Svar: Udvikling/sensitivitet 3 måneder

24. september 2014

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære mor til den skønneste dreng

Tak for dit brev:)

Det lyder helt normalt det du fortæller, men jeg kan godt forstå du bliver i tvivl, når du oplever, at de andre børn i mødregruppen reagerer anderledes end din dreng. Mødregrupper kan være rigtig gode, men de kan naturligvis også skabe en usikkerhed, når og hvis man sammenligner børnene - ikke fordi du sammenligner bevidst, men fordi man jo naturligt ser på børnene, deres alder, reaktioner osv. når man er samlet.

Jeg er helt sikker på, at du ikke er den eneste, som synes det kan være svært at overskue ret meget andet end at passe sit lille barn. Når de andre mødre "kikker lidt underligt", så er det sandsynligvis ikke fordi de ikke forstår dig, men måske fordi de bliver overraskede over, at du gør sætte ord på, at det er svært…:)

Du fortæller at du selv er en lidt sensitiv person og det kan sagtens tænkes at din dreng har arvet dette fra dig:) At være særligt sensitiv er et karaktertræk, som man netop arver, det vil sige at man er bærer af et gen, der giver en særlig sensitivitet.

Når man er særligt sensitiv, så bearbejder man indtryk med større dybde og det betyder at disse børn ofte vil reagere med en særlig følsomhed overfor lyde, synsindtryk og berøring. Derfor vil børn netop ofte, præcist som du beskriver, reagere på når mange mennesker er samlet f.eks. i mødregruppen.

Særligt sensitive børn har også det man kalder for et højere arousal-niveau. Det betyder at de har brug for tid til at tilpasse sig nye ...

Annonce

... situationer. De har brug for forudsigelighed og genkendelighed - det gør dem trygge og mere rolige, hvis de ligesom ved, hvad der skal ske. Din dreng er stadig så lille, at du naturligvis ikke kan forklare ham og derfor ikke verbalt forberede ham, men du kan godt begynde at skabe fast rutiner, så han på den måde oplever genkendelighed. Når du putter ham, så vil det f.eks. være rigtig godt, at du bruger det samme ritual hver gang. Det kan være at du f.eks. putter ham i en sovepose - det kan være en voksipose, drømmepose, duni-duo osv. De fås i mange kvaliteter og til forskellige priser.

Det at blivet puttet i en sovepose er genkendelighed. Han lærer at nu er det sovetid og det kan f.eks. hjælpe ham til at overgive sig til søvnen - uanset hvor han er henne. Det kan være en måde at hjælpe ham på, så han bedre kan sove, uanset om I er hjemme, i mødregruppe eller andre steder.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Den faste rytme vil også hjælpe dig i forhold til at komme ud og planlægge din dag og tiden vil her naturligt arbejde for jer. Han vil begynde at kunne sove 3 lure dagligt og vil på den måde få mere og mere rytme. I takt med at han bliver 4-6 måneder gammel, så starter I med skemad og det vil også være med til at give mere rytme og dermed overblik over dagen. På sigt vil du derfor lettere kunne planlægge, hvornår I skal være hjemme og hvornår det vil passe at putte ham i barnevognen og trille ham en tur:)

Jeg håber, du kan bruge dette lidt videre, og at det giver lidt ro:)

Fortsat held og lykke og fortsat god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Tommelfinger - sutte på

Allerede mens barnet ligger i mors mave under graviditeten, øver det sig i at sutte på finger. Derfor ser man ofte, at nyfødte og småbørn ligger og sutter på deres fingre - det har de også gjort inde i maven.

At sutte på tommelfinger har akkurat samme beroligende effekt som al anden sutten hos spædbørn. Suttebehovet er naturligt og må ikke undertrykkes, da det giver barnet en form for tryghed. Det er dog stadig vigtigt, at barnet får den tryghed og opmærksomhed, som det har...

Læs mere i Babylex

Cykelstol

De fleste børn vil fra ca. 9 måneders alderen sidde så stabilt, at de begynder at kunne sidde i en cykelstol monteret på en voksencykel.

Vælg en stol som har justerbare fodstøtter og remme til at spænde fødderne fast, så barnets fødder ikke kan komme i klemme i hjulet. En frakkeskåner på hjulene, kan være en god idé at sikkerhedshensyn.

Cykelstolen skal være spændt fast til cyklens stel. Det er ikke sikkert nok, hvis den kun er spændt fast til bagagebæren.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tak for dine svar. Hvor er du bare dygtig. Tak for dine gode råd. Alle mine spekulationer er nu væk.. Vil prøve de ting du siger. Tak :)

Kærlig hilsen
Katrina, mor til dreng på 9 måneder