Brev:
Motorisk bagud?
19. november 2015
Alder:
2 år, 6 mdr.
Motorisk bagud?
Hej Helen.
Ja så skriver jeg igen angående min datter der nu er knap 2,5 år (2. dec). Hun er en rigtig nem og kærlig pige der trives rigtig godt med at blive passet hjemme sammen med tre jævnaldrene dagplejebørn. Hun er glad og tilpas, spiser fint, sover fint og interagerer fint med de andre.
Men hun er stadig bagude rent motorisk, og jeg har svært ved at vurdere hvor meget. Hun kan ikke følge med i løb, (hun løber dog) hun kan endnu ikke hoppe (hun øver meget, og kan næsten, men der er altid lige en tå der ikke kommer med). Hun er kun lige begyndt at kunne køre på sin løbecykel i gå tempo.
Hun bryder sig pt ikke om at gynge (kun i babygynge, hvor det til gengæld ikke kan blive vildt nok). Ej heller vil hun rutsje andet end på de der plastik Little tikes rutsjebaner. Her vil hun gerne rutsje på både de små og de lidt større (120 cm). Hun kan gå langt, men går stadig langsommere end de andre, og hun har svært ved at gå op og ned af stejle bakker uden hjælp. Det virker generelt som om hun er bange for at falde og utryg ved ting hun ikke er sikker på at hun kan mestre, og derfor afstår hun helt fra at prøve.
Vi er meget ude, og også tit ude om eftermiddagen hvor hun er rigtig god til at lege selv, men det bliver mest til sandkasse leg og leg i legehuset. Ikke så meget fysisk krævende.
Lægen og sundhedsplejersken er ikke bekymret over min beskrivelse og jeg var også selv meget langsom motorisk som barn, men jeg bliver naturligvis bekymret når hun bliver overhalet af langt yngre børn.
Sprogligt er hun godt med og har mange ord, men hendes udtale er meget uklar, og andre end hendes primærpersoner har svært ved at forstå en del af hendes ord. Hun er meget dygtig finmotorisk, og kan blandt andet selv tråde en stoppenål for at trække perler og papir på.
Hun skal i børnehave til 1. februar hvor hun er 2 år og 8 måneder, og jeg frygter naturligvis at hun ikke kan følge med og trækker sig fra de andre børn. Både fordi hun er et meget stille og roligt barn, men også fordi hun kommer til at starte tidligere i børnehave end normalt (dette er grundet flytning til anden by).
Hun er ret forsigtig med nye børn, og holder sig tæt til ”sine” voksne til hun lige er faldet til, hvorefter hun dog kaster sig ind i legen med krum hals, så vi har budgetteret med en lang indkøring så hun bliver tryg ved at gå i børnehave.
Jeg har mulighed for at sende hende i dagpleje hos en kollega to dage om ugen (hun kender kollegaen og er tryg ved hendes børn og hendes hjem) de sidste to måneder inden vi skal flytte, vil det være en god eller en dårlig ide?
Hun har også rigtig svært ved at forstå hvad hun skal med en potte/et toilet. Hun VIL simpelthen ikke i nærheden. Hun kommer selv og siger, ”mor, jeg går lige hen og laver” og så stiller hun sig i et hjørne. Men lave på potten vil hun ikke. Hun vil ikke engang kigge i bøger der omhandler pottetræning, og hun vil heller ikke sidde der med hverken bøger eller selskab.
Jeg tænker at det er vigtigt ikke at ”skræmme” hende ved at presse hende fysisk til at sidde der, men hendes far er af en anden mening og har presset meget på for at vi skal træne med hende. (vi er skilt så jeg ved desværre ikke hvordan det foregår dernede).
Jeg har indtil videre valgt at tænke at det kommer når det kommer, og vente til foråret hvor det også er lettere i forhold til mængden af tøj og så videre. Hvad er normalen?
Hun er meget optaget af julemanden og siger at julemanden skal have hendes sutter så hun kan få en hest (gyngehest), (En af de andre piger skal også af med sutterne og de skal op til julemanden, så det er en stor fælles interesse for de to), vil det være dumt at tage dem fra hende i juleferien når nu der venter flytning og børnehavestart lige i februar?
Sikke en masse spørgsmål, håber du kan finde hoved og hale på det hele.
Med venlig hilsen
Spørgejørgen.