Brev:
Smide bleen - 2 år, 11 mdr.
19. oktober 2009
Alder:
2 år, 11 mdr.
Smide bleen - 2 år, 11 mdr.
Hej Helen
Vi har brug for lidt vejledning til at hjælpe vores søn med at smide bleen.
Han er nu startet i børnehave. Inden børnehavestart, var han så småt begyndt at blive lun på ideen med at smide bleen. Han tissede og havde afføring nogle gange på vuggestuens toilet. Når vi hentede ham, kunne han godt selv finde på at bede om at komme ud at tisse. Han havde helt styr på rutinerne omkring det: af med bukserne, tørre tissemanden, vaske hænder osv, og virkede glad og stolt ved at vise os det. Vi havde også held med at tage bleen af ham ude i vores kolonihave. Her havde han afføring en enkelt gang på toilettet, hvor han selv bad om at komme på toilettet (men dog også ude i haven i samme ombæring).
Det blev aldrig helt gennemført at smide bleen, og da han startede i børnehave gik det helt i stå. Han fik nærmest separationsangst overfor bleen og græd når han skulle have den af. Og når vi snakkede om at skulle på toilettet og tisse osv, blev han vred og ville slet ikke høre tale om det. Så vi besluttede at lade det ligge, og starte igen når han viste interesse. Det var jo også mange ting at skulle overskue med ny børnehave, bleen af osv.
Der har dog længe ikke været den mindste åbning! Nu kom børnehaven dog forleden og spurgte om vi ikke var begyndt at træne, for nu bad han af og til om at komme ud at tisse efter maden ude i børnehaven. Så vi greb den og hev bleen af ham i weekenden, hvor vi ikke havde de store planer. Der er ikke gået super. Han har bedt en enkelt gang om at komme ud at tisse, hvor han så også gjorde det. Han har også bedt om det efter han har tisset på gulvet, og så har vi selvfølgelig sat ham derud. Han synes det sjoveste er at hive toiletpapir af, og han tørrer sig med stort omhu. Og så vil han gerne vaske hænder.
Der røg også afføring i bukserne et par gange.
Har du et godt forslag? Skal vi bare blive ved med at hive bleen af ham når han kommer hjem fra børnehave? Det skal siges, at han er træt efter sådan en dag i børnehaven. Og da det er en skovbørnehave, er det også lidt svært for dem bare at hive bleen af ham, fordi det er lidt sværere at holde styr på, hvad der sker inden under de 8 lag tøj de har på ;-)
På den anden side, virker han interesseret nu selvom der har været mange uheld. Og kan uheldene tages som en indikator for om han er klar?
Det kunne bare være så rart snart at få den ble af ham, også fordi snart er det sutten der skal arbejdes på ;-)
Mange hilsner Stine