Brev:
Udvikling/sensitivitet 3 måneder
24. september 2014
Alder:
3 mdr.
Udvikling/sensitivitet 3 måneder
Kære Helen,
Tak for dine tidligere svar.
Nu har jeg et spørgsmål mere. Det er ikke fordi der som sådan er noget galt, det er egentlig bare en interesse eller undren jeg har på hjertet.
Vores dreng er nu knap 3 måneder. Når jeg observerer ham blandt de andre børn i min mødregruppe, synes jeg han på mange punkter ikke er som de andre børn. Ikke at de andre er ens, men synes alligevel jeg flere gange oplever at vores søn er anderledes. De andre kan godt lægge deres børn fra sig når vi er sammen uden at børnene brokker sig. Jeg må ofte gå rundt med min søn liggende på min arm, da han småklynker, hvis jeg sætter mig med ham. Og han kan sjældent sove de timer vi er der. Og hvis han gør er det maks 20min. Det gør også at han flere gange har gjort sig bemærket med lidt gråd. De andre børn virker mere rolige, kan sagtens sove selvom vi er mange samlet og hvis der endelig kommer klynk er det utroligt lavmælt og kortvarigt.
Tror ikke der som sådan er noget som helst galt med min søn, men undrer mig bare over forskellenene. Jeg er selv en lidt sensitiv person og tænker om han har arvet det?
I hverdagene har vi ikke mange planer, da jeg synes det er svært at lave faste aftaler, hvis nu de falder sammen med at min søn lige netop er i gang med en god lur der. Vi har nemlig fundet ud af, at det er vigtigt at han sover, når han kan for ellers ender det helt i utrøstelig gråd sidst på eftermiddagen.
De andre mødre kigger lidt underligt på mig, når jeg siger, at jeg ikke kan overskue så mange planer, men tænker at jeg da ikke kan være den eneste, der har det sådan?
Skal lige sige at jeg har et klart ønske om at mit barn får tryghed og kærlighed, da jeg selv manglede dette som barn og som jeg har kæmpet meget med gennem livet. Derfor prøver jeg også meget at lytte til hans behov og signaler og kan få dårlig samvittighed, hvis han sidst på dagen er utrøstelig fordi vi har lavet for meget.
Hvad tænker du? Hvad er "normalt", at mor og barn kan overskue af aktiviteter ved 3 måneders alderen?
Hilsen mor
til den skønneste dreng