Svar: Putter ting i munden
6. oktober 2014
Alder:
16 mdr.
Kære Helle
Tak for dit brev :)
Det er som du skriver helt naturligt, at små børn kommer ting i munden. Din datter gør det, for at undersøge, lære og finde ud af - både hvad ting smager af, hvordan de føles, konsistens osv. men også for at undersøge din og andres reaktion. Der er rigtig meget læring i at undersøge med munden:)
Nogle børn gør det meget, andre gør det mindre og det kan være svært helt at vide, hvorfor nogen har et meget stort behov for at putte alt i munden. Ligesom der er forskel på børns suttebehov, så er der også forskel på hvor meget de undersøger med munden…
Du skal naturligvis prøve at stimulere lysten til at putte i munden med sut, puttedyr osv. så hun stimuleres den vej igennem. Også biderangler osv. kan stadig bruges, hvis hun vil have det. Og så må du prøve at stimulere hende mundmotorisk ved at tilbyde hende mad i forskellig konsistens og grovhed, jo mere hun får lov til at gumle og gnaske i ting du bestemmer, jo mindre vil hendes behov for at gumle i alt andet måske blive mindre.
Hun er for lille til at forstå, at det kan være farligt, og at hun kan få småsten og lignende galt i halsen - og det er en balance mellem at sige nej og fjerne det, og samtidig ikke give det for meget opmærksomhed. Hvis du viser det for meget fokus, så kan det forstærke hendes lyst til at blive ved og det er derfor godt, hvis du i stedet kan prøve at aflede hende og få hende på andre tanker:)
Nogle børn har glæde af oral stimulation, som kan laves med forskellige børster/tandbørster. Der findes ergoterapeuter, som er uddannet i dette. Det lyder dog som sagt helt normalt for alderen, at jeres datter putter alt i munden… Også ting, som vi måske ikke altid synes er så gode for hende:)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske