Svar: Meget træt i vuggestuen
31. oktober 2023
Alder:
2 år
Kære Mette
Tak for dit brev :)
Hvor er det dejligt at høre, at jeres flytning og dermed start i ny vuggestue er gået så godt. Det lyder som om, at din datter virkelig stortrives det nye sted og har en rigtig god hverdag der - og det lyder også som om, at pædagogerne er meget opmærksomme på hende og derfor tilbyder hende en tidligere lur, når hun i løbet af formiddagen viser træthed og behov for at blive puttet:)
Det, du beskriver hos din datter, lyder umiddelbart til at være en helt normal og forventelig reaktion på at starte i vuggestue og få en helt ny hverdag med nyt hjem osv. - og det lyder heller ikke som om, at pædagogerne mistænker, at din datter skulle have autisme? Der er sket mange nye ting i jeres liv, og det er helt naturligt, hvis din datter reagerer på nogle af disse ting og f.eks. udviser mere træthed.
Der kan sagtens være tale om, at verden netop har åbnet sig for hende, at hun er langt mere bevidst og opmærksom på sine omgivelser og suger til sig af indtryk. Og når det så, som du så fint selv skriver, bliver "for meget for hende", så er hendes løsning at søge hvile, hvilket jo er super godt - for efter en lur, så har hun overskud til at lege og være med igen.
Børn er naturligt forskellige, og deres reaktioner på overstimulering kan være meget forskellige - uanset om de har autisme eller ej. Hvis jeg skal prøve at sætte lidt ord på de symptomer som børn, der bliver overstimuleret, kan have, så kunne det f.eks. være følgende symptomer:
Fysisk uro: De har svært ved at sidde stille, de begynder at bevæge sig mere omkring, virker til at have en del uro i kroppen.
Gråd: De kan begynde at græde mere, kan skrige uden åbenlys grund og vil generelt virke til at have mindre overskud, der skal ikke så meget til, før "bægeret flyder over".
Tilbagetrækning: De kan forsøge at trække sig tilbage fra stimuli, som overvælder dem. De søger væk fra områder med meget lys og lyd, forsøger at finde et mere roligt sted. Går måske ind i puderummet, eller gemmer sig på legepladsen.
Svært ved at følge anvisninger: De kan have svært ved at følge instruktioner, har svært ved at koncentrere sig om det, de voksne siger. Det kan være svært at overskue af- og påklædning, måltider, gå selv osv.
Svært ved koncentrere sig: De kan have svært ved at holde deres opmærksomhed på bestemte lege eller aktiviteter. De mister hurtigt koncentrationen. De kan også have svært ved at overskue leg med andre.
Fysisk reaktion: De kan også reagere med f.eks. hurtig hjertebanken, begynde at ryste, svede og lignende. De kan naturligt også blive ekstra trætte. Nogle af de samme symptomer, som man også ser hos voksne, der har et lidt overbelastet nervesystem (f.eks. stress).
Søger trøst: De søger ofte trøst fra deres omsorgspersoner. De har brug for at sidde lidt mere på skødet, være lidt mere i favn og være i nærheden af kendte voksne, har brug for mere tæthed.
Hos børn med autisme vil man naturligt kunne se samme symptomer på overstimulering, men nogle gange vil man også kunne se lidt andre ting:
- De kan søge ekstra sensorisk stimulering f.eks. røre ved genstande, mærke på og trykke på ting omkring sig, gnubbe sig op af noget.
- De kan vise øget sensitivitet. De kan reagere ekstra kraftig på sanseindtryk som lys, lyd og berøring.
- De kan vise øget angst eller agitation. De kan virke bange, mere nervøse, mere irritable, grædefærdige. De kan have flere hurtige bevægelser, fidgeting (gentagende bevægelser f.eks. med noget i hænderne).
- De kan have svært ved at opretholde øjenkontakt og kan trække sig fra kontakt. De kan virke mere tilbagetrukket eller fraværende i deres kommunikation.
Som sagt er børn forskellige, og de kan have mange forskellige symptomer - og det er også vigtigt at nævne, at mange mennesker f.eks. "fidgeter" som en måde at håndtere stress på eller koncentrere sig på - uden at det behøver være tegn på f.eks. autisme eller andre underliggende problemer.
Du har været bekymret for, om din datter kan have autisme, siden hun var ca. 18 måneder gammel. Der dukker jævnligt situationer op, som pirker til din bekymring, og jeg synes, du skal drøfte det med pædagogerne. Tal med pædagogerne om, hvordan de ser din datter i hverdagen, hvordan de oplever hendes kontakt, hendes samspil med andre børn og voksne, hendes reaktioner på alt det der sker.
Da hun er startet i en ny vuggestue, så bliver hun nu set med "nye øjne", hvilket nogle gange kan være rigtig godt, og jeg synes, du skal drøfte din bekymring med lederen af vuggestuen og de pædagoger, der er omkring din datter til daglig. Din datters reaktioner kan sagtens være helt naturlige, men da jeg ikke kan se hende, og heller ikke stille diagnoser, så synes jeg, at du skal tale med pædagogerne. Tal med dem om, hvordan de oplever hende i hverdagen. Er de i tvivl, så kan de altid kontakte kommunens PPR. Der er tilknyttet børnepsykolog til institutionen:)
Jeg håber, at du bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske