Svar: Meget træt i vuggestuen

31. oktober 2023

Kategori:
Alder:
2 år

Kære Mette

Tak for dit brev :)

Hvor er det dejligt at høre, at jeres flytning og dermed start i ny vuggestue er gået så godt. Det lyder som om, at din datter virkelig stortrives det nye sted og har en rigtig god hverdag der - og det lyder også som om, at pædagogerne er meget opmærksomme på hende og derfor tilbyder hende en tidligere lur, når hun i løbet af formiddagen viser træthed og behov for at blive puttet:)

Det, du beskriver hos din datter, lyder umiddelbart til at være en helt normal og forventelig reaktion på at starte i vuggestue og få en helt ny hverdag med nyt hjem osv. - og det lyder heller ikke som om, at pædagogerne mistænker, at din datter skulle have autisme? Der er sket mange nye ting i jeres liv, og det er helt naturligt, hvis din datter reagerer på nogle af disse ting og f.eks. udviser mere træthed.

Der kan sagtens være tale om, at verden netop har åbnet sig for hende, at hun er langt mere bevidst og opmærksom på sine omgivelser og suger til sig af indtryk. Og når det så, som du så fint selv skriver, bliver "for meget for hende", så er hendes løsning at søge hvile, hvilket jo er super godt - for efter en lur, så har hun overskud til at lege og være med igen.

Børn er naturligt forskellige, og deres reaktioner på overstimulering kan være meget forskellige - uanset om de har autisme eller ej. Hvis jeg skal prøve at sætte lidt ord på de symptomer som børn, der bliver overstimuleret, kan have, så kunne det f.eks. være følgende symptomer:

Fysisk uro: De har svært ved at sidde stille, de begynder at bevæge sig mere omkring, virker til at have en del uro i kroppen.

Gråd: De kan begynde at græde mere, kan skrige uden åbenlys grund og vil generelt virke til at have mindre overskud, der skal ikke så meget til, før "bægeret flyder over".

Tilbagetrækning: De kan forsøge at trække sig tilbage fra stimuli, som overvælder dem. De søger væk fra områder med meget lys og lyd, forsøger at finde et mere roligt sted. Går måske ind i puderummet, eller gemmer sig på legepladsen.

Svært ved at følge anvisninger: De kan have svært ved at følge instruktioner, har svært ved at koncentrere sig om det, de voksne siger. Det kan være svært at overskue af- og påklædning, måltider, gå selv osv.

Svært ved koncentrere sig: De kan have svært ved at holde deres opmærksomhed på bestemte lege eller aktiviteter. De mister hurtigt koncentrationen. De kan også have svært ved at overskue leg med andre.

Fysisk reaktion: De kan også reagere med ...

Annonce

... f.eks. hurtig hjertebanken, begynde at ryste, svede og lignende. De kan naturligt også blive ekstra trætte. Nogle af de samme symptomer, som man også ser hos voksne, der har et lidt overbelastet nervesystem (f.eks. stress).

Søger trøst: De søger ofte trøst fra deres omsorgspersoner. De har brug for at sidde lidt mere på skødet, være lidt mere i favn og være i nærheden af kendte voksne, har brug for mere tæthed.

Hos børn med autisme vil man naturligt kunne se samme symptomer på overstimulering, men nogle gange vil man også kunne se lidt andre ting:

- De kan søge ekstra sensorisk stimulering f.eks. røre ved genstande, mærke på og trykke på ting omkring sig, gnubbe sig op af noget.

- De kan vise øget sensitivitet. De kan reagere ekstra kraftig på sanseindtryk som lys, lyd og berøring.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

- De kan vise øget angst eller agitation. De kan virke bange, mere nervøse, mere irritable, grædefærdige. De kan have flere hurtige bevægelser, fidgeting (gentagende bevægelser f.eks. med noget i hænderne).

- De kan have svært ved at opretholde øjenkontakt og kan trække sig fra kontakt. De kan virke mere tilbagetrukket eller fraværende i deres kommunikation.

Som sagt er børn forskellige, og de kan have mange forskellige symptomer - og det er også vigtigt at nævne, at mange mennesker f.eks. "fidgeter" som en måde at håndtere stress på eller koncentrere sig på - uden at det behøver være tegn på f.eks. autisme eller andre underliggende problemer.

Du har været bekymret for, om din datter kan have autisme, siden hun var ca. 18 måneder gammel. Der dukker jævnligt situationer op, som pirker til din bekymring, og jeg synes, du skal drøfte det med pædagogerne. Tal med pædagogerne om, hvordan de ser din datter i hverdagen, hvordan de oplever hendes kontakt, hendes samspil med andre børn og voksne, hendes reaktioner på alt det der sker.

Da hun er startet i en ny vuggestue, så bliver hun nu set med "nye øjne", hvilket nogle gange kan være rigtig godt, og jeg synes, du skal drøfte din bekymring med lederen af vuggestuen og de pædagoger, der er omkring din datter til daglig. Din datters reaktioner kan sagtens være helt naturlige, men da jeg ikke kan se hende, og heller ikke stille diagnoser, så synes jeg, at du skal tale med pædagogerne. Tal med dem om, hvordan de oplever hende i hverdagen. Er de i tvivl, så kan de altid kontakte kommunens PPR. Der er tilknyttet børnepsykolog til institutionen:)

Jeg håber, at du bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Æbler og æblemos

Barnet kan fra 6 måneder spise al slagt frugt, frisk eller kogt. Frugten bør stadig moses, og æblemos vil ofte være et hit hos børn - især hvis det serveres, som topping på en grød. Rå æbler bør du dog være opmærksom på.

Børn under 3 år bør ikke få fødevarer, som er meget hårde eller som knækker let. En stor æblebåd kan knække og sætte sig fast i halsen, og af samme grund kan det ikke anbefales at give små børn et helt æble at gnave af. Du skal også være opmærksom på skrællen,...

Læs mere i Babylex

Amning

Sundhedsstyrelsen anbefaler at børn ammes sålænge som muligt. Helst fuldt ud til de er 6 måneder gamle og delvist frem til 12 måneders alderen eller længere, hvis mor og barn ønsker det.

Brystmælk er nøje afstemt til barnets forskellige behov og modermælk indeholder vigtige antistoffer, som beskytter det lille barn mod infektioner. Det tager tid at etablere en amning, for de fleste tager det ca. tre uger, men der kan gå op til 6 uger før mælkemængden har afstemt sig efter barnets...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Hvor er det skønt at jeg kan skrive til dig og tak for dine altid fyldestgørende og indlevende svar - det savner jeg meget fra min egen sp!

Mange hilsner
Rikke, mor til dreng på 5 måneder