Brev:
Råd til søvn - 3 måneder
3. august 2016
Alder:
3 mdr.
Råd til søvn - 3 måneder
Hej Helen
Jeg har en søn, Nohr, der d. 18 August runder de 4 måneder.
Jeg er langsomt begyndt at putte ham på samme måde, men søger nogle råd da der sker nogle voldsomme udsving. Generelt vil jeg gerne prøve at putte ham mens han er vågen, så han vågner og falder i søvn samme sted.
Jeg svøber ham altid og putter ham med hans nusseklud. Krammer og kysser ham, inden han bliver lagt. Jeg sidder ved ham til han falder i søvn, og nusser ham hvis han er urolig men taler ikke til ham.
Vores dag:.
Vi vågner omkring kl. 8
Han sover igen ved en 930-1030 tiden, som regel en halv time tre kvarter. Her putter jeg ham efter amning hvor han stort set er faldet i søvn.
Han sover igen ved en 13-14 tiden alt fra en halv time til 2 timer. Der putter jeg ham vågen, når jeg ser træthedstegn, og er hos ham til han sover.
Han sover igen ved en 17-18 tiden, somregel en halv time. Denne sover han somregelt på mig.
Vi putter ham mellem kl. 20.30-22.
Putningen foregår således at når han viser et træthedstegn, tager jeg ham ind i soveværelset, ammer og putter ham ved at svøbe ham ind i hans seng som står lige op ad vores seng.
Jeg læser en lille historie for ham (den samme altid), og når den er færdig kysser jeg ham godnat og sætter noget meditationsmusik på (han har hørt det het fra spæd). Jeg sidder i rummet, han kan se mig indtil han falder i søvn.
Indtil videre (har prøvet en lille uge) falder han ikke i søvn medmindre jeg ammer ham igen, efter historien, nogen gange før jeg er færdig, han græder hjerteskærende. Ydermere virker det men amning ikke altid, så når jeg ligger ham græder han igen og jeg må efter utallige forsøg på at berolige ham i sengen, tage ham op og vugge ham i mine arme. Straks han er i mine arme sover han.
Herefter vågner han efter 3-5 timer, og efterfølgende hver 1,5 time. Når klokken rammer en 4-5 tiden, kan jeg simpelthen ikke få ham til at sove længere medmindre jeg tager ham ned og han ligger og ammer, så sover han til 7-8 tiden.
Jeg prøver at holde en hånd på ham om natten hvis han er urolig, og sikre at han er svøbt ind, men det virker ikke.
OBS! han falder altid i søvn hvis jeg ligger ned med ham og ammer ham.
Mit spørgsmål er om jeg er er på rette kurs eller der er noget jeg overser? Jeg vil give alt for at give ham noget genkendeligt og ro, men ved ikke om jeg er startet for tidligt? Noget jeg kan gøre anderledes, så der ikke er så meget gråd?
Info:
Vi bærer ham meget i viklen, både på ture og herhjemme
Jeg har 4 -5 timer om natten/morgen hvor vi ligger hud til hud
Han har fast rutine når vi står op om morgenen og inden vi går i seng, eller vi prøver at holde den :)
Jeg tror på friamning, så jeg ammer når han melder sig
Han har sovet i slyngevugge i de første 3 måneder af hans liv, når han skulle sove andre steder end på mig :) Vi har indført en seng nu, da slyngevuggen blev for varm