Svar: Vil hele tiden ammes

16. januar 2010

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Pernille

Når børn hele tiden vil ammes, så kan det skyldes at de søger at få mælkemængden sat op. Det giver nemlig mere mælk at amme hver 2 time i stedet for hver 4 time.

Samtidig fortæller du, at din dreng virker meget snottet og hvis han er tilstoppet i næse og svælg, så vil han naturligt også søge brystet mere. Den lune mælk løsner og gør at han får lidt lettere ved at trække vejret. Der er altså her to gode grunde til at din dreng søger brystet meget :)

Det kan være en rigtig god idé at du ammer 2 gange mellem hver lur i en periode. Det vil sige at du ammer ham fra det ene bryst, når han vågner af en lur. Herefter bøvser han, så pludrer I lidt, så skifter du ham og så ammer du ham fra modsatte side inden du putter ham igen. Næste gang han så vågner, så starter du på det bryst, hvor du stoppede sidst, lader ham spise godt og effektivt der, bøvser, pludrer lidt og så skifter du ham og tilbyder modsatte bryst, hvorefter han så puttes igen.

Sutten skal bruges der, hvor han bliver puttet. Han fjernes altså fra brystet og får så sutten at falde til ro på. Det er normalt at han ikke selv kan holde den i munden endnu, hjælp ham med at holde sutten ved munden, ...

Annonce

... træk evt. en stofble igennem sutteringen, så sutten bedre kan ligge ved hans ansigt, når hovedet er drejet til siden.

Sutten må ikke bruges på f.eks. puslebordet, når han græder fordi han skal skiftes og bliver lidt kold. Du risikerer at han bruger for meget energi på at sutte uden at få mælk ud af det og når han så efterfølgende kommer til brystet, så vil han ikke have kræfter nok til at die tilstrækkeligt. Men lige inden han skal sove, som afslutning på amningen, der hvor du ved at han har fået masser af mælk - her kan han få sutten og falde i søvn.

Du skriver at din dreng er født den 7. december og at han der vejede 3100gram. I dag er det den 21 januar og du skriver at han vejer 3200g. Er det en tastefejl? Ellers betyder det at din dreng i de uger han har levet, kun har taget 100g på ialt...?

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Han skal som minimum tage 200g på om ugen, hvis han ikke gør det, så skal du ikke amme ham, som ovenfor beskrevet, men give ham flasker med modermælkserstatning. Så får han slet ikke mad nok hos dig :(

Jeg går ud fra at det er en skrivefejl, men ellers må du skrive igen, for din dreng skal have noget mad! :)

Håber du kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Suttekæde

En suttekæde er en kæde, som holder sutten ved barnet. Den fungerer ved at den sidder både på sutten og sættes fast i barnets tøj. Det kan være meget praktisk for forældrene, men kæden skal opfylde visse krav, for ikke at være farlig for barnet.

Sikkerhedsstyrelsen tester jævnligt suttekæder og det er desværre ikke alle suttekæder, der lever op til sikkerheden.

Det anbefales at:

- En kæde må ikke være mere end 22 cm lang, da barnet så kan få den...

Læs mere i Babylex

Sundhedsplejerske

Alle sundhedsplejersker er uddannet sygeplejersker og har arbejdet på forskellige børneafdelinger i sygehusvæsnet samt i den kommunale pleje. Derudover har sundhedsplejersken taget en diplomuddannelse til sundhedsplejerske.

En sundhedsplejerske følger børnene fra de bliver født (nogle gange allerede i graviditeten) og indtil de går ud af folkeskolen.

Alle børnefamilier i Danmark får tilbudt at modtage besøg af sundhedsplejersken. Når et lille barn bliver født, så...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen & Co.

Jeg har gjort det før, og det kan måske virke af for meget, at jeg nu gør det igen, men synes endnu engang, at jeg vil sende en tak til dig Helen og hvem end der ellers sidder bag hjemmesiden.

Nu med datter nr. to og efter syv ugers bekendskab med nyeste arving, finder jeg mig selv en lørdag aften helt i panik over, om vi da bare slet ikke kan finde ud af at have en baby. Og wupti på fem minutter har jeg fundet flere lign tilfælde af frustrerede mødre, der beskriver scenarier, der minder om det jeg sidder i. Med et bliver min situation helt "normal" og efterfølgende kan jeg med stor ro læse dine konstruktive svar, som jeg endnu engang finder både kompetente, letforståelige og direkte anvendliege (nu håber jeg også baby-pigen gør det;) )

Så igen stor ros herfra - det er en super hjemmeside!

Med lidt mere ro i mor-sindet sendes en stor TAK herfra.