Svar: 1-årig med temperament
3. august 2016
Alder:
13 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev - og tillykke med 1 års dagen :)
Det er en spændende tid, som I går igennem nu - I vil naturligt mærke jeres drengs selvstændighed mere og mere, og det er især i 1-3 års alderen, at man virkelig mærker den spirende personlighed og egen vilje. Det er en helt naturlig udvikling, og det er rigtig godt, at du forsøger at bevare roen, forsøger at rumme ham og med måde lader ham undersøge verden...
Det vil være helt naturligt, at han nogle gange virker fysisk voldsom. Da han ikke er ældre end han er, så kan han ikke finde ud af at kærtegn blidt - nogle gange kommer han til at slå i stedet. Når han vil kramme dig eller kysse dig, kommer han måske til at bide dig osv. Det er ikke for at være ond, men handler om, at han endnu ikke kan styre sine bevægelser så bevidst, ligesom følelserne er meget voldsomme.
Når han siger nej, så vil han nogle gange sparke eller slå ud efter dig - det sker f.eks. når han ligger på puslebordet og han ikke vil have skiftet sin ble. Eller, når du holder ham, fordi han skal have børstet sine tænder. Igen siger han fra - han forstår ikke, hvorfor han skal have skiftet ble, have børstet tænder osv. Han mærker blot, at du gør noget, som han ikke bryder sig om og som måske afbryder hans leg - og han kan ikke sige fra med ord, men kun med sin fysisk, sit kropssprog...
Når man ikke er meget ældre end et år, så er det begrænset, hvor meget du kan forklare ham. Det hjælper ham dog til at huske dit nej, hvis du lader en handling følge med dit nej. Det betyder, at hvis han f.eks. leger med noget, som du ikke vil have han bruger, så kan du fjerne tingen fra ham - og meget gerne tilbyde ham et alternativ. Vis ham, hvad han kan lege med i stedet. Børn i denne alder vil ofte være lette at aflede, så tilbyd ham noget andet, noget mere spændende, som kan fange hans opmærksomhed.
At lade en handling følge med er f.eks. også at sætte ham fra dig. Hvis du har ham på skødet, og han så slår ud efter dig, så vil det være rigtig fint, at du sætter ham fra dig, imens du siger "Nej!" eller ""Av!". På den måde lærer han, at hvis han skal sidde på skødet, så skal han ikke slå. Det skal være rart at sidde sammen.
Måden du siger nej på, spiller naturligt også ind. Det er vigtigt, at han kan høre at du mener nej, at din ansigtsmimik, og de signaler du sender er "nej!". Nogle gange kommer vi jo til at grine, når vores børn gør noget uventet, for det er jo sjovt, når de, som de små filurer de jo er, nogle gange prøver grænser og overrasker os på forskellig vis. Men hvis vi griner eller prøver at undertrykke et grin, så spotter din dreng det lynhurtigt - og han vil forsøge at gøre det igen og igen, for også at udforske, hvad du egentlig synes...
Det gælder generelt, at børn forsøger at finde ud af, hvordan verden fungerer, hvad det jeg gør, gør ved dig, hvordan vi påvirker hinanden. Og små børn afprøver hypoteser. "Hvad mon der sker, hvis jeg roder i opvaskemaskinen" - han prøver, du siger nej og tager ham væk. Ny hypotese afprøves "hvis jeg roder ved opvaskemaskinen, så siger mor nej?" - ja det gjorde hun. Ny hypotese "Hvis jeg roder i opvaskemaskinen, så rejser mor sig?" - ja det gør hun. Ny hypotese "hvis jeg roder i opvaskemaskinen, rejser far sig så også?"....
Han afprøver flere gange, igen og igen - og lige en ekstra gang - 117 gange og lidt til. Netop for at finde ud af, hvordan verden hænger sammen, og hvordan vi hver især påvirker hinanden. Han er stadig så lille, at han ikke kan høre efter et nej - lysten til at afprøve igen og igen overmander det lille nej i ham, men stille og roligt lærer han det og kan følge det....
At han kravler væk fra dig, handler både om selvstændigheden og lysten til at være på egen hånd. Nogle gange vil det også være som reaktion på, at han er sur på jer, fordi I f.eks. har sagt nej - og det viser han så ved at kravle væk og afvise fysisk kontakt. Her kan du nogle gange med fordel sætte dig i nærheden, vise dig tilgængelig, vise ham, at du rigtig gerne vil ham og sagtens kan rumme ham - og lidt efter, vil han sandsynligvis gerne op på skødet, kærtegnes og have et kram, for så derefter at kravle videre igen.
Nogle gange kan han også kravle fra dig, som en slags drilleri. Det kan være en leg, hvor han afprøver, om han kan få dig til at løbe efter ham. Det kan være en måde at sikre sig din opmærksomhed på, fordi han ved, at når han kravler eller går væk, så følger du normalt efter....
Med hensyn til tandbørsting og tegnefilm på nettet - hvis det er eneste måde, det lige kan foregå på pt, så er det vel okay :) Det vigtigste er trods alt at tænderne børstes og at det forbindes med noget som faktisk er okay... Du skal forsøge at undgå, at tandbørstning bliver en kamp, hvor du skal holde ham under store protester, så han begynder at opfatte det som noget meget ubehageligt, og derfor kun vil protestere mere og mere. Det må ikke ende i noget, der kan virke som et overgreb.
Hvor mange tænder har han? Hvis han "kun" har få tænder, så er de naturligt lettere at børste, og det tager kortere tid. Det er netop vigtigt, at du forsøger at gøre det så kortvarigt som muligt, så han bliver tryg ved det. Jo mere fortrolig han bliver med situationen, jo grundigere og jo længere tid kan du børste.
Brug en meget lille smule tandpasta, som han godt kan lide smagen af - og lad ham evt. sidde med tuben eller en anden lille tandbørste i hånden.
Prøv at tage ham på skødet og børst hans tænder, imens han sidder med ryggen op af din mave og lægger hovedet lidt tilbage... Prøv også at sætte ham foran spejlet på badeværelset, så han kan se og følge med i, hvad der foregår og se, hvad det egentlig er du laver.
Prøv også at lægge ham på puslebordet, på sofaen eller et andet sted - måske vil han acceptere at tænderne børstes, hvis han ligger ned.... Du er nødt til at forsøge dig lidt frem, og hvis I lige nu har gjort det på en bestemt måde længe, så kan det være en god idé at forsøge en ny metode.
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke med ham fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske