Svar: Ammekrise - 5 mdr.
15. marts 2010
Alder:
5 mdr.
Kære Christina
Tillykke med den lille pige og velkommen til :)
Nogle børn bliver enormt frustrerede, hvis mælken ikke løber hurtigt nok til, andre børn bliver frustrerede hvis den løber for hurtigt ....
Hvis du oplever at din mælk løber for hurtigt og at det er det, som irriterer hende ved brystet, så kan du lade lidt af mælken løbe ud og lægge hende til bagefter. Den første mælk er vandholdig og derfor ikke så nødvendig for hende at få, det er vigtigere, at hun tager fat og dier effektivt og godt og får den lidt federe mælk med ud.
Hvis mælken løber for langsomt til så kan det hjælpe at malke lidt ud, stimulere brystet lidt inden du lægger hende til. Det kan her også hjælpe at dryppe lidt mælk ind i mundvigene af barnet, når hun ligger ved brystet, så hun kan mærke at der er noget at komme efter og derfor hellere vil tage fat.
At børn pludselig ikke vil tage brystet kan ske fra den ene dag til den anden, men det kan også ske over længere tid. Man kan opleve ammestrejke, hvis der i familien er sket et eller andet, som giver uro, dårlig eller trykket stemning. Det kan være de lidt store ting, som dødsfald eller skilsmisser, men det kan også være en generelt dårlig stemning, hvor I skændes meget og hvor der ligesom ikke rigtig er stemning af harmoni.
Det kan også handle om at barnet er ved at få tænder, andre gange at moderen er ved at få menstruation ...
Børn kan også reagere negativt overfor brystet, hvis man som mor pludselig skifter til en anden parfume eller hvis man begynder at tage noget medicin, som giver smag til mælken. Det kunne godt være en årsag hos jer, fordi du fortæller at du har haft brystbetændelse og også fået medicin til at behandle dette. Samtidig vil det normalt være sådan, at mælkemængden nedsættes under brystbetændelse eller svampeinfektion, hvorfor barnet skal arbejde mere effektivt på at få produktionen sat op igen og også skal have mere tålmodighed og vente på mælken, når det er lagt til ...
Og så kan børn også begynde at vælge brystet fra hvis de får meget sutteflaske, fordi det er meget lettere at spise af en flaske end det er at spise af et bryst.
Der er en ting som slår mig i det du skriver, det er at der ingen problemer er om natten, hvor du bare tager hende over til dig og ammer hende i sengen. Til gengæld har I store problemer om dagen og dette ligeså snart du bare prøver at lægge hende til brystet ...
Jeg kan ikke se hvordan du holder din datter, men jeg får et billede af at du har dine hænder ved hendes hoved, når du forsøger at få hende til brystet om dagen og det har du ikke om natten, fordi I der begge ligger ned.
Nogle gange, når man forsøger at få barnet til at tage brystet, så tager man naturligt hånden på barnets hoved og holder det ved brystet. Dette er utrolig ubehageligt for barnet, som vil føle at det bliver presset og derfor med det samme vil lave flitsbuebevægelse - det lyder faktisk som om at din datter reagerer som hun gør, fordi hun føler sig presset.
Jeg synes derfor du skal prøve at lægge dig med hende og amme hende liggende - også om dagen - i en periode, for at se om I på den måde kan få brudt den cirkel I er kommet ind i og på den måde forsøge at få hende til at nyde brystet og det at spise hos dig igen.
Derudover skal du vurdere din mælkemængde og medtænke om du evt. skal prøve at øge mælkemængden lidt, så hun oplever det som let at spise hos dig, fordi mælken flyder nemmere. Jeg ved ikke hvordan din mælkemængde opleves, om du føler at du har masser af mælk til hende, hvis du føler det, så skal du naturligvis ikke øge ekstra, men bare sørge for at lægge hende hyppigt til. Det er hyppigheden af amning der øger mælkemængden og det giver således mere mælk at amme hende hver 2 time i stedet for hver 4 time. Det er derfor også uhensigtsmæssigt, hvis du trækker tiden så der går 6 timer imellem ... Hun bør ammes 6 gange i døgnet, også selvom du nu forsøger med lidt skemad.
Jeg håber du kan bruge ovenstående overvejelser videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske