Svar: Leg - 6 mdr.
25. april 2015
Alder:
6 mdr.
Kære Mor
Tak for dit brev :)
I mange familier er især 6 månedersalderen lidt udfordrende og det skyldes ofte flere ting. Jeg vil gerne dele lidt tanker med dig og så kan du selv vælge til og fra, hvad du tænker kan passe hos jer:)
Jeres dreng udvikler sig rigtig meget lige nu. Han øver sin stemme, pludrer, kan skrige rigtig højt eller brumme dybt. Han bruger også sig selv motorisk, begynder at krybe, triller omkring, drejer om sin egen akse osv. Han er måske igang med at få tænder, hvilket kan gøre ondt og gøre at han pludselig græder og plages af smertejag. Han viser mere og mere selvstændighed og utilfredshed f.eks. når han får sig drejet væk fra legetøjet eller hvis du ikke lige sidder ved siden af ham, klar til at hjælpe ham, når han viser behov for det…
For mange forældre er det første ½ år også en 'skæringsdato'. Måske begynder du at få lidt lyst til at lave andet end at passe ham… Måske har far lyst til at I skal noget andet end babypleje og blesnak… Måske er det tiden til en tur i byen bare for jer to forældre, måske er det sexlivet der skal hjælpes lidt på vej. Mange forældre har brug for i denne alder at få soveværelset for sig selv og arbejde på at barnet lærer at sove på eget værelse om natten… Mange kvinder fortæller at de efter 6 måneder, hvor de har nusset og pusset i en uendelighed bare trænger til at blive nusset lidt om af deres mand…
Når barnet bliver 6 måneder, så kan man godt have følelsen af at man gir og gir til det her barn og han er bare så sur og tvær hele dagen. og når far kommer hjem, så får han sønnike i favnen med frustationen "så kan du passe ham!", fordi det lige nu er rigtig hårdt. Samtidig er du måske bare så træt, at du ofte ikke orker noget som helst og tit måske kan virke irriteret på din mand og afvise ham, uden skyld, men bare fordi det hele lige nu bare er for meget...
Jeg ved naturligvis ikke om noget at dette er det du oplever, men jeg ved, at sådan er det i mange familier netop efter 6 måneder…
Med hensyn til leg og aktiviteter, så er det fint at lave nogle af de samme ting, som du har lavet tidligere, f.eks. bevægelege, hvor du hjælper ham med at trille rundt og bruge sig selv motorisk på gulvet. Det vil styrke ham motorisk og gøre ham stærkere, så han lærer at sidde.
Det er helt naturligt, hvis han ikke kan sidde på gulvet uden at falde. Det skal han ikke kunne endnu. Men du må gerne sætte ham i den høje stol, når han skal spise i løbet af dagen og imens du laver mad osv. kan han sidde der, måske med en rugbrødsbjælke, agurkering eller lignende i hånden. Det kan være god underholdning og han kan se dig og du kan se ham, samtidig med at du kan lave lidt praktisk i hverdagen.
At tumle med ham, danse med ham til musik osv. er vigtigt. Jo mere du kan svinge ham, bevæge ham osv. jo mere styrker du hans motoriske udvikling og samtidig er det rart for jer at have den fysiske kontakt.
Du må også gene sidde med ham på skødet, lade ham hoppe på dit skød osv.
Du kan lave krybeøvelser med ham hvor du presser skiftevis under venstre og højre fod, så du på den måde hjælper ham med at krybe fremad.
Lydlege, så han får øvet sin stemme vil være rigtig godt. Du kan bruge dine læber "prrr" osv. så han lærer at lave læbelyde. Du kan også "klappe let" med flad hånd på hans mund, når han selv siger lyde, så han hører lyden ændre sig. Det kan han også synes er sjovt.
Hvis du har lyst til det, vil det også være rigtig godt at gå til babysvømning, babyrytmik eller lignende, hvor han bliver bevæget og I hygger jer sammen og du får inspiration til lege og øvelser, som I kan lave…
Legetøj kan være f.eks: Dig selv, din dreng, bidedyr, bamser, rangler, bolde i forskellige størrelser - evt. med ting inden i som giver lyd, lys eller andet, når bolden triller. Prøv også med en stor badebold. Køkkenting - en grydeske, piskeris, et stykke bagepapir der kan krølles. Ting til badekaret, der kan flyde og som kan trækkes op og bevæge sig i vandet. Papbøger med store billeder af ting fra jeres hverdag.
Kik på legetøjet i forretningerne og vælg legetøj der især passer til børn i 6-9 måneders alderen.
Med hensyn til at sidde i barnevognen, - er der så ikke et ryglæn? Han må gerne sidde op af ryglænet, så han på den måde kommer lidt op at sidde. Nu hvor han er 6 måneder vil han nyde det og ofte vil han selv tage fat i barnevognskanten og kan således begynde at trække sig op, så han sidder mere rigtigt - og når han er træt i ryggen kan han så læne sig tilbage og slappe af igen…
Jeg ved fra dine tidligere breve at han er en fysisk stor dreng og jeg tænker at han lyder til at have en vis styrke. Hvis du oplever, at han slet ikke kan sidde, men er helt som en "karklud" og falder sammen, så skal du få jeres læge til at kikke på ham.
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske