Svar: Udvikling/sensitivitet 3 måneder
24. september 2014
Alder:
3 mdr.
Kære mor til den skønneste dreng
Tak for dit brev:)
Det lyder helt normalt det du fortæller, men jeg kan godt forstå du bliver i tvivl, når du oplever, at de andre børn i mødregruppen reagerer anderledes end din dreng. Mødregrupper kan være rigtig gode, men de kan naturligvis også skabe en usikkerhed, når og hvis man sammenligner børnene - ikke fordi du sammenligner bevidst, men fordi man jo naturligt ser på børnene, deres alder, reaktioner osv. når man er samlet.
Jeg er helt sikker på, at du ikke er den eneste, som synes det kan være svært at overskue ret meget andet end at passe sit lille barn. Når de andre mødre "kikker lidt underligt", så er det sandsynligvis ikke fordi de ikke forstår dig, men måske fordi de bliver overraskede over, at du gør sætte ord på, at det er svært…:)
Du fortæller at du selv er en lidt sensitiv person og det kan sagtens tænkes at din dreng har arvet dette fra dig:) At være særligt sensitiv er et karaktertræk, som man netop arver, det vil sige at man er bærer af et gen, der giver en særlig sensitivitet.
Når man er særligt sensitiv, så bearbejder man indtryk med større dybde og det betyder at disse børn ofte vil reagere med en særlig følsomhed overfor lyde, synsindtryk og berøring. Derfor vil børn netop ofte, præcist som du beskriver, reagere på når mange mennesker er samlet f.eks. i mødregruppen.
Særligt sensitive børn har også det man kalder for et højere arousal-niveau. Det betyder at de har brug for tid til at tilpasse sig nye situationer. De har brug for forudsigelighed og genkendelighed - det gør dem trygge og mere rolige, hvis de ligesom ved, hvad der skal ske. Din dreng er stadig så lille, at du naturligvis ikke kan forklare ham og derfor ikke verbalt forberede ham, men du kan godt begynde at skabe fast rutiner, så han på den måde oplever genkendelighed. Når du putter ham, så vil det f.eks. være rigtig godt, at du bruger det samme ritual hver gang. Det kan være at du f.eks. putter ham i en sovepose - det kan være en voksipose, drømmepose, duni-duo osv. De fås i mange kvaliteter og til forskellige priser.
Det at blivet puttet i en sovepose er genkendelighed. Han lærer at nu er det sovetid og det kan f.eks. hjælpe ham til at overgive sig til søvnen - uanset hvor han er henne. Det kan være en måde at hjælpe ham på, så han bedre kan sove, uanset om I er hjemme, i mødregruppe eller andre steder.
Den faste rytme vil også hjælpe dig i forhold til at komme ud og planlægge din dag og tiden vil her naturligt arbejde for jer. Han vil begynde at kunne sove 3 lure dagligt og vil på den måde få mere og mere rytme. I takt med at han bliver 4-6 måneder gammel, så starter I med skemad og det vil også være med til at give mere rytme og dermed overblik over dagen. På sigt vil du derfor lettere kunne planlægge, hvornår I skal være hjemme og hvornår det vil passe at putte ham i barnevognen og trille ham en tur:)
Jeg håber, du kan bruge dette lidt videre, og at det giver lidt ro:)
Fortsat held og lykke og fortsat god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske