Svar: Væk i 12 timer
3. september 2014
Alder:
4 mdr.
Kære Malene
Tak for dit brev :)
Det lyder som en dejlig weekend med masser af sang og glade mennesker:)
Jeg mener, at der kan være noget fornuftigt i at sige, at så længe barnet er i "ammealderen", så bør barnet ikke være adskilt fra sin mor. Det er helt naturligt at mor og barn er sammen, så længe barnet ammes, og selvom du giver flaske og amningen måske ikke er lykkedes hos jer, så er behovet for nærheden og det at have mor helt tæt på naturligt ligeså stort. Det at man kan give barnet en flaske må ikke betyde, at man så ikke giver barnet den tætte kontakt og er ligeså tilgængelig for barnet, som hvis man ammede.
Andre vil naturligt sige, at far jo kan give samme nærhed, tætte fysiske kontakt og omsorg, som mor kan. Far er primær omsorgsperson på lige fod med mor og derfor kan mor sagtens være væk, for far tager jo over.
Helt overordnet, så er der ingen tvivl om, at jeres dreng ikke har brug for at du tager til kor. Han er alt for lille til at forstå, hvorfor det har betydning for dig, og han har naturligt brug for sin mor. Om han vil føle det som et svigt og vil det have store konsekvenser for ham? Sandsynligvis ikke, for han har jo netop en sød og god far, som rigtig gerne vil passe ham og give ham alt det han behøver, imens mor ikke er der… Men det er dit behov og ikke hans, og du skal naturligvis overveje, hvorfor du har lyst til at tage væk fra ham.
Jeg tror ikke at han glemmer dig - ikke når der er tale om en enkelt dag. Han kender jo din stemme, din duft, dit ansigt osv. og vil naturligt genkende dette, når du holder ham i din favn. Han har en alder nu, hvor han netop begynder at skelne tydeligt mellem om han er hjemme eller ude, om han er i favn hos mor eller en fremmed og når du sidder med ham i din favn, vil du højst sandsynligt opleve, at han smiler, pludrer, leger med dig mere og mere bevidst.
Han vil naturligvis ikke kunne forstå, hvor du er henne og han vil også kunne blive ked af det, fordi han savner dig - far vil dog højst sandsynligt kunne trøste ham og berolige ham. Storesøster vil også være der og alt derhjemme vil være som det plejer, dog uden mor, som jo er meget vigtig for ham, ingen tvivl om det.
Det er kun dig selv der kan mærke efter, hvad du synes vil være okay og hvad du vil have det godt med…
Håber du kan bruge dette lidt videre i din beslutning:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske