Brev:
Nedtrapning amning
8. december 2008
Alder:
6 mdr.
Nedtrapning amning
Kære Helen,
Min datter vil jo ikke rigtig tage flaske og jeg kan mærke at jeg p.t. bruger rigtig mange ressourcer på at spekulere på, hvordan det nu skal gå. Lige nu går det jo fint med amning, men for det første har jeg ikke lyst til at amme ret meget alt for meget længere, kan jeg mærke. Jeg har i den grad nydt at amme, men kan mærke at jeg ikke vil blive ved med det. Jeg har altid følt, at når børnene blev for store/bevidste så ville det være unaturligt at blive ved, men vidste jo ikke hvordan det ville være når hun først var der.
Som sagt har jeg indtil videre virkelig nydt det og også næsten kunne græde over at det engang skulle stoppe, men nu kan jeg mærke at jeg ønsker en plan for hvordan jeg stille og roligt kan trappe ud af det.
Hun er nu 6,5 måned og jeg ammer ca. kl. 4,9,13,16,19 udover 3 gange skemad dagligt. Hun får desuden vand af kop.
Årsagen til at jeg gerne vil stoppe/nedtrappe er først og fremmest de følelser jeg beskriver ovenfor - omkring at hun er for stor, men selvfølgelig også ønsket om, at kunne komme lidt ud - bare en enkelt gang imellem.
Men skal jeg kæmpe videre med flasken - eller bare trappe ned og give hende på glas?
Jeg ville godt kunne amme til hun måske var 8 mdr - men hvor mange gange daglige amninger ville hun da have brug for? indtil da kunne jeg måske godt smutte ud og springe 19 amningen over et par gange.
Men hvad gør jeg derefter hvis hun stadig ikke vil have flaske? Jeg kunne godt amme et par gange om dagen hvis det vil være for hendes meste, men ville helst helt stoppe senest ved 10 mdr.
Kan du hjælpe mig med en plan og lidt rådgivning?
Jeg skulle jo gerne kunne nyde de sidste 2,5 mdr. af min barsel istedet for at bekymre mig om det.
Ja, hun starter jo i øvrigt i vuggestue 1/3 - så det skal måske også med i overvejelserne.
Mange hilsner
Trine