Smide bleen - 2 år, 11 mdr.

19. oktober 2009

Kategori:
Alder:
2 år, 11 mdr.

Smide bleen - 2 år, 11 mdr.

Hej Helen

Vi har brug for lidt vejledning til at hjælpe vores søn med at smide bleen.

Han er nu startet i børnehave. Inden børnehavestart, var han så småt begyndt at blive lun på ideen med at smide bleen. Han tissede og havde afføring nogle gange på vuggestuens toilet. Når vi hentede ham, kunne han godt selv finde på at bede om at komme ud at tisse. Han havde helt styr på rutinerne omkring det: af med bukserne, tørre tissemanden, vaske hænder osv, og virkede glad og stolt ved at vise os det. Vi havde også held med at tage bleen af ham ude i vores kolonihave. Her havde han afføring en enkelt gang på toilettet, hvor han selv bad om at komme på toilettet (men dog også ude i haven i samme ombæring).

Det blev aldrig helt gennemført at smide bleen, og da han startede i børnehave gik det helt i stå. Han fik nærmest separationsangst overfor bleen og græd når han skulle have den af. Og når vi snakkede om at skulle på toilettet og tisse osv, blev han vred og ville slet ikke høre tale om det. Så vi besluttede at lade det ligge, og starte igen når han viste interesse. Det var jo også mange ting at skulle overskue med ny børnehave, bleen af osv.

Der har dog længe ikke været den mindste åbning! Nu kom ...

Annonce

... børnehaven dog forleden og spurgte om vi ikke var begyndt at træne, for nu bad han af og til om at komme ud at tisse efter maden ude i børnehaven. Så vi greb den og hev bleen af ham i weekenden, hvor vi ikke havde de store planer. Der er ikke gået super. Han har bedt en enkelt gang om at komme ud at tisse, hvor han så også gjorde det. Han har også bedt om det efter han har tisset på gulvet, og så har vi selvfølgelig sat ham derud. Han synes det sjoveste er at hive toiletpapir af, og han tørrer sig med stort omhu. Og så vil han gerne vaske hænder.
Der røg også afføring i bukserne et par gange.

Har du et godt forslag? Skal vi bare blive ved med at hive bleen af ham når han kommer hjem fra børnehave? Det skal siges, at han er træt efter sådan en dag i børnehaven. Og da det er en skovbørnehave, er det også lidt svært for dem bare at hive bleen af ham, fordi det er lidt sværere at holde styr på, hvad der sker inden under de 8 lag tøj de har på ;-)

På den anden side, virker han interesseret nu selvom der har været mange uheld. Og kan uheldene tages som en indikator for om han er klar?

Det kunne bare være så rart snart at få den ble af ham, også fordi snart er det sutten der skal arbejdes på ;-)

Mange hilsner Stine

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

Annonce

Viden om børn:

Fødder

På grund af den trange plads i livmoderen, bliver mange børn født med indaddrejede fødder. Det kan være den ene fod eller begge. Små børn fødes også let hjulbenede. Det har ofte ingen betydning, og det retter sig efterhånden, som barnet bliver ældre. Nogle børn bliver født med klumpfod, også kaldet varusfod eller talipes equinovarus. Dette kræver speciel behandling.

Den sunde babyfod er bred og med en smal hæl. Barnet kan let sprede sine tæer. Alle børn er platfodet indtil...

Læs mere i Babylex

Fedt

Små børn har brug for fedt i maden. Det anbefales at tilsætte en tsk fedtstof i hver portion hjemmelavet mad. Det er udmærket at skifte imellem de forskellige typer fedtstof som olie, smør og plantemargarine.

Efter 1 års alderen kan barnet fortsat have behov for at få lidt ekstra fedtstof. Det er især i familier, hvor man spiser meget magert og gerne vil at barnet skal have sunde spisevaner fra starten.

I mager mad er der mange grøntsager, frugt og brød og kun lidt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Din bog om søvn har været os en rigtig stor hjælp.

Vores dreng er nu 16 måneder og vi har måtte erfare, at han hører til de børn der altid har haft et lille og uforudsigeligt søvnbehov. Men via din bog, har vi fundet ud af at give ham rutiner, der gør at han nu trives og udvikler sig sundt og godt.

Tak fordi du har skrevet den!

Hilsen de glade forældre