Svar: Ammekrise - 5 mdr.

15. marts 2010

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Christina

Tillykke med den lille pige og velkommen til :)

Nogle børn bliver enormt frustrerede, hvis mælken ikke løber hurtigt nok til, andre børn bliver frustrerede hvis den løber for hurtigt ....

Hvis du oplever at din mælk løber for hurtigt og at det er det, som irriterer hende ved brystet, så kan du lade lidt af mælken løbe ud og lægge hende til bagefter. Den første mælk er vandholdig og derfor ikke så nødvendig for hende at få, det er vigtigere, at hun tager fat og dier effektivt og godt og får den lidt federe mælk med ud.

Hvis mælken løber for langsomt til så kan det hjælpe at malke lidt ud, stimulere brystet lidt inden du lægger hende til. Det kan her også hjælpe at dryppe lidt mælk ind i mundvigene af barnet, når hun ligger ved brystet, så hun kan mærke at der er noget at komme efter og derfor hellere vil tage fat.

At børn pludselig ikke vil tage brystet kan ske fra den ene dag til den anden, men det kan også ske over længere tid. Man kan opleve ammestrejke, hvis der i familien er sket et eller andet, som giver uro, dårlig eller trykket stemning. Det kan være de lidt store ting, som dødsfald eller skilsmisser, men det kan også være en generelt dårlig stemning, hvor I skændes meget og hvor der ligesom ikke rigtig er stemning af harmoni.

Det kan også handle om at barnet er ved at få tænder, andre gange at moderen er ved at få menstruation ...

Børn kan også reagere negativt overfor brystet, hvis man som mor pludselig skifter til en anden parfume eller hvis man begynder at tage noget medicin, som giver smag til mælken. Det kunne godt være en årsag hos jer, fordi du fortæller at du har haft brystbetændelse og også fået medicin til at behandle dette. Samtidig vil det normalt være sådan, at mælkemængden nedsættes under brystbetændelse eller svampeinfektion, hvorfor barnet skal arbejde mere effektivt på at få produktionen sat op igen og også skal have mere tålmodighed og vente på mælken, når det er lagt til ...

Og så kan børn også begynde at ...

Annonce

... vælge brystet fra hvis de får meget sutteflaske, fordi det er meget lettere at spise af en flaske end det er at spise af et bryst.

Der er en ting som slår mig i det du skriver, det er at der ingen problemer er om natten, hvor du bare tager hende over til dig og ammer hende i sengen. Til gengæld har I store problemer om dagen og dette ligeså snart du bare prøver at lægge hende til brystet ...

Jeg kan ikke se hvordan du holder din datter, men jeg får et billede af at du har dine hænder ved hendes hoved, når du forsøger at få hende til brystet om dagen og det har du ikke om natten, fordi I der begge ligger ned.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Nogle gange, når man forsøger at få barnet til at tage brystet, så tager man naturligt hånden på barnets hoved og holder det ved brystet. Dette er utrolig ubehageligt for barnet, som vil føle at det bliver presset og derfor med det samme vil lave flitsbuebevægelse - det lyder faktisk som om at din datter reagerer som hun gør, fordi hun føler sig presset.

Jeg synes derfor du skal prøve at lægge dig med hende og amme hende liggende - også om dagen - i en periode, for at se om I på den måde kan få brudt den cirkel I er kommet ind i og på den måde forsøge at få hende til at nyde brystet og det at spise hos dig igen.

Derudover skal du vurdere din mælkemængde og medtænke om du evt. skal prøve at øge mælkemængden lidt, så hun oplever det som let at spise hos dig, fordi mælken flyder nemmere. Jeg ved ikke hvordan din mælkemængde opleves, om du føler at du har masser af mælk til hende, hvis du føler det, så skal du naturligvis ikke øge ekstra, men bare sørge for at lægge hende hyppigt til. Det er hyppigheden af amning der øger mælkemængden og det giver således mere mælk at amme hende hver 2 time i stedet for hver 4 time. Det er derfor også uhensigtsmæssigt, hvis du trækker tiden så der går 6 timer imellem ... Hun bør ammes 6 gange i døgnet, også selvom du nu forsøger med lidt skemad.

Jeg håber du kan bruge ovenstående overvejelser videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Salg af modermælk

Især for tidligt fødte børn har stor glæde af at få modermælk og derfor køber flere børneafdelinger modermælk til disse børn.

Hvis du producerer meget mælk vil det derfor være en rigtig god idé at sælge noget at din mælk.

Da mælken især i de første 2 mdr er meget næringsholdig, er det især denne mælk, som man er interesseret i. Det er også vigtigt at mor ikke er ryger og ikke tager medicin.

Du kan henvende dig til Kvindemælkscentralen på Hvidovre...

Læs mere i Babylex

Rodfrugter

Især i de kolde efterårs- og vintermåneder er rodfrugter rigtig gode. Rodfrugter er sunde, nærende og giver god smag til mange vinterretter og så har de farver og en naturlig sødme, som mange børn sætter stor pris på.

Pastinakker og jordskokker er lyse, gulerødder orange, og rødbeder har en farve, der kan variere fra det violette over i det vinrøde, alt efter hvordan de tilberedes.

Det danske klima er godt at dyrke rodfrugter i og det er som udgangspunkt en god idé...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Endnu engang mange tak for dit svar her i den gode brevkasse. Jeg har anbefalet dig til dem jeg kender fordi du er SÅ god til at komme med nogle konkrete råd. Lige det som gør hverdagen lidt nemmere og knapt så frustrerende, så TAK for det!