Vågner tidligere og tidligere - 8 mdr.

30. december 2009

Kategori:
Alder:
8 mdr.

Vågner tidligere og tidligere - 8 mdr.

Hej Helen,

Endnu engang tak for dine altid gode og gennemtænkte svar, vi har haft meget glæde af ang. vores datter på nu 8,5 måneder.

Vi har haft en del bøvl med mad og putning, men vil sige begge dele går godt nu. Hun spiser godt til, og er supernem at putte om aftenen. Om dagen sover hun 2 lure på mellem 45 min. og 1,5 time (den første fra ca. kl. 9.30 og den anden fra ca. kl. 13.30).

Men, hun er begyndt at vågne meget tidligt om morgenen. Tidligere var det mellem 6 og 7, og det var fint nok, men pludselig blev den kun 5.30, så 5 og imorges kun 4.30! Her er hun vågen og ikke til at få til at falde til ro, hverken når hun får en tår mælk (ammes), når hun putter, eller hvis hun bliver lagt tilbage i sin egen seng. Nej, hun er lysvågen, ligger og snakker og møffer rundt, og begynder til sidst at brokke sig eller græde, indtil man står op.

Disse "problemer" er kommet i takt med, at hun er begyndt at sove igennem, dvs. fra hun kommer i seng og så til måske 4-5 tiden. Før vågnede hun tidligere på natten (måske v. 1-3 stykker), og kom så ind til os og putte, hvor hun fik lidt mælk, og så sov til der v. 6-7 tiden, hvor hun ville op.

Vi har i en periode ...

Annonce

... puttet mellem 18 og 19, og selvom 18 lyder af tidligt, så har hun været klar til at sove her, særligt, hvis eftermiddagsluren har ligget tidligt eller ikke har været så lang. De sidste par dage har vi dog prøvet at trække den til o. 19 for at se, om det havde en effekt. Det lader det dog ikke til. Måske snarere tværtimod? Er det putte-tidspunktet, den er gal med? Men er det så for tidligt eller for sent, vi putter hende...?

Hun vågner stadig en del om aftenen/natten og er ked af det, men hvor farmand som regel kan trøste hende hurtigt (jeg holder mig som regel i baggrunden, så hun ikke tror hun skal ammes), hvorefter hun lægger sig til at sove igen. Dette står indimellem på fra ca. 1 time efter hun er lagt i seng og så måske 3-4 gange natten igennem. Andre nætter sover hun uden afbrydelser til måske 1-3 stykker, eller i bedste fald dér til 4-5.

Synes det er svært at blive klog på, hvad vi skal gøre anderledes. Eller er det simpelthen fordi hendes søvnbehov ændrer sig? Hvor meget søvn dag og nat har babyer på hendes alder egentlig brug for?

Glæder mig til at høre, om du har nogle bud på vores situation. Rigtig godt nytår.

Med venlig hilsen.

Elisabeth

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Gluten til baby

De fleste børn kan tåle gluten, og gluten kan introduceres til barnet i 4-6 måneders alderen under hensyntagen til de anbefalinger, der i øvrigt gælder om variation i kosten, når skemad gives til småbørn.

Hidtil sagde man, at spædbørn ikke måtte introduceres til gluten før efter 6 måneders alderen, men disse anbefalinger blev i 2015 lavet om, da der ikke er fundet videnskabelig dokumentation for at vente med at introducere gluten.

Gluten findes især i hvede, mens...

Læs mere i Babylex

Negle

Spædbarnets negle er meget bløde og i starten vil du fint kunne nulre neglene af.

Når neglene bliver hårde og adskiller sig fra blommen, så kan du begynde at klippe dem med en saks. Det er her vigtigt at du klipper neglene lige over.

Du kan evt. bruge en lille fil til at afrunde hjørnerne på neglene, så barnet ikke kan rive sig.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Først tak tak tak for gode, beroligende og jordnære svar man kan forholde sig til. Og for at skubbe i den rigtige retning ;-)

Pia, Malthes mor