Fladt hoved - 6 mdr.

16. januar 2010

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Fladt hoved - 6 mdr.

Hej Helen.

Min søn er nu blevet 6 måneder gammel og ih hvor er der gang i udviklingen nu. Det er helt spændende :)

Jeg har skrevet til dig tidligere vedr de mange ting min søn har gået igennem: Kolik, nakke og rygproblemer, forstoppelse med mere. Og desværre er resultatet nu af hans mange mén at han har fået fladt hoved. Ikke noget sundhedsplejersken har kommenteret, men noget jeg selv synes.

Han har haft store problemer med at ligge med hovedet til siden, hvorfor det mere har ligget lige på i sengen når han sover. Vi har naturligvis været meget opmærksomme på, at han ikke skulle få fladt eller skævt hoved, men at ligge på maven gav ham rigtig mange smerter, hvorfor det resulterede i koliklignende skrigeturer hver gang vi forsøgte.

Ved puslepladsen har vi haft forskellige sjove ting at se på, hvor vi har skiftet side med madrassen for at få ham til at se mere mod højre side, hvilken har været ret problematisk samt i sengen satte vi en foldeudbog i for at få ham til at se mere til siderne, men desværre uden resultat.

For nu 1½ måned siden fandt vores sundhedsplejerske dog ud af, at det store problem med maveleje var hans nakke og ryg. Derfor har siden dette været i gang med kiropraktorbehandling, som giver god fremgang. Han skriger ikke så voldsomt længere, men er fortsat ikke glad for at ligge på maven.

I denne forbindelse regner jeg med, at dette nu nærmere skyldes tilvænning frem for smerter, hvorfor jeg prøver at tvinge ...

Annonce

... ham mere til at ligge på maven. Laver lidt sjov foran ham, synger nogle sange med forskellige fagter og sætter spejl op foran ham. Men altid efter ca 5 minutter giver han op og begynder at skrige. Prøver at trække tiden lidt længere, men må selvfølgelig så tage ham op igen.

Kiropraktoren siger, at det er meget vigtigt at han ligger på maven næsten konstant i vågentilstand, men det vil resultere i konstante skrigeturer, hvilket jeg heller ikke tror på er godt. Vi har endvidere forsøgt at lægge en lille pude under hans bryst for at hjælpe ham op samt lagt ham på vores egne maver, men uden bedre resultat. Jeg tænker i denne situation om du skulle have nogle gode råd?

Endvidere er vi da ret bekymrede for det hoved og vi forsøger derfor naturligvis at lade være med at ligge ham meget på ryggen i vågen tilstand. Vi sidder derfor med ham oppe, men hvilket resulterer i at hans ryg bliver alt alt for træt og nærmest falder sammen. Derfor lægger vi ham ned enten på siden eller på ryggen. Sideleje er han heller ikke yderst begejstret for, men jeg prøver at gøre alt for at det baghoved ikke skal gøres mere flad. Men tænker på hvor lang tid der overhovedet er muligt at ændre hovedets facon. Knoglerne må da blive mere stærke på et tidspunkt.

Efter påbegyndt kiropraktor synes jeg der er sket en meget lille fremgang med hovedets facon og måske jeg bare skal være mere tålmodig, men er jo nervøs for om det ikke længere er muligt.

Med venlig hilsen
Pia

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Portionsstørrelse børn

Det er meget forskelligt, hvor meget det enkelte barn spiser. Nogle børn spiser meget, og andre børn spiser mindre. Der er også forskel på børns appetit, som kan svinge alt efter tidspunktet på dagen.

Børn skal have lov til at regulere deres behov for mad. Det lille barn skal have lov til at die ved brystet, når det viser behov, og børn der får flaske, skal på samme måde have lov til at selvregulere. Barnet må ikke presses til at tømme hele flasken - og omvendt - hvis barnet...

Læs mere i Babylex

Rabarber

Rabarber er velegnede til grød, kompot, suppe og marmelade. Hvis I ofte bruger rabarber i madlavningen, er det en god idé at tilsætte 'Nonoxal' (kalkchlorid) under kogning.

Dette forhindrer at saften i rabarber reagerer med kroppens kalk, som bl.a. giver ubehagelige reaktioner på tænderne.

Rabarber er bedst tidligt i sæsonen fra april og indtil omkring Skt. Hans. Rabarber indeholder små mængder oxalsyre, og i højsommeren stiger mængden af oxalsyre i stilkene. Hvis...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit råd om uld til min søn, det var nok det bedste råd jeg nogensinde har fået :) Der blev godt nok kigget mærkeligt på mig, da jeg begyndte at lede efter uld i butikkerne, så det måtte hentes hjem fra Danmark til sidst.

Hilsen mor fra udlandet