Svar: Motorisk bagud?

19. november 2015

Kategori:
Alder:
2 år, 6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Spørgejørgen

Tak for dit brev, din fine beskrivelse af din datter og alle dine tanker :) Jeg vil naturligvis gerne give dig lidt tanker tilbage...

Jeg ved fra et af dine tidligere breve, at din datter har haft problemer med sin hofte og det ene ben og jeg tænker, at dette sandsynligvis er forklaringen på, at hun grovmotorisk er lidt senere udviklet end jævnaldrene børn.

Deudover har du også fortalt, at hun følges af ørelæge, da hun har haft problemer med sine ører - og dette kan også påvirke hendes motoriske udvikling og ikke kun hendes sprog. Det er sådan, at der inde i øret sidder en snegl, hvori der er væske og når barnet gynges, vendes, trilles, drejes, holdes på hovedet osv. så bevæges disse væsker og balancen udvikles. JO mere barnet kan bevæges, jo bedre er det således for balancen og der med for den motoriske udvikling - og hvis hun f.eks. har ondt i ørerne, så vil det være naturligt, at hun vægrer sig mod for meget bevægelse. Det kan også gøre, at hun føler stort ubehag, hvis hun f.eks. sviges, drejes eller gynges og derfor protesterer hun mod det.

Jeg synes det vil være helt relevant, at du får en henvisning til en fysioterapeut, der kan vurdere din datters motoriske udvikling og evt. give dig nogle forslag til øvelser, som I kan lave, så hun styrkes.

Det kan også være en overvejelse værd, om hun kunne have glæde af sanseintegrationsøvelser. Nogle ergoterapeuter har specialiseret sig i dette:)

Med hensyn til flytning og start i børnehave, så lyder det som om at du her her mulighed for at give hende tid og kan være fleksibel i forhold til hendes behov. Det lyder også helt okay, at I forsøger at fjerne sutterne i december, når hun selv er optaget af at julemanden og nisserne skal have sutten. Det er helt fint at udnytte hendes egen opmærksomhed på det - og så må I se, hvordan det går.

Hvorvidt hun skal i dagpleje hos en kollega... umiddelbart synes jeg det ikke. Hun har i forvejen en del skift i sin hverdag, , hvor hun ...

Annonce

... bor skiftevis hos mor og hos far. I skal flytte, så der kommer et stort skift, hvor hun skal forholde sig til et nyt hjem, en ny institution osv. Og jeg tænker, at det godt kan være for meget for hende, hvis hun så også skal være hos din kollega, forholde sig til hende, til nye børn, andre rutiner osv. Også selvom du synes, at de kender hinanden godt, så er hun stadig en meget lille pige og jeg tænker, at det hurtigt kan blive for meget for hende. Det er bedre at hverdagen er så tryg og genkendelig for hende som muligt, så hun på den måde får lidt mere "styrke" til at klare skiftet til børnehave.

Det lyder ikke som om, at hun er parat til at træne renlighed lige nu - og igen er der mange krav undervejs. Du kan dog også forsøge at holde fast i, at hun ikke stiller sig i et hjørne og laver i bleen eller går bag om sofaen, men at når hun skal lave, så foregår det ude på badeværelset. Det kan også være, at du kan få hende til at sidde på toilettet med bleen på, når hun laver - og når hun er tryg ved dette, så kan hun prøve uden ble. Men som sagt - det lyder ikke som om at hun er fysiologisk eller mentalt parat til at træne renlighed lige nu og med afvænning af sut, flytning osv. i nærmeste fremtid, så lyder det for mig som om at kravet om renlighed er lidt for meget for hende...:)

Mange børn viser tegn på at være parate til at træne renlighed i 2.5 års alderen, men nogle også først senere. Renlighed har tre faser:

1) Barnet kommer og fortæller, at det har lavet i bleen og gerne vil have en ren og tør ble på.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

2) Barnet kommer og fortæller, når det sker, siger f.eks. "nu tisser jeg?!"

3) Barnet kommer og siger til lige inden og så løber man for at nå toilet eller potte i tide.

Derudover så er det en fysiologisk modning. Det betyder, at barnet skal være i stand til at holde sig i mindst 3 timer. Hvis jeres datter ikke kan dette, så er hun ikke parat:)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre:)

Rigtig meget held og lykke fortsat!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Prævention - efter fødsel

Man kan godt blive gravid kort tid efter en fødsel - også selv om man ammer. Har I lyst til at genoptage jeres sexliv, er det derfor en god idé at finde en brugbar præventionsform.

Så længe du ammer, bør du ikke tage p-piller eller mini-piller, fordi østrogen nedsætter mælkeproduktionen, og fordi man endnu ikke kender langtidsvirkningerne, når medicinen går i modermælken.

I stedet kan det være en god idé at bruge kondom, også fordi det beskytter dig mod infektion....

Læs mere i Babylex

Taktilsansen

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Taktilsansen kaldes også berørings- og følesansen. Den er vigtig for barnets kropsbevidsthed, og den gør, at vi kan mærke varme, kulde, smerte, tryk mm. Børn som har problemer med deres taktile sans, vil ofte ikke bryde...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit svar ang. vores datter. Jeg tror virkelig, at du ramte plet med dit svar!

Mor til sensitiv pige på 4 måneder