Svar: Hårdt at stoppe amning

27. april 2010

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Louise

Nogle gange lykkes amningen bare ikke og som du skriver, så er det vigtigste jo at der sidder en glad mor og et glad barn, som trives og har det godt, mæt og tilfreds. Ingen af jer er tjent med at dagen er fyldt med gråd og frustration og kamp ved brystet :)

Så jeg synes det lyder som en rigtig fornuftig beslutning for jer, at du nu har valgt at supplere din amning med flaske. Det er fint at du stadig ammer og gør det, når din datter virker glad og tilfreds med det og super at du så giver flasken, når det tydeligt er det hun vil.

Nogle kvinder kan både amme og give flaske, andre har svært ved det, så det er kun tiden der kan vise hvordan det går hos jer. Det er sådan at jo hyppigere du ammer, jo mere mælk vil du danne - jo mere flaske du giver, jo mindre mælk vil du selv danne. Det er også sådan at amning om natten er med til at øge mælkemængden lidt, så netop natamning lykkes faktisk nogle gange for nogen og er helt fint at forsøge. Det er jo praktisk, hvis hun kan lægges til brystet om natten, så det er bestemt værd at forsøge. Du kan i hvert fald gøre det, så længe det fungerer :)

Amning kl. 18, flaske kl. 21 og amning igen kl. 05 - det lyder ikke som om at din datter mangler mælk, hvis hun kan vente 7 timer på at få mælk igen ... Det kan være helt okay at gøre det på denne måde, men det vil naturligt betyde at hun vil have behov for at spise hyppigere om dagen, - hun springer et måltid over om natten, som naturligt skal indhentes på et andet tidspunkt. Hvis det lige nu fungerer er det fint, men på sigt skal du nok indstille dig på at hun ikke vil sove så lange stræk ... bare så du er forberedt :)

Der er ingen grund til at droppe amningen helt, jeg synes bestemt at du skal give hende begge dele, så længe du kan det og det fungerer for jer begge. Selvom modermælkserstatning er lavet så det så vidt muligt minder om modermælk, så indeholder modermælken stadig nogle stoffer, som man ikke 'kunstigt' kan lave og derfor er modermælken god for hende at få. Også selvom det ikke er fuld amning, så er den mælk hun kan få fra dig fortsat vigtig og god for hende.

Du må regne med at hun får nok, når hun sover godt, spiser og selvregulerer sit behov, tisser som hun skal, tager nok på osv. Hendes udregnede behov er 1/6 af hendes vægt i døgnet og det betyder at hvis hun nu vejer f.eks. 6000g så er hendes døgnbehov 1000ml. Fordelt på 6-8 måltider, så betyder det at hun skal have mellem 125-167ml hver 3-4 time, for at være dækket ...

Annonce

... ind. Hvis hun har spist hos dig først og derefter tager 80ml så lyder det altså fint, modsat, - hvis hun ikke har fået hos dig, men skal spise hele sit måltid af flasken, så skal hun spise mere ...

Modermælkserstatning på brik er varmebehandlet, sterilt og rigtig fint at give hende. Det er praktisk, du kan medbringe det når I skal på tur, det kan opbevares under hendes dyne, så det har kropstemperatur og derefter puttes i flasken. Modermælkserstatning på brik er dog dyrere end pulver og dertil kommer at ikke alle typer mme fås på brik.

I forhold til allergi, så anbefales det at man ammer til barnet er 4 måneder gammel og gerne længere (det er nok der de 4 måneder du har hørt om kommer ind :o)). Hvis den ene eller begge forældre har eller har haft behandlingskrævende allergi som astma, høfeber, børneeksem og fødevareallergi, så er der en risiko for at barnet udvikler allergi.

Sundhedsstyrelsen anbefaler i den forbindelse at man endten ammer sit barn fuldt ud eller hvis man giver erstatning, at man så vælger en af de hydrolyserede produkter til sit barn, hvis en eller begge forældre har/har haft lægediagnostiseret behandlingskrævende allergisk sygdom. Spørgsmålet er derfor om du får medicin for din høfeber - så kunne det være en god idé at give din datter specielerstatning til hun er 4 måneder gammel.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Disse produkter findes kun som pulver og jeg kan derfor regne ud at du ikke har brugt disse til din datter ... spørgsmålet er derfor også hvor meget effekt du vil have af at give hende dette nu ... Mit forslag til dig er derfor at du køber NAN H.A som kan have en vis forebyggende effekt i forhold til allergi.

Når hun bliver 4 måneder skal og kan hun ernæres fuldstændig som alle andre børn :)

Hun behøver ikke have afføring dagligt så længe hun får både modermælk og modermælkserstatning. Børn der kun ammes kan fint have mange dage, op til en uge mellem deres afføringer. Børn der kun får mme, bør have afføring en gang i døgnet. Når børn får begge dele, så må man individuelt vurdere hvordan barnet virker til at trives - mange børn har det fint med afføring ca. hver 2. dag ... Hvis hun virker til at få hård mave, får ondt når hun skal af med afføringen osv. så kan det være en idé at behandle dette - enten ved at vælge en erstatning som er beregnet til træge maver (her f.eks. også NAN H.A eller de syrnede modermælkserstatninger) eller ved at give hende laktulose.

Håber ovenstående hjælper dig videre på vej, fortsat held og lykke med hende :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Gulsot nyfødt

Ca. 60% af alle nyfødte får en gullig farve i huden, det kaldes gulsot eller icterus/ikterus. Det opstår ofte, når barnet er 2-3 dage gammelt, og det topper, når barnet er 5 dage.

Gulsot er hos de fleste børn en ufarlig tilstand, som ikke skader barnet, og som ikke kræver behandling. Det opstår, fordi børn fødes med en del ekstra røde blodlegemer. Da barnet lå i livmoderen, var blodlegemerne med til at ilte barnets blod, men efter fødslen har lungerne overtaget denne funktion,...

Læs mere i Babylex

Prævention - efter fødsel

Man kan godt blive gravid kort tid efter en fødsel - også selv om man ammer. Har I lyst til at genoptage jeres sexliv, er det derfor en god idé at finde en brugbar præventionsform.

Så længe du ammer, bør du ikke tage p-piller eller mini-piller, fordi østrogen nedsætter mælkeproduktionen, og fordi man endnu ikke kender langtidsvirkningerne, når medicinen går i modermælken.

I stedet kan det være en god idé at bruge kondom, også fordi det beskytter dig mod infektion....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak igen for dine altid gode råd!! Herhjemme er du "Hende net-fidusen med de gode råd", som min mand kalder dig med stor veneration - hehe ;)

Hilsen familien fra Frederiksberg