Brev:
Endnu et skift til storebror
5. januar 2012
Alder:
2 år, 8 mdr.
Endnu et skift til storebror
Kære Helen
Jeg håber, at du har haft en dejlig juleferie med både tid til at slappe af og få skrevet.
Mange tak for dit sidste svar på storebrors morsyge. Vi synes, at det er stilnet lidt af. Det hjalp meget at få fokus på at give ham mere faste rammer i stedet for at tænke ’det-er-også-synd-for-ham’ og give ham snor. Vi tror, at det i sig selv har hjulpet bare det, at vi har ændret vores indgangsvinkel her. Far nyder at have fået bevilliget enetid med sønnen, og de hygger sig begge meget med deres små ture. Far har nu første del af putteritualet, så det går i den rigtige retning. Tak for dine input!
Desværre er det sådan, at storebror skal igennem endnu et skift. Han skal skifte institution som følge af vores flytning. Det er oveni købet et skift til en børnehave, hvor han tidligere har gået i vuggestue. Han er 2 år og 8 måneder, så han kommer til at komme i børnehave lidt tidligt, men det er for at spare ham for endnu et skift (først til anden vuggestue og så til en børnehave).
Han er generelt glad for sin vuggestue og især to af pædagogerne. Han har meget glæde af både de små børn, men især af en af hans jævnaldrende, som han simpelthen hygger sig sådan med. De to har udviklet et rigtigt venskab det sidste halve år.
Hvordan griber vi bedst dette skift an for ham? Vi har gjort os nogle tanker om forskellige ting, som vi er i tvivl om…
Indkøringen:
Bør mor eller far mon køre ham ind? Planen var egentligt, at det skulle være far, fordi mor stadig ammer en del, og far måske også er bedre til at give slip. Men far er bekymret for, om han kommer til at være den, der forlader storebror og om det derved belaster deres relation. Omvendt er han jo en del morsyg, så mon det duer, at det er mor? Eller er det ligefrem en fordel, at det er hans foretrukne for tiden, der er der? Med mor følger også lidt amme-logistik/flasker til lillebror… Vi er meget i tvivl om, hvad der er bedst…
Forberedelse:
Skiftet kommer lidt hurtigt, da der har været en misforståelse mellem os og pladsanvisningen, således at vi pludselig skal stoppe i vuggestuen i denne uge i stedet for om 3 uger.
Han får derfor først besked i eftermiddag (torsdag) og holder afslutning i morgen (fredag). For at det hele ikke skal gå alt for stærkt, holder vi ham hjemme i en uge hos mig og lillebror, inden han begynder det nye sted.
Kan du give os lidt input til, hvordan vi bedst forklarer ham situationen?
Vi vil mene, at han er en lidt sensitiv dreng, og en "slow starter". Altså han er sådan set meget tillidsfuld, når han lige har set folk og steder an, men kan f.eks. i hans nuværende vuggestue tit være meget stille og forsigtig om morgenen indtil han er landet - også selvom han er glad for stedet.
De gamle relationer:
- Hvor hurtigt og hvor ofte skal vi mon besøge den gamle vuggestue efter start?
- Vi har aftalt med bedste-vennens forældre, at vi vil holde fast i drengenes venskab. Er det en god idé straks at have legeaftaler med bedste-vennen, eller bør vi vente til, at storebror er faldet mere på plads i børnehaven?
Har du ellers nogle ting, du tænker, vi bør være opmærksomme på i forbindelse med skiftet?
Vi er super nervøse for, at det vælter ham, så vi vil gøre alt for at lette skiftet for ham.
Det var lige en lang række spørgsmål, som vi går og tumler med omkring institutionsskiftet, som vi har helt ondt i maven over på vores drengs vegne…
Mange hilsner
Mor og far