Svar: Amning igen, igen
8. december 2008
Alder:
1 mdr.
Kære Signe
Når man er 6 uger gammel, så har man stadig behov for at være ret selvstyrende, hvad angår både amning og søvn. Man har også behov for at blive ammet mindst 6 gange i døgnet og at blive ammet om natten ... Netop natamning er meget vigtigt i forhold til at holde mælkeproduktionen oppe og derfor er det uhensigtmæssigt at ønske sig en lang nattesøvn uden afbrydelser af amning, selvom det kunne være dejligt :o)
Det lyder som om at du har masser af mælk og at din mælk er fed og god for din dreng. Det er helt normalt at børn der bliver ammet kan tage 450g på om ugen, det behøver ikke betyde at du overfodrer ham, det kan ligeså godt være sammensætningen af din mælk der gør det!
Jeg synes det lyder som en rigtig fint ting, at du ammer ham, skifter ham, pludrer, ammer igen og putter ham til lur. Herefter burde han så sove et par timer eller mere, så der kommer til at gå 3 timer inden du skal amme igen - er det ikke sådan? Nogle gange behøver han sandsynligvis ikke amning fra begge sider - der er tale om et tilbud, hvor han nogle gange spiser meget, andre gange lidt og atter andre gange siger helt fra.
En plan for dagen er meget svær at lave for den alder, men den kan se nogenlunde således ud:
Tidlig morgen: Ammes og sover lidt videre
Morgen/formiddag: Ammes
Puttes til formiddagslur
Frokost: Ammes
Puttes til middagslur
Eftermiddag: Ammes
Puttes til 3 lur
Aften: Ammes - spiser ofte hyppigere om aftenen
Puttes til natten
Sen aften: Ammes
Nat: Ammes
Det vil være normalt at han måske sover sammenlagt 6-7 timer i løbet af dagen. Det kan være to lange lure på 2½-3 timer + en lidt kortere lur på f.eks. 1 time, det kan også være fordelt på en anden måde, men det er ca. det du skal gå ud fra.
Det vil være en rigtig god idé, hvis du kunne lære ham at tage imod en sut. Det at få en sut, efter amning og i forbindelse med at han skal sove, vil hjælpe på hans mave og give ham mere ro og en bedre søvn. Det at sutte sætter gang i tarmperistaltikken og hjælper maden igennem systemet.
Det vil være rigtig fint, at du hjælper ham til ro ved at svøbe ham, så han kan sove et lidt længere stræk imellem amningerne, vågne op og være sulten, spise aktivt og energisk og derefter være glad og have overskud til at mærke verden :o)
Sutten skal indgå som en del af putteritualet. Det vil være hensigtsmæssigt at han ammes og når han så efterfølgende viser træthedstegn, så gør du klar til at putte ham. Han er skiftet, har det dejligt og nu skal han sove. Svøb ham, det er trygt og giver fysisk ro og lad ham så få en sut. Hold sutten ved hans mund med din hånd, så han hjælpes til at holde vacuum og han samtidig mærker din hånd ved sit ansigt. Det giver ro og er med til at skærme ham.
Se og lyt til hans vejrtrækning, læg mærke til hans øjne. Læg ham fra dig, når du fornemer at han er helt rolig, trækker vejret dybt og langsomt. Han er hele tiden svøbt og han har sin sut og puttes stille og roligt fra din favn, ned i sin lift eller barnevogn. Hold dine hænder beroligende på ham, så han slapper helt af og på den måde hjælpes ind i søvnen og dejlig mæt og afslappet kan sove en god sammenhængende lur, som netop giver dig de timer imellem amning som du efterspørger :o)
Om natten behøver du ikke amme fra begge bryster, her er det fint kun at tilbyde fra det ene. Am ham liggende, så du får hvilet dig imens og læg ham tilbage i egen seng efterfølgende, så sover I begge sandsynligvis bedst og mest roligt :o)
Rigtig meget held og lykke fortsat og rigtig god jul :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske