Svar: Nedtrapning af amning - 7 mdr.

19. oktober 2009

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Mor til 1.

Tak for dit brev og velkommen til:)

Det er meget fint at springe formiddagsamningen over i 7 måneders alderen og på den måde stille og roligt få lært din dreng at sove og forbinde det at sove med noget andet end at få bryst. Da han også ammes om morgenen er det helt fint at det netop er formiddagsamningen der ryger først :)

De fleste børn på 7 måneder vil have behov for at blive ammet ca 4 gange i døgnet, ofte vil amningerne ligge tidlig morgen, eftermiddag aften og sen aften og når jeg ser din plan, så passer dette meget godt til det du beskriver.

Først imellem 8-9 måneder begynder man normalt at skære amningerne yderligere ned og ammer her således 3 gange dagligt. Her ligger amningerne ofte aften, sen aften og tidlig morgen. Det er altså amningerne om dagen der forsvinder først.

Og først i 10 måneders alderen kan man normalt skrue yderligere ned til 2 amninger i døgnet - ofte aften og sen aften eller aften og meget tidlig morgen.

Så i forhold til antal amninger, så ser det ud som om at din dreng får hvad han har behov for. Som jeg læser din plan, så går din dreng sent til ro, hvorfor han ammes inden sengtid kl. 22 - det er helt fint med denne rytme, men det betyder naturligt at du er nødt til at amme igen kl. 01-02 om natten, hvilket på sigt måske er lidt hårdt. Hvis du således gerne vil slippe for amningen på dette tidspunkt, så kan det være en rigtig god idé at I forsøger at droppe luren tidlig aften og putter din dreng tidligere, så han kan få en amning kl. 20 og igen kl. 23-24 for så derefter at sove igennem til næste morgen tidlig.

Et forslag til ...

Annonce

... en dagsplan kunne så se således ud:

Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre i mors seng

Morgen 7-7.30: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 8.30-9: Frugtmos (jerntilskud), frisk blød frugt i hånden, vand af kop.

Puttes til formiddagslur ca. kl 9 uden amning og sover som nu ca 1-1½ time

Frokost 11-11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med agurk, brødskorper og lignende at gumle på, vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur ca. kl 13-13.30

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Eftermiddag 16: Amningen springes måske over her og erstattes med en portion flerkornsgrød med frugtmos, lidt frisk frugt i hånden, vand af kop. Da du har ammet inden middagslur, kan amningen her ofte springes over - modsat, hvis han ikke er ammet inden formiddagslur, så bør han ammes her.

Powernapper ikke mere, men er vågen til han skal puttes om aftenen.

Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, han må gerne få ris med sove, lidt laks, kød osv. i sin grøntsagsmos. Kogte grøntsager, en kartoffelbåd og lignende i hånden at gumle på, vand af kop.

Ammes og puttes til natten ca 19.30-20

Sen aften 23-24: Ammes og sover herefter uden mælk til næste morgen tidlig.

Ved at amme aften og sen aften på denne måde kan du således stille og roligt forsøge at undvære amningen kl. 01-02. Hvis det fungerer godt for jer som det er nu, så kan du naturligvis også vælge at lade det være sådan :)

Jeg håber at ovenstående giver dig en idé om hvilke amninger du trapper ned hvornår og at planen giver lidt idé om, hvordan en dag kan se ud ...

Fortsat held og lykke og fortsat god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Mødregruppe

De fleste kommuner tilbyder nybagte mødre at komme i en mødregruppe, som oftest vil bestå af 5-8 mødre, som har barn i nogenlunde samme alder.

Sundhedsplejersken spørger, om man er interesseret i at være med i en mødregruppe og sender så invitationer ud til første gang, man mødes. Nogle gange mødes man første gang privat hos en af mødrene, andre gange mødes man i et lokale, som sundhedsplejersken bruger til formålet.

Det kan være en stor glæde at mødes med andre...

Læs mere i Babylex

Moderkagebiopsi, moderkageprøve

En moderkagebiopsi kaldes også for Chorion Villus Samling eller CVS. Moderkageprøven laves for at undersøge for kromosomsygdomme og visse arvelige sygdomme hos fosteret.

Moderkageprøve laves, når du er mellem 11. og 16. graviditetsuge. Prøven laves normalt ved, at der stikkes en tynd kanyle ind gennem maveskindet. Det føles ofte som at få taget en blodprøve, men kanylen bevæges ofte lidt frem og tilbage, fordi man derved kan få taget en lille bid af moderkagen ud. Man scanner før...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen :-)

Ja der er mange spørgsmål for tiden.... rart man får gode råd og information fra dig!

Håber du har nøglen til en bedre nattesøvn for os to "gamle"... vi trænger efterhånden til en go nats søvn...

...og tak for dine tidligere svar - guld!

Mange hilsner
Sanne, mor til tvillinger