Svar: Rifter på brystvorten
18. januar 2010
Alder:
7 mdr.
Kære mor
Når rifter har svært ved at hele så skyldes det ofte svampeinfektion og hvis brentan efter flere ugers behandling ikke har haft nogen effekt, så må det anbefales at behandle svampeinfektion med fluconazol.
Man kan godt tage fluconazol selvom man ammer, den mængde der udskilles til barnet tåler barnet fint. Det anbefales dog at man ikke bruger det over lang til og at man ikke behandler med meget høje doser.
Det anbefales normalt at man giver 50-100mg dagligt i en til to uger. Ved udtalt infektion giver 200mg som mætningsdosis første gang og derefter 100mg dagligt i 14 dage.
Det er naturligvis også vigtigt at du vurdere hvad dine rifter i brystvorten skyldes. Kan det skyldes at din dreng har forkert fat, når han dier på den side eller har du f.eks. forsøge at malke ud med en brystpumpe eller brugt en suttebrik der har været for lille? Måske er der forskel på dine brystvorter i størrelsen, så du skal være opmærksom på at han skal have mere bryst inde i munden, på den side hvor du har hul ...
Hvis du har hul på spidsen af brystvorten, så skyldes det sandsynligvis at han dier for yderligt. At han skal have mere bryst inde i munden, når han lægges til. Det kan også være fordi han undervejs i amningen, glider ud på spidsen af brystet eller fordi du hiver ham af, uden at få fjernet vakuum først. Lirk din lillefinger ind i hans mundvig inden du tager ham fra brystet.
Hvis du har sår på oversiden af brystvorten, så kan det skyldes at din søn ligger og hiver i brystet, så du har fornemmelsen af, at han næsten ’hænger’ i brystet. Det sker især, hvis man har et stort og blødt bryst og det hjælper her at lægge en stofble under brystet, så brystet løftes op.
Hvis du har sår på siden af brystvorten, så kan det skyldes at din dreng ligger skævt for brystet og at han har behov for at
blive lagt mere lige for. Her gælder det om at
flytte ham i retning af såret, det vil sige, at hvis såret er f.eks. på venstre side af brystvorten, så skal
barnet flyttes længere til venstre ved næste amning.
Hvis du har sår i kanten af brystvorten, der hvor brystvorten hæfter på brystet, så skyldes det ofte at man har brugt en brystpumpe eller en suttebrik, som ikke passer i størrelsen. Det er her nødvendigt at få fat i en større model og sikre sig at pumpe eller brik sidder rigtigt, når man bruger det.
Nu hvor du oplever kun at have sår på det ene bryst, så kan det være en god idé at lade din dreng spise lidt af ’det gode bryst’ først, hvor der ikke er hul, så han får stillet
den værste sult, og så efterfølgende lægge ham til det bryst, du har sår på. Det kan gøre, at han spiser lidt mere roligt af det sårede bryst, og at du bedre kan holde det ud.
Skift også mellem forskellige sammestillinger, så han tunge ikke malker på det sårede område hele tiden.
Jeg håber at ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske