Nedtrapning amning

8. december 2008

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Nedtrapning amning

Kære Helen,

Min datter vil jo ikke rigtig tage flaske og jeg kan mærke at jeg p.t. bruger rigtig mange ressourcer på at spekulere på, hvordan det nu skal gå. Lige nu går det jo fint med amning, men for det første har jeg ikke lyst til at amme ret meget alt for meget længere, kan jeg mærke. Jeg har i den grad nydt at amme, men kan mærke at jeg ikke vil blive ved med det. Jeg har altid følt, at når børnene blev for store/bevidste så ville det være unaturligt at blive ved, men vidste jo ikke hvordan det ville være når hun først var der.

Som sagt har jeg indtil videre virkelig nydt det og også næsten kunne græde over at det engang skulle stoppe, men nu kan jeg mærke at jeg ønsker en plan for hvordan jeg stille og roligt kan trappe ud af det.

Hun er nu 6,5 måned og jeg ammer ca. kl. 4,9,13,16,19 udover 3 gange skemad dagligt. Hun får desuden vand af kop.

Årsagen til at jeg gerne vil stoppe/nedtrappe er ...

Annonce

... først og fremmest de følelser jeg beskriver ovenfor - omkring at hun er for stor, men selvfølgelig også ønsket om, at kunne komme lidt ud - bare en enkelt gang imellem.

Men skal jeg kæmpe videre med flasken - eller bare trappe ned og give hende på glas?

Jeg ville godt kunne amme til hun måske var 8 mdr - men hvor mange gange daglige amninger ville hun da have brug for? indtil da kunne jeg måske godt smutte ud og springe 19 amningen over et par gange.

Men hvad gør jeg derefter hvis hun stadig ikke vil have flaske? Jeg kunne godt amme et par gange om dagen hvis det vil være for hendes meste, men ville helst helt stoppe senest ved 10 mdr.

Kan du hjælpe mig med en plan og lidt rådgivning?

Jeg skulle jo gerne kunne nyde de sidste 2,5 mdr. af min barsel istedet for at bekymre mig om det.

Ja, hun starter jo i øvrigt i vuggestue 1/3 - så det skal måske også med i overvejelserne.

Mange hilsner
Trine

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Suttekæde

En suttekæde er en kæde, som holder sutten ved barnet. Den fungerer ved at den sidder både på sutten og sættes fast i barnets tøj. Det kan være meget praktisk for forældrene, men kæden skal opfylde visse krav, for ikke at være farlig for barnet.

Sikkerhedsstyrelsen tester jævnligt suttekæder og det er desværre ikke alle suttekæder, der lever op til sikkerheden.

Det anbefales at:

- En kæde må ikke være mere end 22 cm lang, da barnet så kan få den...

Læs mere i Babylex

Donorhjælp

Hvis man ikke kan blive gravid på almindeligvis, så kan man benytte sig af en donor. Og i Danmark er der to muligheder:

1. Donor med sæd:
Kvinder der ikke har nogen mandling partner eller hvor den mandlige partners sædkvalitet ikke kan anvendes til befrugtning, har mulighed for at blive gravide med en sæddoner.

Sæddonation kan både være anonym og åben. På lægeklinikker vil den normalt være anonym, hvor man kan få åbne donorer på jordemoderklinikker.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Allerførst: Endnu en gang bøjer vi os i støvet for dig og din fantastiske rådgivning! Du skrev, at vi nok hellere måtte se at få den der natflaske sendt på pension - trods vores ængstelse ved at røre ved barnets vaner. Det tog.... 3 minutter, og hvis vores dreng kunne tale, ville han sige: "Tusind tak, Helen, fordi du fik far og mor til at smide den der elendige flaske ud, for det er meget hyggeligere at sidde på skødet og fedte med en banan og få en nat-historie". Bagefter lægger han sig ned og sover fuldstændigt som vanligt. Det er jo top!!!

Mor til Jens på 13 måneder