Brev:
Amning, mælkebehov og puttes af far
3. september 2008
Alder:
9 mdr.
Amning, mælkebehov og puttes af far
Kære Helen,
Tak for dit svar, da vi havde problemer med putningen. Vi tog kampen op, og nu accepterer hun det fuldt ud, og lægger sig selv til at sove efter endt amning.
Hun er nu 9,5 måned, og jeg er i tvivl om, hvordan jeg skal gøre mht amningen. Hun ammes aften, sen aften (når jeg går i seng), og så igen tidlig morgen. Om aftenen får hun omkring 300 ml (jeg har været på badevægten før og efter, jeg ved godt det er upræcist, men giver trods alt et skøn). De to andre gange får hun noget mindre, blandt andet fordi jeg om morgenen kun tilbyder det ene bryst, da det ellers går ud over hendes lyst til skemad om dagen, kan jeg mærke. Jeg tror altså, at hun får et sted mellem 400 og 500 ml i døgnet.
Jeg har læst, at de skal have ca 400 ml mordermælk i denne alder, men hvordan sikrer jeg hun får det, hvis jeg langsomt trapper ned. Hvor meget af de 400 ml må erstattes af komælk mv. nu, om en måned eller om to? Jeg ville gerne skippe den sene aftenamning på et tidspunkt, da hun tit bliver ked af det, når jeg skifter hende her, fordi hun bliver vækket (bleen kan ikke holde til både aften og sen aften amning frem til næste morgen).
Mit andet spørgsmål går på aftenputning af far. Jeg ville gerne være væk om aftenen til træning en gang om ugen, og derfor ville det være rart, hvis far kunne putte. Men hvad med amningen? Hun bliver jo dels sløv af den inden søvnen (= har lettere ved at sove) og dels mangler hun måske væsken/maden og vågner hurtigt? Jeg er ikke klar over hvor stort et måltid 300 ml er for sådan en størrelse. Er det at regne for et hovedmåltid eller er det bare en ”snack”, da det jo er væske?
Hun vil ikke have sutteflaske, så jeg kan ikke malke ud og bruge den. Hvis far giver hende mælk af kop vil hun slet ike have samme mængde, men højst et par tåre, da hun har alt for travlt med at tumle rundt til at sidde stille og drikke længere ad gangen (undtagen, når det er amning).
Hvis jeg på den måde ikke ammer hende den ene aften om ugen, så kommer der vel også rod i produktionen? Bør jeg malke tilsvarende ud, så der ikke mangler noget dagen efter?
Hilsen Mrs H