Brev:
Amning og mad
10. februar 2013
Alder:
6 mdr.
Amning og mad
Hej Helen.
Har nu i længe fuldt dine råd her på nettet gennem andre læsere, og med god effekt. Jeg er nu stødt på lidt problemer som jeg ikke synes jeg kan finde svar på andre steder.
Min datter er 6 1/2 måned, vejer ca. 8,5 kg og 70 cm lang. Har ammet hende fuldt, trods en del problemer undervejs. Vi er nu godt i gang med skemad og hun elsker det. Hun spiser faktisk alt hvad jeg tilbyder hende, så det er dejligt. Hun får ca. 0,5 dl pr. Portion, som jeg har set du anbefaler. Hun virker ofte til at kunne spise mere.
Mit problem opstår når hun skal ammes, det går det ofte i fisk. Hun vil gerne tage brystet, men når mælken løber bliver hun sur og slipper og vrider sig. Det skal siges at det løber hurigt og meget af gangen, hun får det sommetider galt i halsen. Har prøvet at lade det første løbe ud, så der ikke kommer så meget til hende, men hun afviser. Efter lidt tid må vi opgive. Hun bliver puttet til lur, og vågner så ofte ca. 1/2 time efter og vil nu gerne have mælken. Bliver nu nervøs for om hun får mælk nok.
Hendes dag ser cirka sådan ud:
Kl. 05 ammes.
Kl. 6.30 vågen, står op.
Kl. 7/7.30 får havregrød og vand af kop.
Kl. 9. Ammes og puttes til lur.
Kl. 11 får grøntsagsmos m. Kød/ nogle gange øllebrød og vand af kop.
Kl. 12/12.30 ammes og puttes til lur.
Kl.15/16. Afhængigt af hvornår hun vågner. Ammes og får nogle gange frugtmos efterfølgende.
Kl. 17.30 grøntsagsmos med kød og vand af kop.
Kl. 19.30. Ammes og puttes til natten.
Ca. 22.30. Ammes.
Ca. 02/03 ammes.
Hun spiser uden problemer om natten. Det er om dagen at hun bliver sur og afviser.
Måske jeg giver hende for meget mælk om natten? Undskyld alle de ord i næsten en lang sætning, nok som mit hovede er for tiden. Hvad tænker du om hendes dag? Skal jeg have længere tid mellem skemad og amning eller hvordan mon jeg kan få hende til at tage mælken også, og uden at blive sur?
Glæder mig til at høre fra dig.
Hilsen Malene