Brev:
Virkelig svær at putte - 9.5 måned
15. april 2015
Alder:
9 mdr.
Virkelig svær at putte - 9.5 måned
Kære Helen,
Vi er i øjeblikket inde i periode, hvor min dreng på nu 9,5 måned er virkelig svær at få puttet om aftenen, men synes faktisk også tendensen er der om dagen. Som regel sover han to lure i løbet af dagen; 10-11 og 13.30-14.30-15.00 eller deromkring. Han sover gerne lidt senere lige pt, da det tager utrolig lang tid for ham at falde i søvn, og jeg er lidt i tvivl om, hvad jeg skal gøre.
Hvis han vågner fra sin middagslur kl. 14.30, bliver han som regel puttet omkring kl. 20. Jeg ammer ham, men for det meste slipper han selv før øjnene er ved at falde i, eller også er det mig, der vurderer, at nu har han spist sig mæt og kan blive puttet. Men så snart han bliver lagt rejser han sig op i sengen og står og leger osv... På et eller andet tidspunkt begynder han at blive lidt ked af det, og jeg kommer ind, tager ham op og holder ham ind til mig, for at give ham noget ro og nærhed, men ofte har han rigtig svært ved at finde ro, og jeg er heller ikke interesseret i at gøre det til en vane at han skal falde næsten i søvn i mine arme og så lægges; det bliver lidt tungt...
Så de sidste par aftenener er jeg gået til og fra - har taget ham lidt op, lagt ham igen, prøvet at holde hænder på ham, sige shh shh osv, men der går virkelig lang, før han overgiver sig til søvnen. På et tidspunkt bliver han jo også overtræt og får på den måde endnu sværere ved at lade roen falde over sig. Tror du, at jeg misser det famøse søvntog, og at det er det, der spiller ind hos os?
Hvor lang tid kan jeg forvente at han ca. vil kunne holde sig vågen fra han vågner fra middagslur til han skal puttes, og hvad er det gennemsnitlige søvnbehov for et barn med hans alder?
Jeg håber, du har et godt råd.
Mange hilsner og tak
Nanna