Brev:
Udvikling - 2 år, 6 mdr.
13. oktober 2015
Alder:
2 år, 6 mdr.
Udvikling - 2 år, 6 mdr.
Hej Helen.
Jeg har tit tænkt at ville skrive til dig, men har hver gang fået svar via andre læserbreve, men nu har jeg alligevel brug for lidt råd og vejledning fra dig, for at sikre den bedste hverdag og udvikling herhjemme, håber du kan hjælpe.
Lidt om vores søn på 2 år og 6 måneder, han har siden han var helt lille været enormt nysgerrig, meget motorisk fremmelig, og ville gerne være med der hvor det skete, jeg havde svært ved at få ham til at sove ude i byen, da der skete for meget som han gerne ville være en del af, jeg husker vores sundhedsplejerske sige, at det ville være godt med 1 dag ude og 2 dage hjemme :), jeg husker selv en gang vi skulle kører til jylland, ( 5 timers kørsel ) tænkte vi at han jo bare kunne sove i bilen på vejen, hvilket han overhoved ikke gjorde, i en alder af 8 mdr.
Han kravler op på de højeste tårne på legepladsen, og er samtidig meget stolt af hans kunnen, han er selvsikker i motorikken og er oftest frygtløs. ( til skræk for moderen )
I vuggestuen fortæller de at han kan klatre op på legehusenes tage, ( som de store drenge fra børnehaven gør ) dette oftest for at kunne se over hegnet, og ud på vejen med de mange biler.
samtidig er han en meget følsom dreng, som sætter ord på sine følelser : f.eks. jeg er ked af det, fordi min far er på arbejde, jeg savner ham ( fortalt af vuggestuen )- " jeg er ked af det, fordi X slår mig i vuggestuen ( X er et barn ). eller jeg har sovet dejligt, har du sovet dejligt mor, eller tak for dejlig dag mor - seneste sagde han til far : Mor skal gøre det, mor er den bedste i verden.
Jeg syntes nogle gange det er lidt for store ord for sådan en lille dreng.
Han er en dejlig dreng, med masser af humor, som f.eks. Jeg hedder mormor, og du hedder far ( til mig ) og så griner han og siger, ej altså, det er fjollet, og sådan kan vi lege.
samtidig er han også temperament fuld, og ved udemærket hvad han vil og hvad han ikke vil, og skal nok skrige, skælde ud, råbe hvis noget ikke er som det passer ham.
Når vi læser i bøger, bliver det nogle gange lidt kedeligt for ham og så bladre han videre i bogen, selvom jeg er igang med at læse, for at finde det i bogen han gider se på, hvor han er meget nysgerrig på alt hvad der er spændende, hvad er det mor, ellers siger han shhyyy mor, hvis jeg læser, for at spørge hvad det er han ser!.
( vuggestuen fortæller at han er langt fremme sprogligt, og hans ordforråd er stort, og at han kan lave tilkoblinger i hans hverdag, at han kan det meste af alfabetet og kan citere alle farverne han ser ( f.eks. 8 biler med hver deres farve på række, de siger også at vi ikke skal presse ham for meget, selvom han kan en masse ting?? ) jeg syntes ikke vi presser ham, men vi læser jo masser af aldersvarende bøger, vi synger alfabetet ( på opfording fra vores søn ) så intet pres i noget.
Nå men det vi så oplever herhjemme er RIGTIG gode dage/perioder, hvor han er det skønneste, mildeste barn og bare gør, hvad der bliver bedt om, uden det mindste brok, han griner og er glad, og charmer alle omkring sig, siger de sødste ting, nem at putte om aftenen, sover godt om natten.
Men så er der også dage/perioder hvor han er sur og utidig og ingenting vil, i disse dage kan vi ikke rigtig foretage os noget, da han får hysteriske anfald anfald hele tiden, hvilket kan være rigtig opslidende, jeg har forsøgt mig på alt, f.eks jeg kan godt se at du bliver gal/ked af det/sur/ fordi du skal have børstet tænder/skiftet ble/du heller vil lege ude selvom det regner og du er våd ect. jeg har prøvet at sige, at hvis du skal råbe sådan af mig, så må du gå ud at sætte dig på trappen, og råbe færdigt for det gør ondt i mine øre når du råber sådan, og komme tilbage når du har råbt færdigt, eller det er okey at du bliver sur/ked af det, men det er sådan reglerne er osv. hvilket altså ikke virker.
Jeg beklager virkelig den lange mail, håber det giver et nogenlunde realistisk billed af vores søn, og håber du har lidt gode råd - hvis der er noget du ønsker uddybet er du mere end velkommen til at skrive dette.
Med venlig hilsen
Hannah