Spørgsmål om mad og udvikling

13. oktober 2015

Kategori:
Alder:
15 mdr.

Spørgsmål om mad og udvikling

Kære Helen,

Vi har en datter på 15 måneder. Hun er glad og trives. Hun havde en lidt hård start med kolik, og manglende søvn det først halve år. Forældrene havde derfor også en lidt hård start på familielivet, og da det kan være enormt tabubelagt at tale om til andre, har det taget lidt tid før vi fandt vores ben i det. Vi har derfor talt en del om det derhjemme med hinanden. Nu er der dog faldet lidt mere ro på:)

Vores datter har hele tiden været hurtig i den fysiske udvikling, hun kravlede da hun var 5 måneder, og tog sine første skridt, da hun var 11 måneder.

Hun taler endnu ikke, men børn er jo forskellige, så jeg tænker at hun vel begynder at snakke, når hun er klar til det. Men er der noget vi kan/skal gøre?

Hun er begyndt at være meget interesseret i at tage tøj og sko af og på, men det lykkedes dog ikke rigtig helt ...

Annonce

... endnu. Er der noget vi kan gøre for at hjælpe/stimulere hendes fysiske udvikling?

Hun er ikke den store spiser, og vi er ærlig talt ikke særlig kreative omkring madlavningen, så det bliver meget det samme hun får.

Hendes madplan hjemme ser ca. sådan ud:

kl. 7: havregrød
kl. 9: snack
kl. 11: frokost (rugbrød med pålæg, fiskefrikadeller eller lign.)
kl. 13: rugbrødsmad, snack, frugt
kl.17: aftensmad
kl. 19: puttet med en flaske (250 ml)

Der er dog ingen af måltiderne, hvor hun spiser særlig meget.

Giver vi hende for mange snacks? (fignestænger, smooties, frugt, kiks o.lign.)

Hun er vild med frugt. Hvor meget frugt må hun få dagligt?

Har du nogle forslag til, hvordan vi får hende til at interesserer sig lidt mere for maden?

Hvornår begynder man at droppe flasken ved puttetid?

Jeg ser frem til at høre fra dig.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

2. januar 2024 | Kost og ernæring | 15 mdr.

Vitaminpiller til børn

Kære Helen Godt nytår :) Jeg har lige et par korte spørgsmål i dag....

Annonce

Viden om børn:

Spinalbedøvelse

Spinalbedøvelse er en bedøvelsesform, som bruges ved blandt andet kejsersnit. Man lægger bedøvelsen ind via en kanyle, som føres ind i rygmarvskanalen og kvinden bedøves fuldt fra taljen og ned.

Bedøvelsen gør som regel ikke særlig ondt at få lagt, og det tager meget kort tid at lægge den. Spinalbedøvelse har den fordel at kvinden er vågen under kejsersnittet og derfor kan følge med i fødslen af barnet - og også se barnet med det samme, barnet kommer ud. Der sættes en skærm op,...

Læs mere i Babylex

Gluten til baby

De fleste børn kan tåle gluten, og gluten kan introduceres til barnet i 4-6 måneders alderen under hensyntagen til de anbefalinger, der i øvrigt gælder om variation i kosten, når skemad gives til småbørn.

Hidtil sagde man, at spædbørn ikke måtte introduceres til gluten før efter 6 måneders alderen, men disse anbefalinger blev i 2015 lavet om, da der ikke er fundet videnskabelig dokumentation for at vente med at introducere gluten.

Gluten findes især i hvede, mens...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Vi vil bare sige dig tusinde tak!! Det er uvurderligt, at du findes og giver så mange gode råd! Men det bedste er, at du er så anerkendende i dine svar om alverdens små og store problemer hjemme i de små familier. Det er en rigtig rar følelse, at man ikke behøver holde sig tilbage, når man skriver til dig, fordi du aldrig dømmer i dine svar. Så tusinde tak for en fantastisk brevkasse!

Hilsen drengens forældre