Svar: Udvikling - 2 år, 6 mdr.

13. oktober 2015

Kategori:
Alder:
2 år, 6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Hannah

Tusind tak for dit brev:)

Når jeg læser din fine beskrivelse af jeres dreng, så tænker jeg, at man her er nødt til at overveje, om han kan være et barn med særlige forudsætninger...

Han er 2.5 år og lyder til at være rigtig god til at bruge sit sprog. Han taler i lange sætninger og har et stort ordforråd. Han lyder til at have en forståelse for både tal, bogstaver og farver. Han er ret god til at sætte ord på sine tanker og også følelser, kan beskrive hvorfor han bliver ked af noget, eller hvad han savner. Han leger tit med børn, som er ældre end han selv er. Og han er begyndt at forstå humor og kan bruge humor på en måde, som også er lidt usædvanlig for hans alder...

Det kan også være, at han blot er ganske kvik, og han er stadig så lille, at det er svært at sige så meget omkring, men der er nogle ting som gør, at jeg tænker, at du måske skulle prøve at læse lidt på børn med særlige forudsætninger eller på engelsk gifted children.

Disse børn kan faktisk nogle gange godt blive temmelig frustrerede. Han har måske en hurtig opfattelsesevne og bliver frustreret, hvis andre ikke forstår tingene med det samme. Han kan også have svært ved at blive afbrudt i en leg. Han fordyber sig rigtig meget og har ekstra svært ved derfor at blive stoppet. Det er vigtigt for ham, at tingene bliver gjort færdig, at han får leget færdig...

Og så kan han naturligvis også reagere som 2.5 årige naturligt gør, fordi deres hjerne er meget umoden og verden derfor nogle gange bryder sammen for dem. Der er så meget han gerne vil, men stadig også meget, som han ikke altid kan - og når tingene ikke lykkes, eller når du vil noget andet, end han vil, så flyder bægeret over. Så bliver han bare oprigtigt ked af det, - han får et anfald af fortvivlelse.

Fortvivlelsesanfald opstår ofte over ting, der i dine øjne er bagateller. Det kan være, at du giver ham en blå kop i stedet for ...

Annonce

... en rød. Eller at du giver ham æblet skåret over og han ville have haft det skrællet... Det sker hurtigt, i et splitsekund, så vælter hans verden...

Det er rigtig fint, at du nogle gange forsøger at sætte ord på hans følelser og forsøger med "jeg kan godt se, at du bliver gal, fordi du skal... " eller kommer med forslag "hvis du gerne vil råbe sådan, så sæt dig på trappen, for det gør ondt i mine ører..." osv. Men nogle gange, så skal du slet ikke sige så meget. Nogle gange tror jeg, at det er meget bedre, hvis du bare sætter dig hos ham eller tager ham på skødet eller holder hans hånd og siger "sssååå, skat, sååå, bliver du bare så ked af det...sååå?". Nogle gange vil han så rette dig "jeg er ikke ked af det, jeg er sur!" og så kan du møde ham i det "det er også dumt, Øv altså" - men prøv at gøre det kort. Og nogle gange behøver du måske slet ikke sige noget, så skal du bare være der, være tilgængelig, vise dig parat til at holde om ham...

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

I skal være opmærksomme på, at når han er så kvik som han er, taler så godt som han gør - så vil I og mange andre ofte opfatte ham som ældre, end han egentlig er. Og det er nogle gange svært for ham, for han er stadig en meget lille dreng på kun 2.5 år, og det er rigtig vigtigt, at han også nogle gange får lov til at føle sig lidt lille. Det er vigtigt, at I giver plads til i hverdagen, at han måske skal have lidt ekstra hjælp til nogle ting, skal "nurses" lidt ekstra - også selvom han kan mange ting selv og ofte gerne vil selv, så er det også okay, at han nogle gange har brug for jeres hjælp. Brug for at I tager over, gør ting for ham, fordi han ikke er ældre end han er.

Det er en rigtig svær balance, for han skal naturligvis støttes til selvhjulpenhed og alt det han kan og vil - samtidig med at han også nogle gange må få lidt ekstra hjælp:)

Jeg håber, at I kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke med ham!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Fødsel

En graviditet varer normalt 40 uger, men naturen er ikke altid sådan, og nogle gange går fødslen igang før, andre gange senere. Føder du mellem uge 37+0 og 41+6 siger man, at du har født til tiden.

Mange kvinder oplever plukveer i graviditeten. Det er sammentræninger af musklerne i livmoderen, og det er måden, at livmoderen forbereder sig til fødslen på. I starten er disse sammetræninger uregelmæssige, men i takt med at fødslen nærmer sig, bliver sammentrækningerne mere...

Læs mere i Babylex

Vugge - møbel

En vugge er en lille babyseng, der kan vugges/gynges. At bruge en vugge har mange fordele, da det er med til at stimulere barnets ligevægtsorgan og dermed har betydning for barnets videre udvikling. Samtidig er en vugge ofte mindre end en tremmeseng, hvilket er med til at gøre den tryg for baby at sove i - mange børn kan sove i en vugge de første 3-4 måneder.

Der findes mange forskellige vugger på markedet, og i mange familier er en vugge også noget, der går i arv. Nogle vugger...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Mange tak for dit svar. Vi brugte alle dine råd i går, og Oscar endte med at sove fra 23, hvor han selv vågnede for mad og helt indtil 04.45, så jeg er lykkelig! Nu må vi bare blive ved, og så skal det forhåbentlig nok gå ...

Tak fra Maja
Mor til Oscar på 7 måneder