Svar: Rækkefølge på færdigheder
18. august 2015
Alder:
6 mdr.
Kære Sussi
Tak for dit brev - og alle dine spørgsmål. Du må gerne stille flere spørgsmål, det er jo hele idéen med en brevkasse…:)
Du har naturligvis ret i, at det er vigtigt, at din datter ikke falder og slår sit hoved. Og det tager lidt tid, før hun har fundet ud af at tage fra med sine arme. Indtil hun lærer dette, så vil hun være en lille "tumling", bortset fra at hun ikke vil kunne rejse sig selv op, når hun vælter…
Hun får styrke i ryggen, når hun ligger på maven og derfor er det vigtigt, at du fortsat lægger hende på maven så meget som muligt. Det styrker hende også at sidde i den høje stol og det er her vigtigt, at du ikke støtter hende med flere puder og lignende, men at du lader hende sidde, når hun kan. Når hun er rank i ryggen, så er det fint, men ligeså snart hun falder sammen i ryggen eller falder forover eller til siden, så skal hun ned på gulvet og være på maven igen.
Når hun sidder på gulvet, vil det være rigtig godt, at du sætter hende mellem dine ben, så hun kan øve sig i at sidde, - og når og hvis hun så falder til siden eller bagover eller forover, så er du der til at støtte hende og hjælpe hende, så hun ikke slår sig. I kan trille lidt bold, det hjælper hende også på sigt, når hun skal strække sig efter bolden og mærker at hun får overbalance...
Når hun sidderi barnevognen, så må du gerne elevere ryglænet, så hun kan læne sig tilbage og også selv kan prøve at tage fat i barnevognens kant og trække sig op at sidde - og igen læne sig tilbage, når hun bliver træt i ryggen. Det er også god træning. Hun skal naturligvis have barnevognssele på:)
Når hun sidder, er det godt, hvis du kan hjælpe hende med at bøje benene, og lade knæene falde lidt ud til siden, så hun på den måde bruger sine ben til at holde balancen. Hvis og når hun sidder alene, så skal du sikre dig, at hun ikke kan falde for langt og slå sig for meget. Hvis du har en ammepude, vil det være rigtig godt at lægge en sådan omkring hende, så den tager fra, hvis hun falder til siderne eller bagover. Hvis hun har tendens til at falde fremad, så skal hun ikke sidde for meget alene, da det kan være svært at sikre hende her… I det hele taget skal hun ikke sidde alene, hvis hun ikke kan…
Du kan også styrke hendes balance ved at trille hende, dreje hende, tumle med hende osv. Det er sådan at der inde i øret er en "snegl", hvori der er væske. Det er vigtigt at få sat gang i de væsker, fordi det har betydning for hendes motorik og hendes balance. Jo mere I kan tumle, jo bedre er det. Du kan overveje, om hun måske ville have glæde af en biliboo eller tummelumsk (med flad bund).
Det er helt normalt at børn er forskellige og nogle børn lærer at sidde hurtigt, andre er længere tid om det. At storebror har gjort tingene i en lidt anden rækkefølge end du oplever hos lillesøster er helt okay:)
Håber du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske