3 måneder og øjenkontakt

1. marts 2016

Kategori:
Alder:
3 mdr.

3 måneder og øjenkontakt

Kære Helen

Min søde datter Nynne er nu 3 mdr, og hun er skøn. Hun er en dejlig stor bassepige på ca 8 kg og er ca 65 cm lang, hun vejede 4130 fra fødslen. Hun er mit første barn.

Starten på livet som førstegangsmor tog pusten fra mig, da Nynne skreg 4-6 timer om dagen hver dag i den første halvanden måned. Jeg ammede hende, men måtte stoppe, da jeg var for udmattet - og da hun kom på flaske som 2 mdr, stoppede skrigeriet næsten helt, og hun begyndte at sove 12-15 timer i døgnet, hvor hun før kun sov 7 timer i døgnet - klatvis. Vi fandt senere ud af, da hun var omkring halvanden måned gammel, at hendes kraveben havde været brækket, og vi havde desværre været til kiropraktor med hende, pga skrigeriet, med et brækket kraveben - hvilket kun gjorde det hele meget værre :(. Dette har selvfølgelig også været en af årsagerne til hendes hårde start på livet. Det ærger mig utrolig meget i dag.

Hun er en dejlig pige med en masse skønne facetter. Hun er glad, utrolig temperamentsfuld, nysgerrig og utrolig opmærksom på omverdenen, og hun er motorisk fremmelig. Pt er hun utrolig optaget af sine hænder, knæ og fødder og alt med finger-gestik er lige sagen for hende.

Jeg tog for et par uger siden kontakt til min SP, da jeg syntes, det var svært at fange hendes blik og at hun ofte hellere ville kigge rundt på lyset, billederne på væggen og tingene rundt i stuen. Hun kiggede på hende, og var enig i min oplevelse, at hun ikke er den bedste til at holde øjenkontakt, men oplevede, at hendes øjenkontakt var normalt. Hun fortalte i denne sammenhæng, at det ikke er alle børn, der er lige gode/modne til det med øjenkontakt som andre. Hun fortalte, at hun ikke så noget bekymrende, og beroligede ved at sige, at hun nok skal komme efter det.

Jeg har siden da oplevet at hun er blevet bedre til at have øjenkontakt - altså den dybe øjenkontakt. Når vi vågner smiler hun til mig, når hun bliver puslet, vil hun gerne kigge længe på mig og hendes uro, som hun elsker, og hun følger med og studerer mig og min mund/finger, når jeg synger for hende.

DOG: oplever jeg, at hun ikke kan koncentrere sig særlig meget om øjenkontakt, når vi er nye steder med mange mennesker, fx ...

Annonce

... mødes med mødregruppen. Til hendes barnedåb ville min moster holde hende, og hun forsøgte at fange hendes blik mange gang, men Nynne kiggede væk hver gang - jeg tænker, at hun var optaget af omgivelserne og den overvældende stimuli, det kan være med så mange gæster. Når Nynne hænger på skuldreren af mig, og nogen hopper ind foran hende, kigger hun også konsekvent væk. Jeg kan ligeledes mærke, at de perioder, hvor hun enten er ramt af en tigerspring eller bare er pylret, ikke altid orker øjenkontakt. Når vi er hjemme i velkendte rammer, er det nemmere med øjenkontakt, end når vi er ude. Jeg synes, det er vigtigt at respektere dette, og i stedet forsøge at møde hendes behov for fx tryghed, og vente på, at hun igen er klar. Jeg vil nødige "jage" hendes blik, men være klar til hende, når hun melder sig.

Jeg sidder alligevel med en klump i halsen. Jeg elsker min datter så højt, men jeg må indrømme, at kærligheden ikke var så stor i starten, da jeg mest af alt havde en skrigende baby i farmen, og for at kunne trøste og rumme hendes ulykkelighed, måtte jeg lukke ned for mine følelser for hende, for at kunne holde til det. Jeg kan den dag i dag ikke huske, hvordan hun så ud som spæd. Jeg har faktisk bare et billede af en skrigende barn i armene. Da skrigeriet lagde sig, blev jeg ramt af en enorm kærlighed til hende, og dernæst en ulykkelighed over, hvor hård en start min datter har haft på livet.

Er det min skyld, at hun i dag ikke er god/moden nok til øjenkontakt? Min SP sagde, at det kunne være den hårde start, som spiller lidt ind her - hvad tænker du? Denne tanke rammer mig i hjertet. Hvad kan jeg gøre for at hjælpe hende bedre på vej? Er noget af dette egentlig normalt? Kan det betyde, at Nynne er kognitiv bagud eller mindre kvik end andre babyer?

Jeg synes selv, at Nynne er fantastisk, motorisk fremmelig, pyldrende, sød, og jeg nyder den hverdag, hun og jeg har sammen til trods for mange perioder med pylrethed, gråd, hængen-på-skuldren, hvor omverdenen kan virke skræmmende for hende.

Jeg vil virkelig sætte pris på dit besyv i denne sag, og høre, hvilke tanker/erfaringer du har ift det, jeg har skrevet.

Med venlig hilsen
Bassepigens mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

11. februar 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

Forskellige putteritualer?

Hej Helen Jeg har et spørgsmål vedrørende putteritualer. Min dreng er 4...

31. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Hvor meget mad og hvornår? - 4 mdr.

Hejsa Helen Så skriver jeg lige igen:) Min dreng får fuld flaske og er nu...

30. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Kamillete til baby?

Hej Helen I følge vores sundhedsplejerske, så bør vi ikke give kamillete til...

Annonce

Viden om børn:

Svangerskab

Svangerskab er et andet ord for graviditet. Det betyder at en kvinde bærer et barn i sig, man kan sige at "hun er svanger" = "at hun er gravid". Man kan også sige "gennemføre svangerskabet", "afbryde svangerskabet", "først i svangerskabet" "sidst i svangerskabet" osv.

Svangerskab bruges ofte, når man taler om svangerskabsforgiftning. Se derfor "svangerskabsforgiftning".

Læs mere i Babylex

Brystspænding

Brystspænding forekommer hos mange kvinder i graviditeten. Ofte er netop brystspænding meget tidligt i graviditeten, for mange kvinder, det første tegn på at de er gravide.

Brystspænding forekommer ofte også i forbindelse med at amning etableres. I begyndelsen producerer kroppen lidt ekstra mælk som vil regulere sig ind efter barnets behov, og samtidig kommer der også lidt ekstra væske i brystvævet.

Hvis brystspændingen i forbindelse med amning er meget smertefuld...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tak for dit svar - jeg gik 100% på ham og tommelfingeren. Det tog faktisk kun 3-4 dage, så ville han hellere ha sut end tommelfinger.

Tak fra Conrads mor