Svar: Mælk ud af næsen

6. juni 2016

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Malene

Tak for dit brev :)

Det lyder som om, at din dreng får mælk ud af næsen, fordi din mælk løber meget hurtigt, og det sker især, når han ligger ned, hvor tilbageløbet derfor naturligt ofte vil være større.

Det er ikke farligt for ham at få mælk i næsen, faktisk kan man nogle gange vælge at bruge modermælk til at rense spædbarnets næse, når de i begyndelsen har tendens til at danne så store bussemænd, at næsen "klotter" til.

Hvis du synes, det er hyppigt, og du oplever det voldsomt, så synes jeg, du bør få hans mund, næse og svælg tjekket. Du kan bestille tid hos en øre-næse-hals-læge uden henvisning.

Med hensyn til at han hiver sig op og læner sig fremad i autostolen, så lyder det som om, at han har ret stærke mave- og halsmuskler. Det må han naturligvis gerne have, men det vil være rigtig godt, hvis du stadig lægger ham på maven dagligt. Det er vigtigt, at han får styrket sin ryg- og nakkemuskulatur, og det er fra maveliggende stilling, at han får styrke til at kunne sidde og også begynde ...

Annonce

... at krybe og senere kravle. Så han skal ikke kun styrkes "på forsiden", men også "på bagsiden", hvis man kan sige det sådan :)

Han må gerne sidde hos dig - sidde på dit skød. Det er absolut ikke noget problem, og du vil netop være der som støtte. Det vil sige, at han kan læne sig op af dig, når han bliver træt i ryggen, i sin krop. Og så kan han prøve at strække sig op, øve sig i at finde balancen, rykke lidt frem osv. når han har brug for det.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Han må gerne sidde hos dig, fordi han så naturligt vil skifte stilling hele tiden. Du sidder ikke helt stille, og det gør han heller ikke. Og nogle gange løfter du ham lidt osv. I bevæger jer lidt sammen.

Han må dog ikke sidde andre steder. Han skal naturligvis sidde i sin autostol, når I kører I bil, fordi det er lovmæssigt og sikkerhedsmæssigt nødvendigt. Men autostolen skal kun bruges i bilen. Han skal ikke også sidde i skråstol eller lignende, men skal være på gulvet og på maven, når han er vågen :)

Håber du kan bruge dette videre, rigtig meget held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Bleskift

Et nyfødt barn skal have skiftet ble ofte, i begyndelsen er det mellem 6 og 10 gange i døgnet.

Før bleskift er det rigtig godt, hvis man har samlet de ting man skal bruge sammen, så det er klar: vaskefad, vaskeklude, rene bleer, håndklæde, undertøj osv.

Spæde børn kan ikke lide at få alt tøjet af, så når bleen skal skiftes, så vil dit barn være mere rolig, hvis du lader det beholde noget af tøjet på imens. Det er derfor smart med bodystockings og lignende som kan...

Læs mere i Babylex

Fiskeolie og børn

Fiskeolie eller det der også hedder Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk. De er livsnødvendige for os mennesker, både for børn der skal vokse og udvikle sig og for ældre der skal "vedligeholdes". Derfor skal der være omega-3 fedtsyrer tilstede i vores kost.

Fødevarestyrelsen anbefaler, at du selv spiser og også giver dit barn fisk 2 gange om ugen som hovedmåltid. Derudover næsten hver dag som pålæg til frokost.

Det er vigtigt at variere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for din plan for dagen, både hvad angår søvn og mad. Det er lykkes os at overholde din plan og det har været guld værd. Nu sover vi alle sammen meget bedre om natten.

De sidste 3 uger, har han faktisk kunne sove fra kl. 20 til 06 hver nat - og det er fantastisk, før vågnede han en gang i timen!

Tak fra drengens forældre