Svar: Rækkefølge på færdigheder

18. august 2015

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Sussi

Tak for dit brev - og alle dine spørgsmål. Du må gerne stille flere spørgsmål, det er jo hele idéen med en brevkasse…:)

Du har naturligvis ret i, at det er vigtigt, at din datter ikke falder og slår sit hoved. Og det tager lidt tid, før hun har fundet ud af at tage fra med sine arme. Indtil hun lærer dette, så vil hun være en lille "tumling", bortset fra at hun ikke vil kunne rejse sig selv op, når hun vælter…

Hun får styrke i ryggen, når hun ligger på maven og derfor er det vigtigt, at du fortsat lægger hende på maven så meget som muligt. Det styrker hende også at sidde i den høje stol og det er her vigtigt, at du ikke støtter hende med flere puder og lignende, men at du lader hende sidde, når hun kan. Når hun er rank i ryggen, så er det fint, men ligeså snart hun falder sammen i ryggen eller falder forover eller til siden, så skal hun ned på gulvet og være på maven igen.

Når hun sidder på gulvet, vil det være rigtig godt, at du sætter hende mellem dine ben, så hun kan øve sig i at sidde, - og når og hvis hun så falder til siden eller bagover eller forover, så er du der til at støtte hende og hjælpe hende, så hun ikke slår sig. I kan trille lidt bold, det hjælper hende også på sigt, når hun skal strække sig efter bolden og mærker at hun får overbalance...

Når hun sidderi barnevognen, så må du gerne elevere ryglænet, så hun kan læne sig tilbage og også selv kan prøve at tage fat i barnevognens kant og ...

Annonce

... trække sig op at sidde - og igen læne sig tilbage, når hun bliver træt i ryggen. Det er også god træning. Hun skal naturligvis have barnevognssele på:)

Når hun sidder, er det godt, hvis du kan hjælpe hende med at bøje benene, og lade knæene falde lidt ud til siden, så hun på den måde bruger sine ben til at holde balancen. Hvis og når hun sidder alene, så skal du sikre dig, at hun ikke kan falde for langt og slå sig for meget. Hvis du har en ammepude, vil det være rigtig godt at lægge en sådan omkring hende, så den tager fra, hvis hun falder til siderne eller bagover. Hvis hun har tendens til at falde fremad, så skal hun ikke sidde for meget alene, da det kan være svært at sikre hende her… I det hele taget skal hun ikke sidde alene, hvis hun ikke kan…

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Du kan også styrke hendes balance ved at trille hende, dreje hende, tumle med hende osv. Det er sådan at der inde i øret er en "snegl", hvori der er væske. Det er vigtigt at få sat gang i de væsker, fordi det har betydning for hendes motorik og hendes balance. Jo mere I kan tumle, jo bedre er det. Du kan overveje, om hun måske ville have glæde af en biliboo eller tummelumsk (med flad bund).

Det er helt normalt at børn er forskellige og nogle børn lærer at sidde hurtigt, andre er længere tid om det. At storebror har gjort tingene i en lidt anden rækkefølge end du oplever hos lillesøster er helt okay:)

Håber du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke med hende.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

Annonce

Viden om børn:

Rodfrugter

Især i de kolde efterårs- og vintermåneder er rodfrugter rigtig gode. Rodfrugter er sunde, nærende og giver god smag til mange vinterretter og så har de farver og en naturlig sødme, som mange børn sætter stor pris på.

Pastinakker og jordskokker er lyse, gulerødder orange, og rødbeder har en farve, der kan variere fra det violette over i det vinrøde, alt efter hvordan de tilberedes.

Det danske klima er godt at dyrke rodfrugter i og det er som udgangspunkt en god idé...

Læs mere i Babylex

Graviditet uden for livmoderen

Graviditet uden for livmoderen er en meget alvorlig graviditetskomplikation, der optræder i ca 2 procent af alle graviditeter.

Det er forbundet med stor risiko for moderens liv og det er ikke muligt at gennemføre en sådan graviditet. Ofte er der faktisk heller ikke tale om et rigtigt foster, og dermed ikke om en rigtig graviditet.

Spiral udgør en risiko for at man bliver gravid uden for livmoderen. Derudover kan det spille ind, hvis man tidligere har haft...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit medfølende svar. Både min mand og jeg sad og tudede da vi læste det.

Det går fremad herhjemme. Vi har helt accepteret vores drengs handicap og glæder os hver dag over, hvor dejlig han er. Vi starter fysioterapi imorgen.

Tak fra Signe, mor til dreng på 7 måneder