Svar: 3 måneder og øjenkontakt

1. marts 2016

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Bassepigens mor

Tak for dit brev og dine åbne og ærlige tanker :)

Jeg kan godt forstå, at du er oprigtigt ked af, at ingen tilsyneladende opdagede, at jeres lille pige havde brækket sit kraveben. Det er ikke så udsædvanligt, at det kan ske under en fødsel og hun var jo en fysisk stor pige, så ja - et eller andet sted, så burde hun have været tjekket igennem, når hun græd så meget som hun gjorde.. Heldigvis fandt du årsagen og tiden har allerede arbejdet for jer - der er ingen tvivl om, at din kærlighed til Nynne er stor og at du vil hende det bedste. Det kan man tydeligt fornemme i dine breve og faktisk lyder det som om, at du gør det rigtig godt - og det lyder også som om, at Nynne trives rigtig godt nu.

Det er klart, at den hårde start på livet, vil kunne spille ind på den første tid. Nynne har haft ondt og har ikke haft overskud til ret meget andet end at finde ud af at være i verden - og da hun har grædt rigtig meget, har du måtte skærme dig selv, og jeg tænker, at det er helt naturligt, at du nogle gange er gået rundt med hende, grædende i din favn og det har ikke været muligt for jer, at finde særligt mange rolige stunder, hvor I kunne "kikke hinanden dybt i øjnene" - og det er okay. Din sundhedsplejerske har set hende og hun siger, at hendes øjenkontakt er normal og at Nynne nok skal komme efter det. Og jeg kan mærke, at dit overskud er anderledes nu. Du læser hende og reagerer så fint på hende, så ud fra det du fortæller, så er jeg ikke umiddelbart bekymret.

Du fortælle, at Nynne er blevet god til at holde øjenkontakt, når hun ligger på puslebordet - og det skal du udnytte. Du fortæller også, at når du synger for hende, så følger hun med og hun følger din mimik og dine hænder - super godt! Du fortæller også, at hun er meget optaget af sine hænder, knæ og fødder - hun følger med i alt - alt sammen super og tegn på, at hendes syn er som det skal være. Syng for hende dagligt og gerne sange, hvor du bruger fagter f.eks. Lille Peter Edderkop, hvor du imens du synger bruger dine hænder/fingre som regnen der falder, solen der varmer osv. I løbet af relativt kort tid, vil du måske ...

Annonce

... opleve, at Nynne begynder at bevæge sine fingre og hænder, fordi hun gerne vil have, at du synger for hende :) Kontakten lyder ikke til at fejle noget:)

At hun vægrer sig mod kontakt til din moster, til andre i mødregruppen osv. er helt normalt og helt okay. Der er rigtig mange som gerne vil holde hende, vil dikke-dikke, lade hende gå fra arm til arm osv. men det er ikke Nynnes behov, det er et voksent behov. Samtidig begynder mange børn i 3-4 måneders alderen at skelne mere tydeligt mellem om de er hjemme eller ude. Hun fornemmer rummet hun er i på en anden måde end tidligere, hun kan se længere, følger f.eks. far med øjnene, når han kommer ind i stuen. Og hun skelner også tydeligt mellem, om hun er i mors eller fars favn - eller i favn hos en fremmed, bedsteforældre eller lignende. Mange børn vil faktisk græde i denne alder, hvis andre forsøger at holde dem eller kikker for meget på dem. Og hun skal have lov til at være hos dig, spejle dig i det du gør og opleve dig, som sin sikre base.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Og ja - du skal ikke jage hendes blik, men give hende tid til at være klar. Du kan hjælpe hende med at fokusere på dig, når hun f.eks. har spist og skal bøvses af. Du kan sætte dig med hende foran dig, læne fødderne på sofabordet og bøje i dine knæ, så hun sidder med ryggen op af dine lår og med ansigtet mod dig (du kan se denne flaskestilling i min bog "Helens bog om Amning & Flaske"). Hvis du har lys bag dig, kan det være lettere for hende at se dig. Hvis du har et stort billede bag dig, vil det dog ofte interessere hende at kikke på billedet, så nogle gange vil hun naturligt kikke forbi dig. Du må så med dine lyde og mimik fange hendes interesse igen, og når hun er parat, så vender hendes blik tilbage til dig igen:)

Der er intet i det du skriver, som får mig til at tænke, at Nynne skulle være kognitivt bagud, være mindre kvik eller have et dårligt syn... Er du stadig i tvivl, så kontakt din sundhedsplejerske igen eller drøft det med jeres læge. De vil naturligt bedre kunne vurdere hendes kontakt, end jeg kan via brevkassen:)

Jeg håber, at ovenstående giver lidt ro med på vejen, fortsat held og lykke med hende:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Astma

Børn med astma trækker ikke vejret på samme måde som vi andre. Når man har astma, så snører luftvejene sig sammen, passagen for luft ind og ud af lungerne bliver mindre og barnet har derfor svært ved at trække vejret.

Astma er det man kan kalde for en lungesygdom og børn med astma vil ofte have anfald, hvor de tydeligt har problemer med vejrtrækningen. Under et astmaanfald vil barnet få en hvæsende, pibende vejrtrækning, kvælningsfornemmelse, vedvarende hoste og nogle gange også...

Læs mere i Babylex

Fostervandsprøve

En fostervandsprøve er en prøve af fostervandet. Denne prøve kaldes også for amniocentese. Når man tager en fostervandsprøve, så er det primært for at undersøge fostervandet for celler, der med ret stor sikkerhed kan fortælle, om fosteret har en kromosomfejl eller kendte arvelige sygdomme.

Fostervandsprøve tages først omkring 16. graviditets uge, da der først på dette tidspunkt er fostervand nok til, at fosteret kan tåle, at man tager de 15-20 ml fostervand ud, som skal bruges...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak igen for dine altid gode råd!! Herhjemme er du "Hende net-fidusen med de gode råd", som min mand kalder dig med stor veneration - hehe ;)

Hilsen familien fra Frederiksberg