Svar: Ammestop og mælkeknuder
30. december 2009
Alder:
5 mdr.
Kære Pia
Hvorvidt den sidste mælk forsvinder af sig selv eller ender med at give dig en infektion, afhænger af hvor meget mælk der står derinde ... :(
Det er altid en god idé, hvis man kan trappe ned over nogle dage, så kroppen får mulighed for at følge med og produktionen derved langsomt nedsættes. Hvis man stopper brat og din krop fortsat producerer som hidtil, så skal mælken ud, så skal brystet tømmes på anden vis.
Jeg kan ikke helt ud af dit brev vurdere, hvordan det er. Du skriver at du føler dine bryster stadig er tunge af mælk og du har mange mælkeknuder, du skriver dog også at du ikke kan få andet end et par dråber ud, når du prøver at bruge brystpumpen ... spørgsmålet er her om det skyldes at du lukker af for pumpen (rent mentalt) og mælken derfor ikke løber eller om det skyldes at produktionen nu er ved at nedsætte sig helt naturligt eller om der simpelthen er spærret for afløbet på grund af det man kalder for "white spot" ...
Tilstoppede mælkegange, det man kalder for mælkeknuder, kan opstå hvis mælken hober sig op i brystet og ikke kommer ud. Der opstår her et tryk inde i brystets alveoler og de mælkeproducerende celler bliver trykket flade og ender med at gå i stykker. Det er dem der klumper sig sammen og blokerer mælkegangene.
Symptomerne på en tilstoppet mælkegang er at du får en mild smerte og hævelse på brystet, der hvor tilstopningen er. Der kan også være lidt rødme af huden og brystet kan føles lidt varmere på det sted. Normalt får man ikke høj feber, men temperaturen kan godt stige til mellem 38-38.5 og man er normalt velbefindende, har ikke influenzasymptomer med ondt i kroppen, svimmel osv.
Behandlingen handler om at skaffe afløb for den mælk der står i brystet og det vil sige at få barnet til at die og hvis problemet opstår i forbindelse med ammestop som hos jer, så det vigtigt at pumpe mælken ud.
Når brystpumpen ikke virker, så kan det skyldes at du måske har det der hedder "white spot" som er en lille hvid blære der sidder på spidsen af brystvorten. Den kan være rigtig smertefuld. Blæren kan skyldes at mælkeudgangen er dækket af en tynd hinde af væv og det er denne hinde du skal have fjernet for at mælken kan komme ud. Da jeg ikke kan se dig, kan jeg ikke sige om det er tilfældet hos jer, men hvis du har en hvid blære på brystvorten, så kunne det være årsagen og den skal du så forsøge at fjerne. Det kan du gøre med en ren fingernegl, eller ved at vaske brystet med en ru klud, f.eks. en ren svamp med en lidt ru overflade eller man kan prikke hul med en steril nål (f.eks. en steril kanyle, det kan købes på apoteket).
Det man skal være opmærksom på er at en tilstoppet mælkegang er at det ikke udvikler sig til en cyste eller til en brystabces, en brystbyld, som kræver operation.
Når alt dette er sagt, så er det dog normalt at have lidt brystspændinger i forbindelse med ammestop og at mælken lige skal have tid til at forsvinde. Det er her vigtigt at finde en balance imellem at lette trykket i brystet ved at tage varme bade og få bruseren til at massere brystet lidt, som du har forsøgt og samtidig også lade brystet være, give det ro. Jo mere man massere og arbejder med brystet jo mere vil brystet jo også blive stimuleret og derved vil mælk blive produceret. Før hen i tiden bandt man brysterne op, strammede dem ind med et klæde, for at stoppe amning, netop fordi brystet ikke skulle bevæges eller røres for meget ...
Så balancen er altså at få det ud, som evt. står og generer og presser på og samtidig ikke massere eller malke for meget, fordi det også kan stimulere til yderligere mælkedannelse. Det er svært, men jeg håber at ovenstående giver lidt idé om, hvordan du bedst kommer videre :)
Rigtig meget held og lykke og rigtig godt nytår :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske