Min søn forstår os ikke

8. maj 2015

Kategori:
Alder:
4 år, 7 mdr.

Min søn forstår os ikke

Hej Helen.

Jeg har igennem flere år læst div. svar på spørgsmål fra forældre. Jeg har flere gange ville skrive til dig, men har valgt at bruge de råd du skriver til folk til at se om det har kunne fungere i vores opdragelse.

Jeg har en dejlig søn på 4 og en Søn på 2. Mit behov for hjælp er vedrøre ham på 4 år. Vi har i lang tid forsøgt at opdrage ud fra fornuftige beslutninger og hvad vi har tænkt fungere. Med årene er det dog blevet mere klart for os at vi har behov for nogle faste rammen Som drengene skal kunne fungere under. Den store har været sen til at få sprog. Vi fik tjekket øre og der var væske, dog skulle vi følges op hver tredje md. Og vi valgte den gang ikke at få dræn i. Han har derfor været længere om at udvikle sit sprog, hvilket ofte har resulteret i vredsudbrud, slå, sparke, smække døre mv. Han er dog kommet godt efter det og børnehaven oplyste til fire års besøg at han er med sprogligt.

Det der er vores store problem i hverdagen er at han ikke forstå hvad vi siger. Et eks. Igår var vi nede og handle, han har en hoppebold med. Jeg siger han ikke skal hoppe med den på vejen men lade den ligge i bilen. Han tager den med ud og hopper med den med det samme, han bliver ked af det da den hopper ud foran en bil. Jeg siger stille at jeg lige tager den. Som jeg kommer tilbage er han begyndt at græde og siger jeg er sur på ham. Sætter mig ned og siger st jeg ikke er sur og det gør ingenting, vi putter den bare i lommen og tager den med ind i ...

Annonce

... butikken. Min søn kan bare ikke komme ud af hændelsen igen og fastholder, at jeg er sur på ham og vil i butikken lige pludselig ikke det ene og det andet. Spørger ham da vi kommer ud i bilen hvorfor han tror jeg er sur på ham, han kan ikke fortælle mig det (fair nok) men fastholder blot at jeg er sur på ham og bliver igen ked af det..

Dette eks er blot et af de mange vi dagligt han af udfordringer med at han ikke forstå hvad vi siger og hvordan han bliver ked og sur på os. Det er lige så vel når han vil se en film og jeg siger at vi ikke kan nå det inden vi skal i børnehave og arbejde, men når vi kommer hjem kan vi tale om det igen. Så bliver han gal og smækker døren eller slå og sparker mig indtil jeg reagere. Nogle gange desværre mere uhensigtsmæssigt end andre gange. Jeg går altid tilbage, hvis jeg har skældt ud eller råbt, men det hjælper ligevidt så siger han, stop eller jeg vil ikke høre på dig. Og får faktisk vendt situationen om til at det er mig der er sur på ham selvom det er ham der er træt at han ikke måtte se film. Du kan godt fornemme hvor tit vi er ude i disse eks. Og jeg er bare så ked af det er kommet så vidt nu og jeg ved ikke hvordan vi kan komme væk fra det her igen. Tidligere har vi kunne få ham ud af det og vi har kunne gøre tingene videre eller finde på noget andet. Men de sidste fire-fem md. Har det dagligt været sådan her…

Har du nogle gode råd til os vil vi være taknemmelig for at prøve det af..

Hilsen en mor der har brug for hjælp...

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Cykelstol

De fleste børn vil fra ca. 9 måneders alderen sidde så stabilt, at de begynder at kunne sidde i en cykelstol monteret på en voksencykel.

Vælg en stol som har justerbare fodstøtter og remme til at spænde fødderne fast, så barnets fødder ikke kan komme i klemme i hjulet. En frakkeskåner på hjulene, kan være en god idé at sikkerhedshensyn.

Cykelstolen skal være spændt fast til cyklens stel. Det er ikke sikkert nok, hvis den kun er spændt fast til bagagebæren.

Læs mere i Babylex

Gluten til baby

De fleste børn kan tåle gluten, og gluten kan introduceres til barnet i 4-6 måneders alderen under hensyntagen til de anbefalinger, der i øvrigt gælder om variation i kosten, når skemad gives til småbørn.

Hidtil sagde man, at spædbørn ikke måtte introduceres til gluten før efter 6 måneders alderen, men disse anbefalinger blev i 2015 lavet om, da der ikke er fundet videnskabelig dokumentation for at vente med at introducere gluten.

Gluten findes især i hvede, mens...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for din uddybning – det var rart med et par konkrete forslag, og I aftes lykkedes det faktisk at sidde uden skrigeri… :)

Jeg tror at små skridt er den helt rigtige løsning, som du foreslog…

Dine svar hjælper altid UTROLIGT meget!

Tak, fra os i Tyskland