Svar: Rifter på brystvorten

18. januar 2010

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære mor

Når rifter har svært ved at hele så skyldes det ofte svampeinfektion og hvis brentan efter flere ugers behandling ikke har haft nogen effekt, så må det anbefales at behandle svampeinfektion med fluconazol.

Man kan godt tage fluconazol selvom man ammer, den mængde der udskilles til barnet tåler barnet fint. Det anbefales dog at man ikke bruger det over lang til og at man ikke behandler med meget høje doser.

Det anbefales normalt at man giver 50-100mg dagligt i en til to uger. Ved udtalt infektion giver 200mg som mætningsdosis første gang og derefter 100mg dagligt i 14 dage.

Det er naturligvis også vigtigt at du vurdere hvad dine rifter i brystvorten skyldes. Kan det skyldes at din dreng har forkert fat, når han dier på den side eller har du f.eks. forsøge at malke ud med en brystpumpe eller brugt en suttebrik der har været for lille? Måske er der forskel på dine brystvorter i størrelsen, så du skal være opmærksom på at han skal have mere bryst inde i munden, på den side hvor du har hul ...

Hvis du har hul på spidsen af brystvorten, så skyldes det sandsynligvis at han dier for yderligt. At han skal have mere bryst inde i munden, når han lægges til. Det kan også være fordi han undervejs i amningen, glider ud på spidsen af brystet eller fordi du hiver ham af, uden at få fjernet vakuum først. Lirk din lillefinger ind i hans mundvig inden du tager ham fra brystet.

Hvis du har sår på oversiden af ...

Annonce

... brystvorten, så kan det skyldes at din søn ligger og hiver i brystet, så du har fornemmelsen af, at han næsten ’hænger’ i brystet. Det sker især, hvis man har et stort og blødt bryst og det hjælper her at lægge en stofble under brystet, så brystet løftes op.

Hvis du har sår på siden af brystvorten, så kan det skyldes at din dreng ligger skævt for brystet og at han har behov for at
blive lagt mere lige for. Her gælder det om at
flytte ham i retning af såret, det vil sige, at hvis såret er f.eks. på venstre side af brystvorten, så skal
barnet flyttes længere til venstre ved næste amning.

Hvis du har sår i kanten af brystvorten, der hvor brystvorten hæfter på brystet, så skyldes det ofte at man har brugt en brystpumpe eller en suttebrik, som ikke passer i størrelsen. Det er her nødvendigt at få fat i en større model og sikre sig at pumpe eller brik sidder rigtigt, når man bruger det.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Nu hvor du oplever kun at have sår på det ene bryst, så kan det være en god idé at lade din dreng spise lidt af ’det gode bryst’ først, hvor der ikke er hul, så han får stillet
den værste sult, og så efterfølgende lægge ham til det bryst, du har sår på. Det kan gøre, at han spiser lidt mere roligt af det sårede bryst, og at du bedre kan holde det ud.

Skift også mellem forskellige sammestillinger, så han tunge ikke malker på det sårede område hele tiden.

Jeg håber at ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Vegetar og veganer

Lever du vegetarisk og spiser du varieret, så vil du sædvanligvis få tilstrækkeligt med protein og andre næringsstoffer - også selvom du f.eks. ammer. Jo flere fødevarer du udelukker fra kosten, jo større er risikoen for fejlernæring, og hvis du f.eks. ikke spiser æg, mælkeprodukter og andre produkter fra dyr, kan det få betydning for dit barn.

Børn, der ernæres vegetarisk eller vegansk med ingen eller sparsom brug af mælkeprodukter og æg, skal ammes eller have...

Læs mere i Babylex

Øl og amning

Før i tiden anbefalede man, at kvinder der lige havde født, og som gerne ville amme, drak en maltøl eller en mørk hvidtøl dagligt, fordi det kunne hjælpe med at sætte mælkeproduktionen op. Det var kun øl af denne type, som havde effekt, og effekten skulle skyldes maltindholdet. På barselsafdelingen kunne man derfor få en øl til frokost eller aftensmaden, hvis man havde brug for det.

Det anbefales dog ikke mere, at man forsøger at øge sin mælkeproduktion ved at drikke øl....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Min mand og jeg har så ofte talt om, at vi burde skrive til dig og fortælle, hvor fantastisk din brevkasse er.
Vi har aldrig selv skrevet til dig, men har fundet svar på så mange spørgsmål via dine svar til andre i lignende situationer.

Jeg beundrer dine evne til at formidle, og jeg elsker din tilgang til børn og forældre og alle de ting man sammen kommer igennem!
Dine svar stemmer så utrolig fint overens med præcis den måde, vi forsøger at være forældre på. Som førstegangs-forældre betyder det helt utrolig meget, at finde opbakning et sted man har tillid til og kan identificere sig med. Og det kan vi hos dig!

Det er så rart at have dine ord med i bagagen, hvis noget er svært eller andre synes, vi f.eks. burde skælde ud, når vores søn et par gange har haft det, du beskriver som fortvivlelses-anfald - er det så rart at kunne sige, at vi ikke er de eneste, der mener, det skal tackles helt anderledes.

Så kære Helen, tusind tak for dine altid inspirerende og varme svar - Tak for dig! Det er fantastisk at kunne søge råd og vejledning på alle tider af døgnet i din brevkasse!

De varmeste hilsner med ønsket om en rigtig god dag - uden tvivl også fra min mand.

Familien S