Svar: Er min datter særligt sensitiv? (3,5 år)
12. december 2015
Alder:
3 år, 5 mdr.
Kære tænkende mor
Tak for dit brev og fine beskrivelse af din lille pige:)
Det kan godt lyde som om, at din datter er bærer af et særligt sensitivt gen, og det er vigtigt, at du er opmærksom på, at det ikke er noget negativt. Det betyder ikke, at hun er "særligt følsom" eller "ikke tåler noget". At være særligt sensitiv er noget helt andet.
Når man er særligt sensitiv, så er man hverken særligt sart, fintfølende eller skrøbelig. Man er derimod bærer af et gen, der giver en særlig sensitivitet. Det er derfor også arveligt, så måske ligner hun dig, sin far eller måske en af jeres bedsteforældre eller søskende...
Særligt sensitive børn vil ofte reagere med særlig følsomhed overfor lyde og synsindtryk. Det kan vise sig ved, at jeres datter ikke bryder sig om, hvis mange mennesker er samlet et sted, hvis en eller nogen pludselig griner højt, eller hvis du tænder for en køkkenmaskine eller andet, som pludselig larmer højt. Hun vil måske også reagere, blive ked af det, pylret, trække sig væk og lignende, hvis I er et sted med meget lys, mange blinkende lamper, farver osv. Hun kan opfatte dette ubehageligt.
Hun vil også kunne blive meget påvirket af andres følelser og dit eksempel med, at I kører I bilen, og hun ser dit ansigtsudtryk er rigtig fint. Særligt sensitive børn vil reagere på forældre og andre - og nogle gange vil du næsten kunne have følelsen af, at hun kender dit humør, før du selv er opmærksom på det. Hun kan spørge "hvad er der galt?" eller "hvorfor er du vred?" eller lignende, uden at du selv er opmærksom på, at du rent faktisk virker vred, ked af det, træt, stresset eller hvad du nu kan være. Hun mærker det med det samme.
Særligt sensitive børn vil ofte også have stor retfærdighedssans, og de vil ofte tænke meget over tingene. Det kan være svært for dem at sige "pyt med det", hvis de oplever stor uretfærdighed - og det kan gøre dem oprigtigt kede af det, hvis de oplever ting, som ikke er fair - det gælder både, hvis de oplever uretfærdighed overfor sig selv, men også hvis de oplever, at andre bliver uretfærdigt behandlet.
Særlig sensitive børn har ofte også brug for tid til at tilpasse sig nye situationer. De har brug for at vide, hvad de kan forvente og hvornår. Det betyder ikke, at de ikke er omstillingsparate, det handler mere om, at de nogle gange kan forudse ting, fordi de tænker rigtig meget over tingene og derfor på forhånd bliver usikre. Ligesom de nogle gange blot skal have tid til at vænne sig til nye situationer.
Og jeg tænker, at det måske er her, at det med "farvel" og at "ting ikke må flyttes" kommer ind. Hun har svært ved det skift, der ligger i at skulle hjem fra børnehave. Det er svært at skifte situation. Det er svært at skulle sige farvel til en god dag, og pakke sammen for at vende hjem. Det er to meget forskellige verdener, og hun er glad for begge dele, men det er svært at skifte. Og hun kan af en eller anden grund ikke overskue, at tegningerne skal med hjem, hun føler, at de hører hjemme i børnehaven. Det er forkert at tage dem ud derfra...
Det er også svært at sige farvel. Det er svært, når bedsteforældrene skal køre hjem, efter I har hygget jer sammen. Det er svært, når I skal køre fra dem... Hun har stadig naturligt svært ved at forholde sig til tid og ved ikke, hvornår I ses igen - og selvom du siger "vi ses igen på lørdag", så forstår hun det ikke helt. Du må dog gerne betrygge hende i, at I ses igen og også gerne bekræfte, at du også kan savne og synes det er svært at sige farvel.
Og det samme med legetøj, bamser og andet, som I ser i butikken. Hun føler, at det hører til der, at det bor der, og at det er forkert at fjerne det fra der, hvor det hører til. Hun er stadig så lille, at hun ikke helt forstår konceptet med forretninger og handel, men måske kunne I prøve at forklare hende, hvordan det hænger sammen. Naturligvis på en helt simpel måde. At nogen laver tingene, det er deres arbejde. Andre kører tingene ud i forretningerne - det er deres arbejde, og det er for, at I kan købe nogle af tingene. Dem der har lavet tingene, bliver glade for at I køber dem og tager dem med hjem. Nu hvor det snart er jul, og der skal købes mange ting - også til venner og familie, så kan I også forklare hende, at man jo bliver glad for at få noget, som andre har købt til en, få noget, som man har ønsket sig.
En anden vinkling på det kunne også være at tale med hende om virkelighed og fantasi. Mange børn føler at bamsen, dukken osv. har følelser ligesom de har. Og at bamsen derfor kan blive ked af det, hvis den bliver taget fra de andre bamser i butikken... Det kan være en god idé at se film og andet sammen med hende og sætte lidt ord på, hvad der er virkelighed og hvad der er fantasi, hvad der er forskellen på mennesker, dyr, bamser, legetøj og andre ting...
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre. Derudover vil jeg anbefale dig at læse bogen "Særligt sensitive børn" af Elaine N. Aron.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske