Svar: Faar min soen nok maelk?

27. april 2010

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Tine

Det er altid rigtig svært at vide, hvor meget mælk barnet egentlig får ved brystet og derfor er det et skøn, hvor du er nødt til at se på flere faktorer, når du skal vurdere om han får mælk nok :)

De fleste børn vil i 5-6 måneders alderen have behov for 6 amninger dagligt. Jeg har dog mødt børn som stortrivedes med 4 amninger i døgnet, men her var det tydeligt at mor havde masser af mælk og at mælken flød let og hurtigt til barnet. Hvis du oplever at du har godt med mælk og du fornemmer at han spiser godt og effektivt, når du ammer ham, så kan det jo godt være at han får 200ml hos dig hver gang og så får han altså ca 600ml fra dig, på de 3 gange han ammes + de 250ml han får via sin grød og mos.

Hans behov for mælk vil normalt ligge på 800-1000ml i døgnet med den alder han har og det vil være den mængde de fleste børn indtager af en flaske, hvis de får mme. Men den angivne mængde handler ikke kun om at han skal have mælk, men også om at hans væskebehov skal dækkes og man kan altid diskutere hvor meget mælk du kan kræve at han drikker.

Et bud ville være at hvis han får mindst 500ml mælk dagligt (modermælk eller modermælkserstatning) så er han dækket rimeligt ind i forhold til den næring han skal have via mælken. Men derudover skal hans væskebehov så dækkes af vand, han skal drikke af en kop. Du skriver ikke hvor meget han drikker af kop, hvor god han er til det, men det vil sandsynligt være nødvendigt at du tilbyder ham vand eller evt. ...

Annonce

... mme af koppen i løbet af dagen, for at han er dækket godt nok ind.

Derudover må du se på hvordan han virker og trives. Du må et eller andet sted tro på at han har en naturlig evne til at regulere sit væskebehov selv, så hvis du tilbyder, så vil han tage imod, hvis han har behov.

Du skal naturligvis lægge mærke til hans tissebleer, at han tisser er jo tegn på at han får noget ind. Hvis ikke han drikker nok, tisser han heller ikke nok og hans urin vil være koncentreret, gul og måske ildelugtende. Hans urin skal helst være helt klar.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Hans mave skal også fungerer og afføringen må ikke være hård og svær for ham at komme af med. Hård mave kan være tegn på at barnet får for lidt væske ...

Men som sagt, hvis han i øvrigt trives, virker glad og tilfreds og i det hele taget til at have det godt, så må du gå ud fra at han får hvad han har behov for :)

Hvis du synes han kunne mangle lidt væske, så må du prøve om du kan få ham til at amme midt på dagen, f.eks. i forbindelse med middagssøvnen. Enten amme ham i søvn eller amme ham lige når han vågner op - det kan være en måde at få ham til at tage et ekstra mælkemåltid på. Nogle gange kan du måske lægge dig med ham og amme ham en ekstra gang midt på dagen, netop det at du går i soveværelset med ham og lægger dig for nedrullede gardiner i et køligt rum, ammer som du gør om natten, kan gøre at han alligevel godt vil tage et ekstra måltid der :)

Håber ovenstående hjælper dig videre, rigtig meget held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Bleskift

Et nyfødt barn skal have skiftet ble ofte, i begyndelsen er det mellem 6 og 10 gange i døgnet.

Før bleskift er det rigtig godt, hvis man har samlet de ting man skal bruge sammen, så det er klar: vaskefad, vaskeklude, rene bleer, håndklæde, undertøj osv.

Spæde børn kan ikke lide at få alt tøjet af, så når bleen skal skiftes, så vil dit barn være mere rolig, hvis du lader det beholde noget af tøjet på imens. Det er derfor smart med bodystockings og lignende som kan...

Læs mere i Babylex

Undertøj til børn

Bomuld er behageligt, suger sved og kan vaskes ved høj temperatur. Det kan være en stor fordel, så længe børn bruger ble, hvor det ikke kan undgås, at der af og til kommer urin og afføring i undertøjet.

I efterårs- og vintermånederne, kan det dog være en fordel at vælge undertøj af uld. Uld består af ca. 20 procent fibre og 80 procent luft. Det gør, at uld isolerer rigtig godt, og det hjælper derfor barnet med at holde varmen, når det f.eks. sparker dynen af om natten. Uld kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar til min ældste søn og hans spørgsmål om ’bierne og blomsterne’. Vi har læst et par bøger sammen, han grinede rigtig meget … men fik stillet sin nysgerrighed!

Det var en rigtig god idé at læse bøger sammen, for du har jo fuldstændig ret: Det kan være grænseoverskridende for både barn og voksen af snakke om den slags sammen, mens en bog oplyser nøgternt og godt. Intimsfæren bevares intakt, genialt!