Svar: Putter ting i munden

6. oktober 2014

Kategori:
Alder:
16 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Helle

Tak for dit brev :)

Det er som du skriver helt naturligt, at små børn kommer ting i munden. Din datter gør det, for at undersøge, lære og finde ud af - både hvad ting smager af, hvordan de føles, konsistens osv. men også for at undersøge din og andres reaktion. Der er rigtig meget læring i at undersøge med munden:)

Nogle børn gør det meget, andre gør det mindre og det kan være svært helt at vide, hvorfor nogen har et meget stort behov for at putte alt i munden. Ligesom der er forskel på børns suttebehov, så er der også forskel på hvor meget de undersøger med munden…

Du skal naturligvis prøve at stimulere lysten til at putte i munden med sut, puttedyr osv. så hun stimuleres den vej igennem. Også biderangler osv. kan stadig bruges, hvis hun vil have det. Og så må du prøve at stimulere hende mundmotorisk ved at tilbyde hende mad i forskellig konsistens og grovhed, ...

Annonce

... jo mere hun får lov til at gumle og gnaske i ting du bestemmer, jo mindre vil hendes behov for at gumle i alt andet måske blive mindre.

Hun er for lille til at forstå, at det kan være farligt, og at hun kan få småsten og lignende galt i halsen - og det er en balance mellem at sige nej og fjerne det, og samtidig ikke give det for meget opmærksomhed. Hvis du viser det for meget fokus, så kan det forstærke hendes lyst til at blive ved og det er derfor godt, hvis du i stedet kan prøve at aflede hende og få hende på andre tanker:)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Nogle børn har glæde af oral stimulation, som kan laves med forskellige børster/tandbørster. Der findes ergoterapeuter, som er uddannet i dette. Det lyder dog som sagt helt normalt for alderen, at jeres datter putter alt i munden… Også ting, som vi måske ikke altid synes er så gode for hende:)

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Stamceller

Vores krop er bygget op af celler og Stamceller er oprindelige celler, hvorfra kroppens andre celler udvikler sig. Stamceller findes i det tidlige fosteranlæg, i navlestrengsblod hos nyfødte og i knoglemarven. Man kan sige at stamceller er en umoden celle, der i princippet kan udvikle sig til en hvilken som helst celle i kroppen.

Der forskes i at kunne udnytte stamceller fra fostre, da fosterstamceller kan være et vigtigt led i at helbrede mange forskellige sygdomme.

Læs mere i Babylex

Stå selv

Mange børn kan slet ikke vente på at komme op i lodret stilling og vil allerede i 5-6 mdr´s alderen gerne trække sig op ved mors eller fars hænder. Når det lykkes er det dejligt med en hoppetur på mors og fars ben.

Vær dog opmærksom på at barnet skal være noget ældre før det er stærkt nok til selv at kunne holde sig oprejst. Først omkring 10 mdr´s alderen rejser de fleste børn sig ved møbler og andre faste steder.

At barnet vil stå, betyder ikke at barnet er parat...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så lykkedes det! Efter så mange måneder, er Johan faldet i søvn i sin barnevogn, op til flere gange.

Jeg har idag vækket ham en halv time før han plejer at vågne, og nu har han sovet 45 min. formiddag (barnevogn), og ligger nu pt. og sover middagslur (indtil nu en time). Så jeg kan slet ikke få armene ned:)

Vi ser om vi kan hoppe på togene i tide, tak for hjælpen:)

Venlig hilsen
Kathrine, mor til Johan på 6 måneder