Svar: Hårvask
7. maj 2015
Alder:
22 mdr.
Kære Lina
Tak for dit brev :)
Mange børn bliver bange for vand på et tidspunkt - ofte når de er mellem 1.5 til 2.5 år - det er en naturlig periode i deres udvikling. Og det er et eller andet sted vigtigt, at I ikke gør for stort et nummer ud af det, for jo mere bange for vand kan hun blive og jo sværere kan det naturligt blive at få givet hende bad fremover…
Derfor er det rigtig godt, at I forsøger at gøre badet så hyggeligt som muligt og kun vasker hår, når det er nødvendigt. Det er vigtigt, at hun stadig synes om at komme i karbad:)
Det lyder som om at det er lyden af bruseren og trykket vandet løber med, som hun ikke bryder sig om. Det er ikke vand som sådan - det er lyden og farten… Jeg vil derfor foreslå, at I køber en lille vandkande og bruger den, når hun skal have vasket hår. I kan komme lidt søbe i håret, vaske det, og så skylle sæben ud med vandet fra kanden. Håret kan blive skyllet igennem uden nogen voldsom lyd.
Det kan også være en god idé at lade hende selv være med til at vaske sig, så hun selv prøver at hælde vand i håret, på maven, hænderne, fødderne osv. Evt. med en kande eller med en lille skål, bæger eller lignende, så hun føler sig inddraget og så hun samtidig får fornemmelsen for at vand der løber er ufarligt.
Man kan købe en "skærm til hårvask", som man kan sætte på hovedet, så den skærmer ansigtet og på den måde hjælper til at der ikke kommer vand i ansigtet. Nogle børn synes det er rigtig rart, for andre er det frustrerende og giver falsk tryghed og de bryder sig ikke om at få en skærm på. Men det kan være et forsøg værd.
Det er også vigtigt, at I forbereder hende og inddrage hende lidt, - nogle gange tager vi det som en selvfølge, at hun ved, at bruseren tændes, og håret skal skylles, men hun bliver måske ekstra forskrækket, fordi hun ikke ved at "det er nu". Derfor kan det være en god idé at forklare stille og roligt, at håret skal skylles, at I tænder for bruseren, lade hende følge med og gerne også tælle 1 - 2 - 3 - skyyyylll bruseren væk, lige få tid til at trække vejret, holde kluden før øjnene igen tælle på ny 1 - 2 - 3 - skyyyyyyl.
I skal udnytte sommeren og muligheden for at lege med vand. Hvis I bor, hvor der er mulighed for have eller bedsteforældre har have, så kan det måske være en idé at lege lidt med en havesprinkler. Her kommer strålerne lidt ligesom ved en bruser og I kan lege og gøre det til noget sjovt, så hun igen oplever at det er ufarligt.
Nogle gange kan det også hjælpe at gå i brusebad med hende, så hun får lov til at være i jeres favn imens hun får vasket hår. Den anden kan tage imod hende efterfølgende og hun kan se sin mor eller far stå under bruseren, se hvordan vandet løber over kroppen osv. imens I snakker med hende om netop brusebad og viser hende igen og igen, at det er sjovt og helt ufarligt.
En tur i svømmehallen kan også nogle gange hjælpe, fordi hun der ser andre børn og forældre bade og spejler sig i dem… Jo mere hun ser det, oplever det osv. jo mindre farligt vil det naturligt være, jo mere tryg vil hun blive. MEN det er vigtigt at I ikke presser hende, fordi det så kan virke modsat og gøre at hun så slet ikke vil i bad. Derfor er det vigtigt at finde balancen mellem, at hun på den ene side får vasket hår, oplever bruseren osv. men på den anden side ikke presses til det. At bruge bruseren en eller to gange om ugen kan være en idé, men alternativer som en vandkande og så introducere "løbende vand" på forskellig måder er mit umiddelbare forslag:)
Håber I kan bruge lidt af disse idéer videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske