Svar: Endnu et skift til storebror
5. januar 2012
Alder:
2 år, 8 mdr.
Kære Mor og far
Tak for jeres brev og dejligt at høre at I har kunne bruge mit tidligere svar :)
Det er ikke noget problem, at jeres dreng starter i børnehave, når han er 2,8 år - hvis børnehaven er gearet til at tage imod børn under 3 år. Det er helt fint og I har fuldstændig ret i at det er vigtigt ikke at give ham flere skift end nødvendigt er :)
Det er også rigtig godt at mor har barsel og derfor mulighed for at flekse hen af vejen, som der nu kan være behov for. Det betyder at jeres dreng nogle dage måske vil kunne blive afleveret senere eller vil kunne blive hentet lidt tidligere - og at han måske en gang imellem kan få en fridag hjemme, fordi det bliver en stor omvæltning for ham at begynde i børnehaven, - han er jo stadig ikke ret gammel.
Der er ikke noget i vejen for at far som udgangspunkt kører jeres dreng ind og er den der afleverer om morgenen. Men I er nødt til at prøve jer lidt frem. Hvis det fungerer rigtig godt at I står op, spiser morgenmad og de to så kører af sted (far og søn) og det er det de har sammen om morgenen, så er det super fint. Men hvis han begynder at blive ked af det, giver udtryk for at han hellere vil være hjemme, at han vil have mor til det og far bliver "den strenge", så kan det være fint en gang imellem at sige at han kommer i børnehaven lidt senere og så kan I alle tre (mor, lillebror og storebror) tage i børnehaven sammen. På den måde må I forsøge at flekse lidt efter hvordan I fornemmer det vil gå bedst.
Men i første omgang så hold fast i at det er far der afleverer ham og sørg for at der er nogenlunde faste rutiner omkring dette. Og meld det klart ud, at det er far der afleverer og mor kommer og henter. Sæt ord på, så han hører at det er sådan det er og være positiv og optimistisk, vis ham at det er super godt og alletiders løsning :) Jo mere I kan vise at I føler jer trygge og har det godt med denne beslutning, jo mere tryg vil jeres dreng naturligt også være ved det.
Det vil være rigtig godt at far afleverer til en fast pædagog, som så vinker farvel i vinduet sammen med jeres dreng, når far går. Det vil også være en mulighed at jeres dreng afleveres ved et bord, sættes igang med at spise lidt mad eller sættes igang med en leg eller lignende, og så vinker farvel og far går. Det er vigtigt at jeres dreng har en pædagog som tager sig af ham og hjælper ham videre, når far går eller at jeres dreng har noget at tage sig til, ved hvad han skal gøre af sig selv, når far går. På den måde vil han ikke føle sig forladt.
I kan også lave et lille fotoalbum til ham, som I kan give ham med. For på den måde at anerkende at han savner jer og I også savner ham. Når han savner jer, så kan han tage sit album op af tasken og kikke på billederne af familien og vide at I kommer igen. Også en bamse eller lignende kan være rar at have med hjemmefra. Den fungerer som substitut for jer.
Det er en rigtig god idé at have ham hjemme i en uge før han starter i børnehaven. Brug denne uge til at gå forbi børnehaven, så han ser den udefra og snak med ham om at "på mandag skal du i børnehaven og lege" osv. Så han ved, hvor det er han skal hen og har lidt fornemmelse af hvad det handler om. Vis igen glæde ved det, fordi jeres glæde og optimisme også smitter :)
Tag på biblioteket og lån bøger om at gå i børnehave. Hvad børnene leger med der, hvad de laver, ture de tager på osv. og snak med ham om det. Det giver et indblik i hvad det er han skal nu og hvad forskellen og ligheden mellem vuggestue og børnehave er. Det kan være en god måde at forberede ham på.
Har han sin egen lille rygsæk? Ellers vil det være en rigtig god idé at han nu får en børnehavetaske, som han kan have lidt af sine små ejendele i. Sin bamse, sin madpakke, sine indesko osv. Skiftetøj kan ligge i børnehaven på pladsen og behøver ikke blive slæbt frem og tilbage hver dag. Det at have en "børnehave-taske" kan hjælpe ham til at føle sig lidt stor og til at fornemme at der nu er et skift på vej.
I skal tale med børnehaven om, hvad tidspunkt om morgenen det vil være passende at aflevere ham. Da han er en "slow starter", så vil han sandsynligvis profitere godt af at blive afleveret forholdsvist tidligt. Dette fordi han så kan være der, når flere af de andre børn møder ind og dermed få mulighed for at deltage i deres leg fra starten. Hvis han først møder ind, når de andre børn er gået igang med at lege, så er det rigtig svært at blive en del af det der foregår. Han kan møde senere og drage fordel af at mor er hjemme, når han er kørt rigtig godt ind. Men i starten vil det sandsynligvis være godt at komme op og komme af sted om morgenen - sammen med far :)
Måske vil han selv efter nogle uger begynde at spørge til den gamle vuggestue og I kan så overveje om det er tid at besøge den. Der sker dog ikke noget ved at der går en måned eller halvanden før I kører forbi og besøger den. Det gør at den kommer så meget på afstand at han ikke savner den på samme måde og samtidig vil han være kørt så godt ind i børnehaven, at han mere tydeligt vil se forskelligheden på de to steder. At børnene f.eks. har forskellige aldre, at legepladsen indeholder andre former for legemuligheder osv.
Hvis han spørger efter sin legeven fra den gamle vuggestue, så må de naturligvis gerne lege, så er det hans behov der skal sætte dagsordenen for det. Og det er helt okay hvis de leger sammen ret hurtigt efter flytning. Men ellers er det en god idé også at bruge energi på at skabe nye kontakter og finde nye lege-relationer for ham. At hjælpe ham med at få nye venner det nye sted. Så det afhænger også meget af hvor mange legeaftaler I har overskud til at lave - også med tanke for at han jo stadig ikke er ret gammel og også vil blive meget træt, så overskuddet til at lege, når man er hjemme fra børnehave sandsynligvis ikke vil være særlig stort ... så det er vigtigt at han ikke bruger al sin energi og overskud på at lege med sin gamle ven, men også får hjælp til at søge nye kontakter :) Men naturligvis skal han ikke miste sin ven, hvis det viser sig at de to er rigtigt gode for hinanden.
Jeg håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske