Svar: Hårvask

7. maj 2015

Kategori:
Alder:
22 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Lina

Tak for dit brev :)

Mange børn bliver bange for vand på et tidspunkt - ofte når de er mellem 1.5 til 2.5 år - det er en naturlig periode i deres udvikling. Og det er et eller andet sted vigtigt, at I ikke gør for stort et nummer ud af det, for jo mere bange for vand kan hun blive og jo sværere kan det naturligt blive at få givet hende bad fremover…

Derfor er det rigtig godt, at I forsøger at gøre badet så hyggeligt som muligt og kun vasker hår, når det er nødvendigt. Det er vigtigt, at hun stadig synes om at komme i karbad:)

Det lyder som om at det er lyden af bruseren og trykket vandet løber med, som hun ikke bryder sig om. Det er ikke vand som sådan - det er lyden og farten… Jeg vil derfor foreslå, at I køber en lille vandkande og bruger den, når hun skal have vasket hår. I kan komme lidt søbe i håret, vaske det, og så skylle sæben ud med vandet fra kanden. Håret kan blive skyllet igennem uden nogen voldsom lyd.

Det kan også være en god idé at lade hende selv være med til at vaske sig, så hun selv prøver at hælde vand i håret, på maven, hænderne, fødderne osv. Evt. med en kande eller med en lille skål, bæger eller lignende, så hun føler sig inddraget og så hun samtidig får fornemmelsen for at vand der løber er ufarligt.

Man kan købe en "skærm til hårvask", som man kan sætte på hovedet, så den skærmer ansigtet og på den måde hjælper til at der ikke kommer vand i ansigtet. Nogle børn synes det er rigtig rart, for andre er det frustrerende og giver falsk tryghed og de bryder sig ikke om at få en skærm på. Men det kan være et forsøg værd.

Det er også vigtigt, at I forbereder hende og inddrage hende lidt, - nogle gange tager vi det som en selvfølge, at hun ved, at bruseren tændes, og håret skal skylles, men hun bliver måske ...

Annonce

... ekstra forskrækket, fordi hun ikke ved at "det er nu". Derfor kan det være en god idé at forklare stille og roligt, at håret skal skylles, at I tænder for bruseren, lade hende følge med og gerne også tælle 1 - 2 - 3 - skyyyylll bruseren væk, lige få tid til at trække vejret, holde kluden før øjnene igen tælle på ny 1 - 2 - 3 - skyyyyyyl.

I skal udnytte sommeren og muligheden for at lege med vand. Hvis I bor, hvor der er mulighed for have eller bedsteforældre har have, så kan det måske være en idé at lege lidt med en havesprinkler. Her kommer strålerne lidt ligesom ved en bruser og I kan lege og gøre det til noget sjovt, så hun igen oplever at det er ufarligt.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Nogle gange kan det også hjælpe at gå i brusebad med hende, så hun får lov til at være i jeres favn imens hun får vasket hår. Den anden kan tage imod hende efterfølgende og hun kan se sin mor eller far stå under bruseren, se hvordan vandet løber over kroppen osv. imens I snakker med hende om netop brusebad og viser hende igen og igen, at det er sjovt og helt ufarligt.

En tur i svømmehallen kan også nogle gange hjælpe, fordi hun der ser andre børn og forældre bade og spejler sig i dem… Jo mere hun ser det, oplever det osv. jo mindre farligt vil det naturligt være, jo mere tryg vil hun blive. MEN det er vigtigt at I ikke presser hende, fordi det så kan virke modsat og gøre at hun så slet ikke vil i bad. Derfor er det vigtigt at finde balancen mellem, at hun på den ene side får vasket hår, oplever bruseren osv. men på den anden side ikke presses til det. At bruge bruseren en eller to gange om ugen kan være en idé, men alternativer som en vandkande og så introducere "løbende vand" på forskellig måder er mit umiddelbare forslag:)

Håber I kan bruge lidt af disse idéer videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Gravid vitaminer

Når du er gravid, er det ekstra vigtigt at spise sund og varieret - det, du spiser og drikker under graviditeten, har betydning for dit barns udvikling i livmoderen.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at gravide tager et tilskud af folsyre, D-vitamin og jern. Desuden anbefales gravide at få tilstrækkeligt med kalk, enten gennem kosten eller som tilskud.

Folsyre: 400 mikrogram folsyre daglig fra graviditeten planlægges til og med 3 måneder henne. Dette tages i form af...

Læs mere i Babylex

Forstoppelse

Hvis dit barns afføring er hård og knoldet, så har dit barn forstoppelse. Ofte vil barnet også have ondt i maven og være grædende. Børn der tilbydes modermælkserstatning får hyppigere forstoppelse, end børn der ammes. Men børn der ammes kan også godt få problemer med forstoppelse.

Får dit barn modermælkserstatning, skal du være opmærksom på, at blandingsforholdet er korrekt. Du kan også prøve at skifte till en anden type erstatning - der findes erstatninger, som er udviklet til...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid gode råd... Din hjemmeside er til stor hjælp. Især for os udenlandsdanskere som ikke har en sundhedsplejerske til rådighed på samme måde som man har i Danmark.

Tak, for alt det du gør.

Udlandsdanskeren