Råd til søvn - 3 måneder

3. august 2016

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Råd til søvn - 3 måneder

Hej Helen

Jeg har en søn, Nohr, der d. 18 August runder de 4 måneder.

Jeg er langsomt begyndt at putte ham på samme måde, men søger nogle råd da der sker nogle voldsomme udsving. Generelt vil jeg gerne prøve at putte ham mens han er vågen, så han vågner og falder i søvn samme sted.

Jeg svøber ham altid og putter ham med hans nusseklud. Krammer og kysser ham, inden han bliver lagt. Jeg sidder ved ham til han falder i søvn, og nusser ham hvis han er urolig men taler ikke til ham.

Vores dag:.

Vi vågner omkring kl. 8
Han sover igen ved en 930-1030 tiden, som regel en halv time tre kvarter. Her putter jeg ham efter amning hvor han stort set er faldet i søvn.
Han sover igen ved en 13-14 tiden alt fra en halv time til 2 timer. Der putter jeg ham vågen, når jeg ser træthedstegn, og er hos ham til han sover.
Han sover igen ved en 17-18 tiden, somregel en halv time. Denne sover han somregelt på mig.
Vi putter ham mellem kl. 20.30-22.
Putningen foregår således at når han viser et træthedstegn, tager jeg ham ind i soveværelset, ammer og putter ham ved at svøbe ham ind i hans seng som står lige op ad vores seng.

Jeg læser en lille historie for ham (den samme altid), og når den er færdig kysser jeg ham godnat og sætter noget meditationsmusik på (han har hørt det het fra spæd). Jeg sidder i rummet, han kan se mig indtil han falder i søvn.

Indtil videre (har prøvet en lille uge) falder han ikke i søvn ...

Annonce

... medmindre jeg ammer ham igen, efter historien, nogen gange før jeg er færdig, han græder hjerteskærende. Ydermere virker det men amning ikke altid, så når jeg ligger ham græder han igen og jeg må efter utallige forsøg på at berolige ham i sengen, tage ham op og vugge ham i mine arme. Straks han er i mine arme sover han.

Herefter vågner han efter 3-5 timer, og efterfølgende hver 1,5 time. Når klokken rammer en 4-5 tiden, kan jeg simpelthen ikke få ham til at sove længere medmindre jeg tager ham ned og han ligger og ammer, så sover han til 7-8 tiden.

Jeg prøver at holde en hånd på ham om natten hvis han er urolig, og sikre at han er svøbt ind, men det virker ikke.

OBS! han falder altid i søvn hvis jeg ligger ned med ham og ammer ham.

Mit spørgsmål er om jeg er er på rette kurs eller der er noget jeg overser? Jeg vil give alt for at give ham noget genkendeligt og ro, men ved ikke om jeg er startet for tidligt? Noget jeg kan gøre anderledes, så der ikke er så meget gråd?

Info:
Vi bærer ham meget i viklen, både på ture og herhjemme
Jeg har 4 -5 timer om natten/morgen hvor vi ligger hud til hud
Han har fast rutine når vi står op om morgenen og inden vi går i seng, eller vi prøver at holde den :)
Jeg tror på friamning, så jeg ammer når han melder sig
Han har sovet i slyngevugge i de første 3 måneder af hans liv, når han skulle sove andre steder end på mig :) Vi har indført en seng nu, da slyngevuggen blev for varm

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

11. februar 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

Forskellige putteritualer?

Hej Helen Jeg har et spørgsmål vedrørende putteritualer. Min dreng er 4...

31. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Hvor meget mad og hvornår? - 4 mdr.

Hejsa Helen Så skriver jeg lige igen:) Min dreng får fuld flaske og er nu...

Annonce

Viden om børn:

Æteriske olier

Æteriske olier er planteolier, der tilsættes forskellige plejeprodukter, f.eks. massageolie, for at give det duft.

Æteriske olier kan indeholde allergene parfumestoffer, der kemisk set er identiske med - og lovgivningsmæssigt er sidestillet med - de syntetisk fremstillede.

I forhold til børn er det vigtigt at undgå parfumerede massageolier og helt undlade at bruge voksenprodukter. Æteriske olier bør ikke bruges direkte på huden og man skal være opmærksom på at...

Læs mere i Babylex

Bleskift

Et nyfødt barn skal have skiftet ble ofte, i begyndelsen er det mellem 6 og 10 gange i døgnet.

Før bleskift er det rigtig godt, hvis man har samlet de ting man skal bruge sammen, så det er klar: vaskefad, vaskeklude, rene bleer, håndklæde, undertøj osv.

Spæde børn kan ikke lide at få alt tøjet af, så når bleen skal skiftes, så vil dit barn være mere rolig, hvis du lader det beholde noget af tøjet på imens. Det er derfor smart med bodystockings og lignende som kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej

Så er Viggas mor på banen igen og sidder her med smil på læben og tænker over at du fik ret igen..... du har en fantastisk brevkasse og jeg ville være helt lost uden den :))

Tak for en dejlig brevkasse og undskyld jeg ikke kan gøre mine breve kortere :))

Med venlig hilsen
Viggas mor