Brev:
Ammekrise - 5 mdr.
15. marts 2010
Alder:
5 mdr.
Ammekrise - 5 mdr.
Hejsa Helen.
Jeg skriver fordi min lille pige Rosa på 4 1/2 måned og jeg oplever en ammekrise af dimensioner!!!
Rosa er en lille splint og hun ligger en lille smule under gennmsnittet rent størrelses-mæssigt, så derfor syntes jeg ikke hun har så meget sul "at give af".
Hun er en super, super nem og glad pige som stort set aldig græder... undtagen når hun skal have mad.
Det startede for ca 1 1/2 måned siden, fra den ene dag til den anden, med at hun begyndte at skrige hver gang jeg lagde hende til brystet. Jeg havde lige haft brystbetændelse og fået Penicillin-behandling, som hun iøvrigt slet ikke reagerede på. Min egen læge menter at det kunne være lidt trøske der var årsag til at hun ikke ville spise, så hun blev sat i behandling med Brentan-salve, dog uden at det hjalp.
Pludselig efter ca 10 dage holdt det op, lige så pludseligt som det var begyndt.
Jeg var lykkelig og amningen kørte igen.
Desværre holdt det ikke længe og efter en uges tid begyndte "mad-skrigeriet" igen. Det har nu stået på i ca 3 ugen og vi er alle ved at være temmelig tyndslidte herhjemme...:(
Nu er det kommet så vidt at Rosa starter med at græde allerede når jeg ligge hende på skødet og gør anstalter til at hun skal have mad. Når jeg ligger hende til brystet, går hun helt grasat og skriger som en vild. Den eneste måde jeg kan komme til at amme hende på, er ved at lade hende skrige sig i søvn, med sutten on and off i munden. Når hun så sover kan jeg amme hende.
Af og til lykkes det mig at få hende til at tage brystet hvis hun lige har en lille skrige-pause, men lige så snart mælken løber til vender hun sig bort fra brystet og skriger igen.
Jeg har været til kiropraktor med hende for at finde ud af om hun kunne have ondt i nakken/ryggen/hovedet når hun lå ned... det var heldigvis ikke tilfældet. Hun har heller ikke ondt i ørene, og jeg er sikker på at hun heller ikke har ondt i maven da jeg sagtens kan amme hende når hun sover uden at hun reagerer på dette.
Jeg har i min desperation forsøgt med sutteflaske, mange gange, men med samme resultat, hun VIL simpelthen bare ikke spise. (Har prøvet 5 forskellige flasker med tilhørende sutter, min egen mælk og erstatning)
Det absolute eneste tidspunkt jeg kan give hende mad på uden at hun hyler og skriger, er når hun vågner om natten. Der kan jeg fint tage hende over til mig og ligge hende til uden problemer...
Jeg er i tvivl om, hvorvidt hun er sulten når jeg ligger hende til, så her i weekenden har jeg forsøgt at have is i maven og først give hende mad når hun virkelig melder sig... problemet er bare at hun efter 6 timer stadig ikke virker specielt sulten... Hun er som sagt en lille splint og jeg er selvfølgelig bange for at hun ikke får nok mad.
For 10 dage siden begyndte vi med grød og mos, men det er hun SLET ikke interesseret i. Forsøger dog alligevel hver dag i håb om snart at kunne afslutte min (rædselsfulde) amning.
Suk, suk og atter suk!!!
Jeg håber du kan hjælpe da vi virkelig er ved at være desperate herhjemme.
Med venlig hilsen
Christina og Rosa