Svar: Tigerspring - 6 mdr.
15. april 2015
Alder:
6 mdr.
Kære Mette
Tak for dit brev.
Børn vil naturligt have perioder, hvor de sover dårligere end i andre perioder og især når børn udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt (det man kalder tigerspring), vil det påvirke deres søvn.
For jeres dreng betyder det at han, når han sover, får sig lagt i stillinger, som han endnu ikke mestrer at komme væk fra. Han triller måske om på siden eller på maven og kan så ikke finde ud af at komme tilbage igen eller få lagt sig i en rarere stilling, så vågner han, klynker han og har brug for din hjælp til at blive lagt rigtigt igen.
Mentalt sker der også mange ting, han oplever nu verden mere og mere bevidst, får rigtig mange stimuli i løbet af dagen, og alt hvad han oplever skal bearbejdes om natten, når han sover. Derfor vil han lige nu også kunne drømme ekstra meget. Det betyder, at han om natten godt kan ligge og klynke, smågræde osv. ligesom ha faktisk også kan ligge og grine eller småpludre mere eller mindre i søvne. Det er helt normalt for alderen og den udvikling, som han går igennem.
Det kan ofte mærkes både om dagen og om natten - men hyppigst om natten:)
Man skal være lidt varsom med at sige, at det lige præcis er i uge 12, 19, 26 osv. at børn gennemgår faste udviklingsspring. Det er jo ikke sådan, at børn ikke udvikler sig imellem disse uger, og børn er naturligt forskellige og udvikler sig derfor også i forskelligt tempo:)
Jeg vil anbefale dig meget at læse min bog "Helens bog om dit barns udvikling".
Rigtig meget held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske