Brev:
Hjælp til bedre søvn - 2 år, 5 mdr.
13. december 2015
Alder:
2 år, 5 mdr.
Hjælp til bedre søvn - 2 år, 5 mdr.
Kære Helen
Vores datter er nu blevet knap 2,5 år og sover stadig ikke igennem om natten. Vi venter en lille ny til juni og er blevet lidt desperate efter en bedre søvn hos vores datter nu. Samtidig oplever vi også at hvis hun en sjælden gang imellem sover ok om natten og ikke vågner meget tidligt så har hun mere energi og overskud.
Hun har en rimelig fast rytme med hensyn til middagslur. Bliver lagt mellem kl. 11.45-12.15 og sover 1,5 time. Sådan er det både herhjemme og i vuggestuen.
Om aftenen bliver hun puttet kl. 19.30 med godnathistorie og et par sange og sover kl. 20.00. Lige nu vågner hun mellem kl. 5-6 og i gennemsnit kl. 5.30 og vil ikke sove mere. Bliver hun puttet senere står hun nærmest tidligere op og vi kan ikke putte hende tidligere.
I løbet af natten vågner hun et sted mellem 2-5 gange fra kl. 23-5 om morgenen. Det kan godt være at det ikke lyder helt vildt men nogen gange kan det tage 30-45 min før hun sover igen.
Vi går ind til hende når hun kalder (græder) giver dyne på, sut og klud. Derefter vil hun have vi skal blive og holde hånd eller synge mit om natten. Hvis vi siger at vi alle skal sove nu bliver hun bare hysterisk. Og så skal vi overtale hende indtil det lykkes at kunne gå ud af værelset igen med den aftale at hun jo bare kalder.
Hun sover som sagt på eget værelse og det har aldrig været et hit i vores seng. Hun spørger om det nogen gange og så kommer hun ind men har svært ved at sove i vores seng. Har heller ikke så meget lyst til at introducere det nærmere nu med en lille ny på vej.
Vi har fået tjekket ører og der er intet.
Hun er meget bestemt, og vi kan have en del "kampe" med hende i løbet af dagen. Hun vil gerne bestemme det hele. Snakker godt og er fysisk en stor og høj pige. Spiser fint. Powernapper aldrig.
Hun ved mor har en baby i maven men alt det her startede inden hun fik det af vide.
Har du nogen gode råd til os og hende, som også virker til at ville have godt af en længere og sammenhængende søvn.
Hilsen de trætte