Stoppe med at amme

6. oktober 2014

Kategori:
Alder:
12 mdr.

Stoppe med at amme

Kære Helen

Vi har brug for dit råd mht at ændre vores datter søvn samt stopning af amning. Først lad os lige beskrive hvordan situationen er lige nu.

Vi har fulgt dine råd og hun står nu op senest ved 7 tiden og kommer i seng til lur og aften på helt samme tidspunkt hver dag og det har hjulpet. Og vi ligger hende også over i egen seng om aftenen, hvor hun sover indtil hun vågner igen første gang ved 24 tiden. Det tager ca 50 min til alle lure at få hende til at sove. Efter vi er begyndt at ligge hende på samme tidspunkt hver dag er hun begyndt at vise træthed for første gang i hendes liv. Så det har hjulpet, tak. Vi er nu klar til næste trin.

Vores datter er fyldt 1 år for 14 dage siden. Hun sover i dag ca fra kl 10 til kl 11:10 og 16:10-17:10 (begge gange gange bliver hun puttet 50 min før. Det tager således 50 min hver gang før hun falder i søvn og dette gælder også når hun puttes til aften) og så kommer hun i seng kl 20.10 og sover kl . 21. Hun sover i øjeblikket alle lurer i seng indenfor, da vi ikke har kunne lægge hende i barnevogn i lang tid. Vi har prøvet alle dine råd med hensyn til hun sidder op, får bolle etc og alverdens rosiner vil ik få hende til at sove i den barnevogn. Hun skriger som en besat hver gang når hun lægges i den, der er ingen problemer når hun sidder op. Det skal siges, at der engang ik var noget problem, der sov hun faktisk alle sine lure i den. Det er ligesom om, der er sket noget i den og hun nu er bange for at skulle sove i den. Vi går ture i den hver dag mens hun sidder op så hun kan blive glad for den igen.

Hun sover derfor stadig i vores seng og alle lure skal hun ammes i søvn. I løbet af luren vågner hun flere gange og vil have bryst, dvs. jeg er nødt til at ligge ved siden af i sengen. Ved aften tid kan jeg dog amme hende og hun ligger lidt og ruller rundt i sengen og falder i søvn af sig selv (Dette gør hun dog ik om dagen) og jeg kan derefter løfte hende over i egen seng. Her kan hun så sove ca. 3 timer og efter det vil hun over i vores seng og derefter fortsætte amning flere gange resten af natten.
Vi ved jo selvsagt godt selv at amning skal til at stoppe og det ikke nytter, at jeg skal ligge ved siden af vores datter hele tiden. Far skal selvsagt ind billedet for at ændre dette mønster. Vi søger derfor dit råd:

Hvordan skal vi gribe det an? Hvor hurtigt skal vi gå frem? Skal far ...

Annonce

... overtage 100% om natten og dagen eller er det bedre jeg selv gøre det?

Vi er lidt i tvivl om vi skal stoppe med amningen samtidige med at hun skal lære at sove i egen seng eller er det bedre at tage en til af gangen?

Skal vi forsøge at bruge barnevogenen igen eller er det for meget nu når hun hader den nu når amningen også skal stoppe?

Skal jeg stoppe med nat amningen først eller dem om dagen? og hvordan? ved simpelthen ik hvordan jeg skal få hende til at sove???

Skal vi trappe langsomt ned eller stoppe med al amning fra den ene dag til den anden? Ammer måske 7-10 gange i døgnet.

Jeg tror det vil blive sværrest for hende at falde i søvn om dagen uden amningen. Faren kan tage fri i 4 dage, men hvis jeg skal trappe langsomt ned kan dette jo ik gøres på 4 dage. Han vil dog godt forsøge at tage hende om natten. Det skal dog siges at han kun har lagt hende til at sove en eneste gang i hele hendes liv og dette gælder både nat og dag.

Når hun vågner i egen seng ved 24 tiden vågner hun altid meget ked (sikkert fordi hun er forvirret over hun ligger i en anden seng helt alene). Jeg tager hende derfor altid hen i vores seng og ammer hende og så vender hun sig og sover videre. Skal jeg så når hun sover igen ligge hende over i egen seng igen? eller skal vi forsøge at ligge hende der fra start men tænker det måske er lidt voldsomt når hun heller ik skal ammes mere. Skal vi tage hende op og forsøge at vugge hende i søvn (tænker det bare er en ny dårlig vane)?

Vores fremtidig mål er:
Stop amning
Sove "igennem" (ikke vågne hver time)
Falde i søvn selv
Sove i egen seng
Sove i barnevogn

Vi kan som sagt ikke finde ud af om vi skal vælge at gøre det hele på en gang eller dele det op. Amningen og en nat med søvn og at jeg ikke behøver at ligge hele tiden ved siden af er det vigtigste.

Vi håber du kan hjælpe os også med hensyn til hvordan og med hvad vi erstatter brystet med? og hvordan vi får hende til at sove? skal vi skyde al hendes søvn så vi ved hun er ekstra træt når hun skal lægges uden bryst?

Håber du kan hjælpe os! Vi ved godt det er mange forskellige ting, men det hele hænge sammen. Vi har læst din bog, men vi dækker jo desværre næsten over alle problematikker! Vi vil bare så gerne afslutte det bedst muligt og uden at bringe nye uvaner til!

Ser meget frem til at høre fra dig og forhåbentlig nå vores næste mål!

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

12. februar 2024 | Sovevaner | 10 mdr.

Hvor meget skal min datter sove?

Hej Helen Jeg har en datter, som er 10 måneder gammel. Hvor meget skal hun...

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

Annonce

Viden om børn:

RS virus

RS-virus eller respiratorisk syncytialvirus er i vintermånederne den hyppigste årsag til akut bronkitis hos små børn og RS-virus kan også udvikle sig til lungebetændelse.

RS-virus er meget smitsomt og det rammer typisk børn under to år og ofte er børnene under seks måneder. Det er især større søskende, som smitter de mindre søskende, som så kan blive rigtigt syge og kræve indlæggelse. RS-virus er dog sjældent livstruende og barnet kommer sig igen uden men.

De...

Læs mere i Babylex

Rødbede

Fra 6 mdr´s alderen kan du godt begynde at give dit barn rødbede, hvilket mange børn elsker og de kan give mosen en meget flot farve. Rødbeder kan også bages i ovnen sammen med andre rodfrugter.

Du skal dog være opmærksom på at rødbeder indeholder nitrat og derfor kun bør udgøre 1/10 af den portion mos, som barnet spiser. Alternativt bør de kun gives med ca 14 dages mellemrum.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Jeg beder dig om hjælp, for jeg ved ikke hvad jeg ellers skal stille op. Jeg har læst flere af dine råd på nettet og jeg syntes du er hamrende dygtig og har hjertet på rette sted.

Et kæmpe stort TAK fra en fan.

Rikke