Svar: Amning, mælkebehov og puttes af far
3. september 2008
Alder:
9 mdr.
Kære Mrs H
Det lyder fortsat helt relevant med amning 3 gange dagligt, men nu hvor din datter er blevet 9 måneder kan hendes mælkebehov i større grad godt dækkes af komælk og komælksprodukter. Hun har fortsat behov for amning, her du kan omkring 10 måneders alderen skrue ned til ca 2 amninger dagligt og det lyder i forhold til jeres situation som en god idé at fjerne den sene aftenamning først. Frem mod 12 måneders alderen kan nedsættes til en amning, som du kan bibeholde så længe I begge har det godt med det.
Når din datter bliver 12 måneder kan hun overgå helt til komælk, du kan også amme hende, hvis du ønsker dette. Det anbefales at gå over til letmælk fra 1 års alderen, med mindre din datter er meget lille og spinkel, så kan du godt bibeholde sødmælk. Du må som sagt gerne begynde at give din datter mere komælk nu, det vil sige bruge mælk i maden, sovs, ost, mælk af kop, en portion tykmælk eller lignende.
Når din datter skal passes af sin far og du ikke er hjemme, så kan han tilbyde hende mme, udmalket modermælk eller sødmælk af kop og du kan så overveje hvorvidt du vil malke ud i stedet for at amme, eller evt. lægge hende til sen aften, den ene aften om ugen, hvor du ikke er hjemme. Det kan også være at du helt kan springe amningen over, det må tiden vise, det kommer an på hvor brystspændt du føler dig.
Hvis din datter drikker 300ml så er det en ret stor mængde. De fleste børn som får f.eks. en flaske vælling til natten, drikker 200-250ml. Det er altså en vigtig mængde i forhold til væske og mælkeindtaget. Hvis hun en aften om ugen ikke indtager denne mængde, når hun bliver puttet fordi hun skal drikke af kop, så kan det godt være at hun vågner sen aften og har behov for ekstra - her er du så hjemme igen og kan jo så lægge hende til, hvorefter hun kan sove til næste morgen tidlig. Hvis hun ikke vågner og viser behov for ekstra væske, så er det fint at springe det over med den alder hun har. Hun vil så naturligt indtage sit behov på et andet tidspunkt i løbet af dagen.
Jeg håber at ovenstående tanker hjælper dig lidt videre, fortsat held og lykke og rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske