Brev:
Amning, flaske og behov
1. maj 2011
Alder:
5 mdr.
Amning, flaske og behov
Hej Helen,
Jeg har en datter på 5,5 måned, som jeg indtil nu har ammet fuldt. Jeg skal giftes, når hun er næsten 7 måneder gammel og kan ikke bestemme mig for hvorvidt jeg skal stoppe med at amme i denne forbindelse.
Under alle omstændigheder regner jeg ikke med at amme hende på selve dagen samt i 3 dage den følgende uge, hvor vi er på bryllupsrejse, og mine forældre skal passe hende.
Hun er ikke god til at spise af flaske - der kommer max 10 ml. ned. Hun protesterer dog ikke længere, når vi prøver. Hun får mme i flasken, da jeg har prøvet at pumpe ud for at give hende flaske, men det har resulteret i, at hun ikke har fået nok at spise, og at jeg ikke har haft mælk nok til hende.
Vi er for 14 dage siden begyndt med grød, hvilket går ok.
Mine spørgsmål:
Er der store fordele ved at fortsætte med at amme efter hun er blevet 6 mdr? Min mand har astma - spiller dette stadig ind?
Vil det være nemmere for hende at håndtere at være væk fra os, når vi er på bryllupsrejse, hvis hun ikke bliver ammet?
Hvordan håndterer man bedst et ammestop? Både i forhold til nedtrapning for hende og for mig (udpumpning osv)
Jeg kan klart se fordele for mig ved ikke at amme længere, men man hører jo også at modermælk er det bedste for en baby.
Et spm, der ikke er relateret til ammestop: Hvor meget mælk skal hun have fremover? - Hvornår skal grød, mos og alm. mad stå alene?
Vi bor i udlandet, så jeg har desværre ikke en sundhedsplejerske, jeg kan spørge.
Tak for hjælpen.