Svar: Amning, mælkebehov og puttes af far

3. september 2008

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Mrs H

Det lyder fortsat helt relevant med amning 3 gange dagligt, men nu hvor din datter er blevet 9 måneder kan hendes mælkebehov i større grad godt dækkes af komælk og komælksprodukter. Hun har fortsat behov for amning, her du kan omkring 10 måneders alderen skrue ned til ca 2 amninger dagligt og det lyder i forhold til jeres situation som en god idé at fjerne den sene aftenamning først. Frem mod 12 måneders alderen kan nedsættes til en amning, som du kan bibeholde så længe I begge har det godt med det.

Når din datter bliver 12 måneder kan hun overgå helt til komælk, du kan også amme hende, hvis du ønsker dette. Det anbefales at gå over til letmælk fra 1 års alderen, med mindre din datter er meget lille og spinkel, så kan du godt bibeholde sødmælk. Du må som sagt gerne begynde at give din datter mere komælk nu, det vil sige bruge mælk i maden, sovs, ost, mælk af kop, en portion tykmælk eller lignende.

Når din datter skal passes af sin far og du ikke er hjemme, så kan han tilbyde hende mme, udmalket modermælk eller sødmælk af kop ...

Annonce

... og du kan så overveje hvorvidt du vil malke ud i stedet for at amme, eller evt. lægge hende til sen aften, den ene aften om ugen, hvor du ikke er hjemme. Det kan også være at du helt kan springe amningen over, det må tiden vise, det kommer an på hvor brystspændt du føler dig.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Hvis din datter drikker 300ml så er det en ret stor mængde. De fleste børn som får f.eks. en flaske vælling til natten, drikker 200-250ml. Det er altså en vigtig mængde i forhold til væske og mælkeindtaget. Hvis hun en aften om ugen ikke indtager denne mængde, når hun bliver puttet fordi hun skal drikke af kop, så kan det godt være at hun vågner sen aften og har behov for ekstra - her er du så hjemme igen og kan jo så lægge hende til, hvorefter hun kan sove til næste morgen tidlig. Hvis hun ikke vågner og viser behov for ekstra væske, så er det fint at springe det over med den alder hun har. Hun vil så naturligt indtage sit behov på et andet tidspunkt i løbet af dagen.

Jeg håber at ovenstående tanker hjælper dig lidt videre, fortsat held og lykke og rigtig god weekend:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Suttekæde

En suttekæde er en kæde, som holder sutten ved barnet. Den fungerer ved at den sidder både på sutten og sættes fast i barnets tøj. Det kan være meget praktisk for forældrene, men kæden skal opfylde visse krav, for ikke at være farlig for barnet.

Sikkerhedsstyrelsen tester jævnligt suttekæder og det er desværre ikke alle suttekæder, der lever op til sikkerheden.

Det anbefales at:

- En kæde må ikke være mere end 22 cm lang, da barnet så kan få den...

Læs mere i Babylex

Gravid vitaminer

Når du er gravid, er det ekstra vigtigt at spise sund og varieret - det, du spiser og drikker under graviditeten, har betydning for dit barns udvikling i livmoderen.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at gravide tager et tilskud af folsyre, D-vitamin og jern. Desuden anbefales gravide at få tilstrækkeligt med kalk, enten gennem kosten eller som tilskud.

Folsyre: 400 mikrogram folsyre daglig fra graviditeten planlægges til og med 3 måneder henne. Dette tages i form af...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så lykkedes det! Efter så mange måneder, er Johan faldet i søvn i sin barnevogn, op til flere gange.

Jeg har idag vækket ham en halv time før han plejer at vågne, og nu har han sovet 45 min. formiddag (barnevogn), og ligger nu pt. og sover middagslur (indtil nu en time). Så jeg kan slet ikke få armene ned:)

Vi ser om vi kan hoppe på togene i tide, tak for hjælpen:)

Venlig hilsen
Kathrine, mor til Johan på 6 måneder