Motorisk bagud?

19. november 2015

Kategori:
Alder:
2 år, 6 mdr.

Motorisk bagud?

Hej Helen.

Ja så skriver jeg igen angående min datter der nu er knap 2,5 år (2. dec). Hun er en rigtig nem og kærlig pige der trives rigtig godt med at blive passet hjemme sammen med tre jævnaldrene dagplejebørn. Hun er glad og tilpas, spiser fint, sover fint og interagerer fint med de andre.

Men hun er stadig bagude rent motorisk, og jeg har svært ved at vurdere hvor meget. Hun kan ikke følge med i løb, (hun løber dog) hun kan endnu ikke hoppe (hun øver meget, og kan næsten, men der er altid lige en tå der ikke kommer med). Hun er kun lige begyndt at kunne køre på sin løbecykel i gå tempo.
Hun bryder sig pt ikke om at gynge (kun i babygynge, hvor det til gengæld ikke kan blive vildt nok). Ej heller vil hun rutsje andet end på de der plastik Little tikes rutsjebaner. Her vil hun gerne rutsje på både de små og de lidt større (120 cm). Hun kan gå langt, men går stadig langsommere end de andre, og hun har svært ved at gå op og ned af stejle bakker uden hjælp. Det virker generelt som om hun er bange for at falde og utryg ved ting hun ikke er sikker på at hun kan mestre, og derfor afstår hun helt fra at prøve.

Vi er meget ude, og også tit ude om eftermiddagen hvor hun er rigtig god til at lege selv, men det bliver mest til sandkasse leg og leg i legehuset. Ikke så meget fysisk krævende.

Lægen og sundhedsplejersken er ikke bekymret over min beskrivelse og jeg var også selv meget langsom motorisk som barn, men jeg bliver naturligvis bekymret når hun bliver overhalet af langt yngre børn.

Sprogligt er hun godt med og har mange ord, men hendes udtale er meget uklar, og andre end hendes primærpersoner har svært ved at forstå en del af hendes ord. Hun er meget dygtig finmotorisk, og kan blandt andet selv tråde en stoppenål for at trække perler og papir på.

Hun skal i børnehave til 1. februar hvor hun er 2 år og 8 måneder, og jeg frygter naturligvis at hun ikke kan følge med og trækker sig fra ...

Annonce

... de andre børn. Både fordi hun er et meget stille og roligt barn, men også fordi hun kommer til at starte tidligere i børnehave end normalt (dette er grundet flytning til anden by).

Hun er ret forsigtig med nye børn, og holder sig tæt til ”sine” voksne til hun lige er faldet til, hvorefter hun dog kaster sig ind i legen med krum hals, så vi har budgetteret med en lang indkøring så hun bliver tryg ved at gå i børnehave.

Jeg har mulighed for at sende hende i dagpleje hos en kollega to dage om ugen (hun kender kollegaen og er tryg ved hendes børn og hendes hjem) de sidste to måneder inden vi skal flytte, vil det være en god eller en dårlig ide?

Hun har også rigtig svært ved at forstå hvad hun skal med en potte/et toilet. Hun VIL simpelthen ikke i nærheden. Hun kommer selv og siger, ”mor, jeg går lige hen og laver” og så stiller hun sig i et hjørne. Men lave på potten vil hun ikke. Hun vil ikke engang kigge i bøger der omhandler pottetræning, og hun vil heller ikke sidde der med hverken bøger eller selskab.

Jeg tænker at det er vigtigt ikke at ”skræmme” hende ved at presse hende fysisk til at sidde der, men hendes far er af en anden mening og har presset meget på for at vi skal træne med hende. (vi er skilt så jeg ved desværre ikke hvordan det foregår dernede).

Jeg har indtil videre valgt at tænke at det kommer når det kommer, og vente til foråret hvor det også er lettere i forhold til mængden af tøj og så videre. Hvad er normalen?

Hun er meget optaget af julemanden og siger at julemanden skal have hendes sutter så hun kan få en hest (gyngehest), (En af de andre piger skal også af med sutterne og de skal op til julemanden, så det er en stor fælles interesse for de to), vil det være dumt at tage dem fra hende i juleferien når nu der venter flytning og børnehavestart lige i februar?

Sikke en masse spørgsmål, håber du kan finde hoved og hale på det hele.

Med venlig hilsen
Spørgejørgen.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng

Kære Helen, Jeg vil gerne starte med at skrive jeg er ordblind. Jeg håber...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

5. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 1 mdr.

Vredes udbrud - 2 år, 1 mdr.

Hej Helen. Vores datter er nu 25 mdr og er en glad pige med et stort...

Annonce

Viden om børn:

Downs syndrom

Downs syndrom er også det man kalder trisomi 21 eller mongolisme.

Alle gravide tilbydes i dag en undersøgelse af risikoen for Downs syndrom hos fostret. Kvinder kan på baggrund at denne undersøgelse vælge om de vil have en abort. Det betyder at antallet af børn født med downs syndrom er faldet meget de sidste år.

Børn med Downs Syndrom er ligeså forskellige, som alle andre børn er det og derfor er nogle mere påvirkede af deres kromosomfejl end andre. Som forældre...

Læs mere i Babylex

Orlov

Som børnefamilie i Danmark, har I særlige rettigheder i forhold til at få orlov.

I har f.eks. begge ret til at holde barselsorlov, når I skal have et barn. Der er mange muligheder for at dele, forlænge eller udskyde orlovsperioder. De økonomiske vilkår for orloven afhænger af jeres jobsituation.

Hovedreglen er, at kvinder har ret til fire ugers barselorlov før fødslen og 14 uger efter fødslen. Mænd har ret til to ugers orlov i løbet af de første 14 uger. Herefter...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så lykkedes det! Efter så mange måneder, er Johan faldet i søvn i sin barnevogn, op til flere gange.

Jeg har idag vækket ham en halv time før han plejer at vågne, og nu har han sovet 45 min. formiddag (barnevogn), og ligger nu pt. og sover middagslur (indtil nu en time). Så jeg kan slet ikke få armene ned:)

Vi ser om vi kan hoppe på togene i tide, tak for hjælpen:)

Venlig hilsen
Kathrine, mor til Johan på 6 måneder