Brev:
Vågner tidligere og tidligere - 8 mdr.
30. december 2009
Alder:
8 mdr.
Vågner tidligere og tidligere - 8 mdr.
Hej Helen,
Endnu engang tak for dine altid gode og gennemtænkte svar, vi har haft meget glæde af ang. vores datter på nu 8,5 måneder.
Vi har haft en del bøvl med mad og putning, men vil sige begge dele går godt nu. Hun spiser godt til, og er supernem at putte om aftenen. Om dagen sover hun 2 lure på mellem 45 min. og 1,5 time (den første fra ca. kl. 9.30 og den anden fra ca. kl. 13.30).
Men, hun er begyndt at vågne meget tidligt om morgenen. Tidligere var det mellem 6 og 7, og det var fint nok, men pludselig blev den kun 5.30, så 5 og imorges kun 4.30! Her er hun vågen og ikke til at få til at falde til ro, hverken når hun får en tår mælk (ammes), når hun putter, eller hvis hun bliver lagt tilbage i sin egen seng. Nej, hun er lysvågen, ligger og snakker og møffer rundt, og begynder til sidst at brokke sig eller græde, indtil man står op.
Disse "problemer" er kommet i takt med, at hun er begyndt at sove igennem, dvs. fra hun kommer i seng og så til måske 4-5 tiden. Før vågnede hun tidligere på natten (måske v. 1-3 stykker), og kom så ind til os og putte, hvor hun fik lidt mælk, og så sov til der v. 6-7 tiden, hvor hun ville op.
Vi har i en periode puttet mellem 18 og 19, og selvom 18 lyder af tidligt, så har hun været klar til at sove her, særligt, hvis eftermiddagsluren har ligget tidligt eller ikke har været så lang. De sidste par dage har vi dog prøvet at trække den til o. 19 for at se, om det havde en effekt. Det lader det dog ikke til. Måske snarere tværtimod? Er det putte-tidspunktet, den er gal med? Men er det så for tidligt eller for sent, vi putter hende...?
Hun vågner stadig en del om aftenen/natten og er ked af det, men hvor farmand som regel kan trøste hende hurtigt (jeg holder mig som regel i baggrunden, så hun ikke tror hun skal ammes), hvorefter hun lægger sig til at sove igen. Dette står indimellem på fra ca. 1 time efter hun er lagt i seng og så måske 3-4 gange natten igennem. Andre nætter sover hun uden afbrydelser til måske 1-3 stykker, eller i bedste fald dér til 4-5.
Synes det er svært at blive klog på, hvad vi skal gøre anderledes. Eller er det simpelthen fordi hendes søvnbehov ændrer sig? Hvor meget søvn dag og nat har babyer på hendes alder egentlig brug for?
Glæder mig til at høre, om du har nogle bud på vores situation. Rigtig godt nytår.
Med venlig hilsen.
Elisabeth