Brev:
Min søn forstår os ikke
8. maj 2015
Alder:
4 år, 7 mdr.
Min søn forstår os ikke
Hej Helen.
Jeg har igennem flere år læst div. svar på spørgsmål fra forældre. Jeg har flere gange ville skrive til dig, men har valgt at bruge de råd du skriver til folk til at se om det har kunne fungere i vores opdragelse.
Jeg har en dejlig søn på 4 og en Søn på 2. Mit behov for hjælp er vedrøre ham på 4 år. Vi har i lang tid forsøgt at opdrage ud fra fornuftige beslutninger og hvad vi har tænkt fungere. Med årene er det dog blevet mere klart for os at vi har behov for nogle faste rammen Som drengene skal kunne fungere under. Den store har været sen til at få sprog. Vi fik tjekket øre og der var væske, dog skulle vi følges op hver tredje md. Og vi valgte den gang ikke at få dræn i. Han har derfor været længere om at udvikle sit sprog, hvilket ofte har resulteret i vredsudbrud, slå, sparke, smække døre mv. Han er dog kommet godt efter det og børnehaven oplyste til fire års besøg at han er med sprogligt.
Det der er vores store problem i hverdagen er at han ikke forstå hvad vi siger. Et eks. Igår var vi nede og handle, han har en hoppebold med. Jeg siger han ikke skal hoppe med den på vejen men lade den ligge i bilen. Han tager den med ud og hopper med den med det samme, han bliver ked af det da den hopper ud foran en bil. Jeg siger stille at jeg lige tager den. Som jeg kommer tilbage er han begyndt at græde og siger jeg er sur på ham. Sætter mig ned og siger st jeg ikke er sur og det gør ingenting, vi putter den bare i lommen og tager den med ind i butikken. Min søn kan bare ikke komme ud af hændelsen igen og fastholder, at jeg er sur på ham og vil i butikken lige pludselig ikke det ene og det andet. Spørger ham da vi kommer ud i bilen hvorfor han tror jeg er sur på ham, han kan ikke fortælle mig det (fair nok) men fastholder blot at jeg er sur på ham og bliver igen ked af det..
Dette eks er blot et af de mange vi dagligt han af udfordringer med at han ikke forstå hvad vi siger og hvordan han bliver ked og sur på os. Det er lige så vel når han vil se en film og jeg siger at vi ikke kan nå det inden vi skal i børnehave og arbejde, men når vi kommer hjem kan vi tale om det igen. Så bliver han gal og smækker døren eller slå og sparker mig indtil jeg reagere. Nogle gange desværre mere uhensigtsmæssigt end andre gange. Jeg går altid tilbage, hvis jeg har skældt ud eller råbt, men det hjælper ligevidt så siger han, stop eller jeg vil ikke høre på dig. Og får faktisk vendt situationen om til at det er mig der er sur på ham selvom det er ham der er træt at han ikke måtte se film. Du kan godt fornemme hvor tit vi er ude i disse eks. Og jeg er bare så ked af det er kommet så vidt nu og jeg ved ikke hvordan vi kan komme væk fra det her igen. Tidligere har vi kunne få ham ud af det og vi har kunne gøre tingene videre eller finde på noget andet. Men de sidste fire-fem md. Har det dagligt været sådan her…
Har du nogle gode råd til os vil vi være taknemmelig for at prøve det af..
Hilsen en mor der har brug for hjælp...