Brev:
Vågen og frisk midt om natten!
27. april 2010
Alder:
8 mdr.
Vågen og frisk midt om natten!
Kære Helen
Atter en gang må vi bede om din hjælp! De andre gange har det bare betydet så meget for os at du har svaret med så stor seriøsitet og med så meget betænksomhed! Det er dejligt.
Nå men, denne gang handler det om søvn – igen.. Vi følger en meget fin plan i løbet af dagen og det fungerer rigtig fint. Vi har fået skubbet rytmen lidt så han ikke tager en morgenlur, men en formiddagslur. Det giver alt i alt en bedre rytme mht. sengetider og stå-op tid om morgenen, der før var utrolig tidlig.
Hurtig plan så du kan se rytmen:
6.30-7 op
7-7.30 morgenmad
8.30-9 puttes til lur (sover gerne en lang lur her på ca. 2 – 2,5 t)
11.30 frokost
13 Lidt ”efter-frokost” mad inden putning
14-14.30 lur (sover ca. 1 t)
15.30-16 Eftermiddagsmad
18 Aftensmad
20 Putning og flaske (ca. 90-120 ml)
23-24 150 ml flaske
3-4 100 ml flaske
Problemet er Elias har en lang vågenperiode midt om natten, fra 3-4.30. Det er utrolig anstrengende for alle at være vågen der. Han roder meget rundt og kan ikke finde ro. Hvilket han også har svært ved når han skal puttes. Det er som du også skrev tidligere helt sikkert fordi han er begyndt at kravle og bevæger sig utrolig meget i løbet af dagen. Det største problem er dog heller ikke putningen kl. 20, som vi klarer ved fælles hjælp og lidt ekstra kram og tryghed til Elias. Problemet er om natten..
Han virker træt og irriteret over at han ikke kan falde i søvn igen.. Jeg synes vi prøver at signalere nat og ikke dag. Vi tænder ikke mere lys (han har en lille vågelampe der gør at vi og Elias lige kan orientere os), vi tager ham ikke med ind i stuen, vi taler stille og siger shh, nåå og sådan. Det er rigtig synd for ham og vi håber du har nogle gode råd til os.. At få at vide det bare er en fase er også fint, så er der jo ikke så meget at gøre..
Sover han mon for meget om dagen? Skal han vænnes fra den lange lur? Han virker bare så træt og er svær at trække længere. Vi har for noget tid siden droppet 3. lur og fået langt 2. lur tilpas sent.
Tak fra Lene