Brev:
Spørgsmål om mad og udvikling
13. oktober 2015
Alder:
15 mdr.
Spørgsmål om mad og udvikling
Kære Helen,
Vi har en datter på 15 måneder. Hun er glad og trives. Hun havde en lidt hård start med kolik, og manglende søvn det først halve år. Forældrene havde derfor også en lidt hård start på familielivet, og da det kan være enormt tabubelagt at tale om til andre, har det taget lidt tid før vi fandt vores ben i det. Vi har derfor talt en del om det derhjemme med hinanden. Nu er der dog faldet lidt mere ro på:)
Vores datter har hele tiden været hurtig i den fysiske udvikling, hun kravlede da hun var 5 måneder, og tog sine første skridt, da hun var 11 måneder.
Hun taler endnu ikke, men børn er jo forskellige, så jeg tænker at hun vel begynder at snakke, når hun er klar til det. Men er der noget vi kan/skal gøre?
Hun er begyndt at være meget interesseret i at tage tøj og sko af og på, men det lykkedes dog ikke rigtig helt endnu. Er der noget vi kan gøre for at hjælpe/stimulere hendes fysiske udvikling?
Hun er ikke den store spiser, og vi er ærlig talt ikke særlig kreative omkring madlavningen, så det bliver meget det samme hun får.
Hendes madplan hjemme ser ca. sådan ud:
kl. 7: havregrød
kl. 9: snack
kl. 11: frokost (rugbrød med pålæg, fiskefrikadeller eller lign.)
kl. 13: rugbrødsmad, snack, frugt
kl.17: aftensmad
kl. 19: puttet med en flaske (250 ml)
Der er dog ingen af måltiderne, hvor hun spiser særlig meget.
Giver vi hende for mange snacks? (fignestænger, smooties, frugt, kiks o.lign.)
Hun er vild med frugt. Hvor meget frugt må hun få dagligt?
Har du nogle forslag til, hvordan vi får hende til at interesserer sig lidt mere for maden?
Hvornår begynder man at droppe flasken ved puttetid?
Jeg ser frem til at høre fra dig.