Brev:
Hårdt at stoppe amning
27. april 2010
Alder:
3 mdr.
Hårdt at stoppe amning
Kære Helen
Tak for en super brevkasse. Har fulgt med på sidelinjen længe.
Min datter er nu 3 mdr.
Amningen forløb problemfrit den første månedstid og min mælk løb rigtig hurtigt til. Men herefter er det gået ned ad bakke. Mælken løber meget langsomt til og min datter er meget utålmodig, hvorfor måltiderne på det sidste altid ender i skrig og skrål og en meget ulykkelig mor, der må ty til en flaske mme, for at tilfredsstille den lille.
Det er endt i en ond cirkel, hvor jeg stresser allerede inden hun skal spise - og jeg har prøvet ALT.
Jeg er nået dertil nu, at jeg ikke vil kæmpe mere. Jeg vil være en glad mor og min datter skal nok blive mæt og tilpas af mme. Havde et mål om at amme 4 mdr som minimum - ved ikke hvor det tal kom fra, så det er også et lille nederlag, at jeg ikke kunne nå det mål.
Det har været utrolig hårdt at nå til min beslutning om, ikke at kæmpe mere. Nu er det så mine spørgsmål kommer :)
1) Jeg har en plan om at fortsætte med at amme delvist - dvs. amme de gange hvor det går godt og jeg kan mærke jeg og hun er oplagt til det (dvs. ikke for trætte...). Det er noget nemmere at amme f.x. om natten og det vil jeg gerne fortsætte med lidt endnu. Er det muligt at praktisere??
2) Hun får som regel "det sidste måltid" hos mig ved 18 tiden og så en flaske mme ved 21 tiden, til at sove på. Så skal hun som regel først spise igen ved 5 tiden - er det ok at gøre på denne måde??
3) vil det være bedre for hendes "velbefindende" simpelthen af droppe amning helt? Jeg tænker om det er sundere for hende kun at få enten modermælk eller kun mme??
4) kan jeg regne med at hun får nok, når jeg nu delvis ammer og gir´flaske? Hun melder sig hver 3-4 time ca. og vokser fint. Spiser alt fra 80 - 150 ml mme af gangen.
5) jeg har købt brikker med mme, men kan det betale sig, at købe pulver, selvom det endnu ikke er så meget jeg bruger om dagen? Og hvad skal jeg købe? Jeg har almindelig høfeber (græspollen) om sommeren, men ellers ikke allergi.
6) Skal hun have aff. hver dag, når der både ammes og gives flaske?
Puha, det blev til mange spørgsmål.....
Hilsen fra Louise - der godt ved at en god mor ikke sidder i brysterne, men stadig er ked at ikke at kunne få amningen til at fungere optimalt!