Svar: Mælk ud af næsen
6. juni 2016
Alder:
3 mdr.
Kære Malene
Tak for dit brev :)
Det lyder som om, at din dreng får mælk ud af næsen, fordi din mælk løber meget hurtigt, og det sker især, når han ligger ned, hvor tilbageløbet derfor naturligt ofte vil være større.
Det er ikke farligt for ham at få mælk i næsen, faktisk kan man nogle gange vælge at bruge modermælk til at rense spædbarnets næse, når de i begyndelsen har tendens til at danne så store bussemænd, at næsen "klotter" til.
Hvis du synes, det er hyppigt, og du oplever det voldsomt, så synes jeg, du bør få hans mund, næse og svælg tjekket. Du kan bestille tid hos en øre-næse-hals-læge uden henvisning.
Med hensyn til at han hiver sig op og læner sig fremad i autostolen, så lyder det som om, at han har ret stærke mave- og halsmuskler. Det må han naturligvis gerne have, men det vil være rigtig godt, hvis du stadig lægger ham på maven dagligt. Det er vigtigt, at han får styrket sin ryg- og nakkemuskulatur, og det er fra maveliggende stilling, at han får styrke til at kunne sidde og også begynde at krybe og senere kravle. Så han skal ikke kun styrkes "på forsiden", men også "på bagsiden", hvis man kan sige det sådan :)
Han må gerne sidde hos dig - sidde på dit skød. Det er absolut ikke noget problem, og du vil netop være der som støtte. Det vil sige, at han kan læne sig op af dig, når han bliver træt i ryggen, i sin krop. Og så kan han prøve at strække sig op, øve sig i at finde balancen, rykke lidt frem osv. når han har brug for det.
Han må gerne sidde hos dig, fordi han så naturligt vil skifte stilling hele tiden. Du sidder ikke helt stille, og det gør han heller ikke. Og nogle gange løfter du ham lidt osv. I bevæger jer lidt sammen.
Han må dog ikke sidde andre steder. Han skal naturligvis sidde i sin autostol, når I kører I bil, fordi det er lovmæssigt og sikkerhedsmæssigt nødvendigt. Men autostolen skal kun bruges i bilen. Han skal ikke også sidde i skråstol eller lignende, men skal være på gulvet og på maven, når han er vågen :)
Håber du kan bruge dette videre, rigtig meget held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske