Svar: Udpumpning - 7 mdr.

1. maj 2011

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Hej med dig

Det er sådan når man ammer, at jo hyppigere barnet dier, jo mere mælk kommer der. Det vil sige at det giver mere mælk at amme hver 2 time i stedet for hver 4 time. Derfor vil det øge din mælkemængde, hvis du både ammer og malker ud, fordi brystet på den måde naturligt bliver stimuleret hyppigere.

Det er også sådan at brystet aldrig bliver helt tomt, der vil altid være noget at komme efter, så når vi siger at man "tømmer brystet", så er det faktisk en forkert formulering. Man vil godt kunne mærke forskel på om barnet har diet ved brystet eller ej - det ene bryst kan således godt føles tomt i forhold til det bryst, som barnet ikke har diet på - men mælk er der altså stadig. Så længe din datter dier hos dig, sendes der impulser op til hjernen om at der skal produceres mælk og du kan således aldrig rigtigt "tømme" et bryst.

Derudover, så produceres mælken hurtigt. Og din datter bliver ikke snydt for mælk, selvom du også malker ud en gang imellem Man siger at cirka efter 1 time, vil mere end 40% af mælken have dannet sig igen, efter 2 timer mere end 70 %, efter 3 timer mere end 90 % og efter 4 timer 100%.

Det er dog også sådan at et barn kan stimulere brystet langt bedre end en brystpumpe - og derfor vil der normalt stadig være mælk tilbage i brystet, selvom du har malket 40ml eller mere ud. Der kommer altså mere ud, når barnet dier end når brystpumpen er på.

Når du malker ud, så kan du gøre det, at du malker fra det ene bryst og tilbyder det andet bryst til din datter. Du kan med fordel malke ud, når du ammer, fordi det hjælper på nedløbsrefleksen og gør at du lettere får mælk fra det bryst som pumpen sidder på - og faktisk så har det den fordel, at det øger din mælkemængde ekstra netop at "dobbelt-amme" eller "dobbelt-udmalke". Det kan faktisk øge mælkemængden med op til 60% at gøre det fra begge bryster samtidig.

Hvis dette slet ikke er til at overskue, så kan du også gøre det, at du malker ud når din datter sover og så vil du naturligt have dannet mælk, når hun vågner og inden hun så skal til brystet igen :)

Du kan sagtens malke ud flere gange dagligt og hælde mælken på en fælles flaske. Det der er vigtigt er, at at du ikke hælder varm mælk ned i kold mælk - men at du lader ...

Annonce

... den nyudmalkede mælk afkøle og så hælder det sammen, når det er koldt. Om aftenen kan du så nedfryse mælken.

Når du malker ud er det godt at følge disse råd:

1) Vask dine hænder

2) Malk lidt ud og kasser dette (ca. en spiseskefuld). Den første mælk kan være inficeret med bakterier fra huden og brystvorten. Når barnet ammes er det uden betydning, men når mælken skal gemmes, er det vigtigt at den er helt ren.

3) Malk ud i en rengjort (skoldet) plastikflaske - kan købes på apoteket og bruges flere gange, hvor du rengør og skolder den mellem hvert brug.

4) Udmalket mælk køles ned under koldt vand og der påføres datomærkning.

5) Mælken fryses ned med det samme eller

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

6) Mælk som er udmalket inden for samme døgn fryses samlet. Det er dog vigtigt at mælken er nedkølet hver for sig og er opbevaret i køleskab inden det hældes sammen.

Når mælken skal tøes op, tager du plastik flasken og stiller den i en skål/kande med varmt vand og giver den med det samme. Alternativt tøes mælken op i køleskab og gives inden for et døgn. Mælken skal varmes op til 37 grader før den gives til barnet.

Man kan godt lune mælk i mikrobølgeovn, men det er vigtigt at mælken ikke udsættes for høje temperaturer, da antistofferne i mælken ødelægges ved temperaturer omkring 60 grader. Derudover vil mælken blive opvarmet forskelligt og kan derfor være varmere i toppen end i bunden. Mælk opvarmet i mikrobølgeovn skal derfor rystes godt, så varmen bliver fordelt, og mælken skal bruges med det samme.

Modermælk som har været varmet kan ikke bruges igen.

Mælken kan pga fedtindholdet godt se anderledes ud, når det har været i fryseren, men har du fulgt ovenstående retningslinier er mælken fin og dine piger kan roligt spise den.

I princippet kan modermælk holde sig i køleskab i 3 døgn og i fryser 3 mdr. Hvis mælken skal fryses ned, så er det dog vigtigt at du gør det inden for 1 døgn efter udmalkning. Hvis mælken der skal fryses er malket ud af flere omgange, så er det samtidig vigtigt at du nedkøler mælken hver for sig, inden du hælder det sammen før frysning.

Mælk som er optøet i vandbad skal bruges med det samme og mælk som optøes langsomt i køleskab skal bruges indenfor et døgn.

Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Sundhedsplejerske

Alle sundhedsplejersker er uddannet sygeplejersker og har arbejdet på forskellige børneafdelinger i sygehusvæsnet samt i den kommunale pleje. Derudover har sundhedsplejersken taget en diplomuddannelse til sundhedsplejerske.

En sundhedsplejerske følger børnene fra de bliver født (nogle gange allerede i graviditeten) og indtil de går ud af folkeskolen.

Alle børnefamilier i Danmark får tilbudt at modtage besøg af sundhedsplejersken. Når et lille barn bliver født, så...

Læs mere i Babylex

Stamceller

Vores krop er bygget op af celler og Stamceller er oprindelige celler, hvorfra kroppens andre celler udvikler sig. Stamceller findes i det tidlige fosteranlæg, i navlestrengsblod hos nyfødte og i knoglemarven. Man kan sige at stamceller er en umoden celle, der i princippet kan udvikle sig til en hvilken som helst celle i kroppen.

Der forskes i at kunne udnytte stamceller fra fostre, da fosterstamceller kan være et vigtigt led i at helbrede mange forskellige sygdomme.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Jeg har nu i over 3 år været medlem af din hjemmeside og har ALTID påskønnet dine gode og fornuftige råd omkring mine to børn. Selvom du aldrig har mødt mine børn, har du altid rådgivet mig som om du hele tiden har været en del af deres liv......

Du er klart den bedste og ærligste sundhedsplejerske jeg nogenside har stiftet bekendtskab med, og jeg vil altid sætte pris på dine gode råd, som har gjort min hverdag bedre og mindre skræmmende.

Endnu engang tusind tak.