Svar: Vil hele tiden ammes
16. januar 2010
Alder:
1 mdr.
Kære Pernille
Når børn hele tiden vil ammes, så kan det skyldes at de søger at få mælkemængden sat op. Det giver nemlig mere mælk at amme hver 2 time i stedet for hver 4 time.
Samtidig fortæller du, at din dreng virker meget snottet og hvis han er tilstoppet i næse og svælg, så vil han naturligt også søge brystet mere. Den lune mælk løsner og gør at han får lidt lettere ved at trække vejret. Der er altså her to gode grunde til at din dreng søger brystet meget :)
Det kan være en rigtig god idé at du ammer 2 gange mellem hver lur i en periode. Det vil sige at du ammer ham fra det ene bryst, når han vågner af en lur. Herefter bøvser han, så pludrer I lidt, så skifter du ham og så ammer du ham fra modsatte side inden du putter ham igen. Næste gang han så vågner, så starter du på det bryst, hvor du stoppede sidst, lader ham spise godt og effektivt der, bøvser, pludrer lidt og så skifter du ham og tilbyder modsatte bryst, hvorefter han så puttes igen.
Sutten skal bruges der, hvor han bliver puttet. Han fjernes altså fra brystet og får så sutten at falde til ro på. Det er normalt at han ikke selv kan holde den i munden endnu, hjælp ham med at holde sutten ved munden, træk evt. en stofble igennem sutteringen, så sutten bedre kan ligge ved hans ansigt, når hovedet er drejet til siden.
Sutten må ikke bruges på f.eks. puslebordet, når han græder fordi han skal skiftes og bliver lidt kold. Du risikerer at han bruger for meget energi på at sutte uden at få mælk ud af det og når han så efterfølgende kommer til brystet, så vil han ikke have kræfter nok til at die tilstrækkeligt. Men lige inden han skal sove, som afslutning på amningen, der hvor du ved at han har fået masser af mælk - her kan han få sutten og falde i søvn.
Du skriver at din dreng er født den 7. december og at han der vejede 3100gram. I dag er det den 21 januar og du skriver at han vejer 3200g. Er det en tastefejl? Ellers betyder det at din dreng i de uger han har levet, kun har taget 100g på ialt...?
Han skal som minimum tage 200g på om ugen, hvis han ikke gør det, så skal du ikke amme ham, som ovenfor beskrevet, men give ham flasker med modermælkserstatning. Så får han slet ikke mad nok hos dig :(
Jeg går ud fra at det er en skrivefejl, men ellers må du skrive igen, for din dreng skal have noget mad! :)
Håber du kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske