Svar: Grædende og sur baby

14. august 2014

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære du

Tak for dit brev :)

Åh, hvor lyder det hårdt… Det er rigtig vigtigt, at I får jeres datter grundigt undersøgt. Det er vigtigt at få tjekket hende ordenligt igennem. Der kan være mange gode grunde til at hun græder så meget og det er ikke utænkeligt, at hun kan have ondt. Det kan være spændinger i nakke, skuldre, ryg - som f.eks. godt vil kunne gøre, at hun ikke har det godt med at ligge ned. Det kan også være at hun har ondt i ørerne eller andre steder og når børn græder, som jeres datter og er så svære at stille tilpas, så skal det undersøges grundigt.

Med den alder hun har nu, må I gerne begynde at skabe lidt mere fast rytme for dagen. Det vil godt kunne hjælpe jer på sigt. Det handler om at få påvirke hendes indre ur, så hun begynder at have en indre fornemmelse for, hvornår det f.eks. er spisetid, hvornår det er tid til at være aktiv og hvornår det er tid til at sove.

Vores indre ur, det der også kaldes den cirkadiske rytme styres af mange ting og den følger ofte et bestemt mønster - niveauet af hormoner er forskelligt efter tidspunktet på døgnet, vores kropstemperatur varierer, hvornår vi går på toilettet følger et bestemt mønster. Det samme gør vores appetit, blodtryk osv. Det er altså ikke tilfældigt hvornår vi føler os trætte, udhvilede, sultne osv.

Lys har stor betydning for hendes cirkadiske rytme. Lys fortæller os noget om hvornår vi skal være vågne og hvornår vi skal sove. Derfor er det rigtig godt med dæmpet belysning, nedrullede gardiner osv. når det er sengetid og lys om morgenen, hvor dagen skal starte. Når jeres datter skal sove, er det derfor vigtigt, at du prøver at holde rummet mørkt, trækker gardinerne for osv i soveværelset, fordi det vil hjælpe hende til bedre at overgive sig til søvnen.

Aktivitetet har betydning for hendes søvn. Og du må godt begynde at skabe lidt mere faste rammer for, hvornår I leger og er aktive og hvornår hun så lægges til at sove. Du må meget gerne tumle med hende, lave bevægelege med hende, øve at trække sig op i siddende stilling, når du holder hende i hænderne, lade hende hoppe på dit skød, cykle med benene osv. så hun bruger sig selv motorisk. Ligesom I skal pludre, du skal synge for hende, synge fagtesange, så hun kikker på dine hænder, pludre i varieret lydstyrke osv, så hun bliver stimuleret mentalt - og efter en sådan aktiv periode, skal hun så hjælpes til at sove.

Maden spiller også ind på det indre ur og har betydning for at vi føler os i balance og har det godt. Og samtidig er det at starte med skemad også med til at sikre en vis rytme for dagen - og jeg synes faktisk du skal prøve om hun er klar til lidt smagsprøver.

Det kan altså være en rigtig god idé at du lige nu forsøger at hjælpe hende med at spise og sove på nogenlunde faste tidspunkter, fordi det vil påvirke hendes indre ur og hjælpe hende til at overgive sig til søvnen og sove godt, når hun sover. En fast rytme hjælper med at stabilisere barnets almene velbefindende, når barnet spiser og sover stabilt, så vil barnets blodsukker være stabilt, barnets overskud til at lege øges og barnet får naturligt mere energi til at opleve og undersøge verden, barnet udvikler sig bedre :) Og så er genkendligheden i de faste rutiner vigtig. Jo mere genkendelighed, jo større tryghed og jo mere ro.

Mit forslag til en dagsplan ser således ud:

Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre i mors seng. Må meget gerne tilbydes en lille ekstra amning, når dagen starter - og dagen starter senest kl 8…

Formiddag 9.30-10: Ammes og puttes til formiddagslur

Frokost 11.30: Tilbydes smagsprøver på lidt grød, det kan være ris, majs, hirse, ...

Annonce

... boghvede, quinoagrød. Du kan lave grøden selv eller du kan købe det. Vand af kop.

Ammes, skiftes, ammes og puttes til middagslur ca kl 13

Eftermiddag 15-16: Ammes igen

Puttes til dagens 3. lur

Aften 17.30: Når smagsprøverne til frokost fungerer godt, så starter du op med lidt smagsprøver på grøntsagsmos her til aften. Det kan være lidt kartoffel og gulerodssmos, vand af kop. Igen blot ganske lidt. Indtil da ammes hun om aftenen.

Ammes, skiftes, ammes og puttes til natten ca kl 20

Sen aften 23-24: Ammes og sover videre

Midt nat 03: Ammes efter behov.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Som du kan se så er der i min plan indlagt 3 lure i løbet af dagen og det vil være rigtig godt, hvis du kan arbejde på en sådan rytme. Det vil sige en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen. Jeg foreslår nogle tider, som jeg håber kan passe nogenlunde ind hos jer - hvis hun er en pige, som er svær at aflæse og det er svært at vide, hvornår hun egentlig er træt eller ikke er, så kan det være en god idé at du følger tiderne. Se lidt mere på klokken og sig til dig selv at "nu har du været vågen i godt et par timer, så nu er det tid til at sove igen" - så det er dig, der styrer det lidt, netop for at få hende kørt ind i en lidt mere fast rytme, så hun får sin søvn.

Det er netop vigtigt med søvnen og rytmen om dagen, for at aftenerne ikke skal være fyldt med timers gråd… Det er alt for hårdt for både jeres lille pige, for storesøster og for jer forældre.

Hun skal som sagt undersøges grundigt - det skal lægen gøre og lægen kan sige om det vil være en god idé at få en kiropraktor, fysioterapeut eller lignende til at behandle hende. Det er rigtig vigtigt at hun bliver set igennem, for at udelukke at der er et fysiologisk problem, som skal behandles.

Hvis der ikke er det, så er jeres udfordring måske at I har fået det man kalder for en high-need-baby. Jeg er normalt ikke glad for at man på den måde sætter betegnelser på børn, og et eller andet sted kan man jo sige, at alle babyer er "high need" de har et stort behov for at blive set og mødt og for at vi hjælper dem med alt. Men når det er relevant at tale om disse børn, så er det fordi jeg ved, at det ofte hjælper forældre at vide, at disse børn findes.

High need babies er børn, der kræver noget ekstra. Hvor de fleste børn måske har brug for ekstra meget hjælp til at spise og koncentrere sig om det, eller har brug for hjælp til at lukke af for verden og overgive sig til søvnen - så har de såkaldte High need babies ofte behov for hjælp til det hele. Og derfor er det så utroligt svært for forældrene.

Det er svært at opfylde disse børns behov og mange forældre får følelsen af ikke at slå til. Men det er vigtigt at du ved, at det ikke er fordi du gør noget forkert eller at der er noget galt med jeres datter - hun er blot en pige, som kræver lidt ekstra og det er okay. Og du er ikke alene. Der er andre børn, andre familier, som oplever det samme og måske vil det give dig lidt ro netop at vide dette… Som du skriver, så ender det jo ofte med at du holder dig derhjemme og derfor kan man let komme til at tro, at man er den eneste og på mange måder føle sig alene med denne situation.

Jeg vil anbefale dig at læse min bog "Helens bog om gråd og trøst". Den kan måske hjælpe dig til at kredse lidt ind på, hvorfor jeres datter græder som hun gør og hvad du kan gøre ved det. Der er også et afsnit om High need babies i den bog.

Derudover kan du måske have glæde af at læse bogen "Babykaos" af Tine Schrøder Lunøe eller bogen "Signalstærke børn" af Anja Sigvard nielsen.

Håber dette kan hjælpe lidt videre på vej, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Klumpfod (varusfod)

I Danmark fødes ca. 1 ud af 1000 børn med klumpfod. Det svarer til ca. 60 børn årligt i Danmark. Hos ca. halvdelen er der klumpfod på begge fødder.

Klumpfod kaldes også varusfod eller talipes equinovarus. Det er en fejlstilling i en eller begge fødder. Når barnet bliver født, ser foden normal ud, men den kan ikke rettes til normal stilling. Når man ser på foden, vil hælen dreje indad, forfoden pege ind mod midten, og samtidig vil mellemfoden (svangen) være løftet. Foden...

Læs mere i Babylex

Astma

Børn med astma trækker ikke vejret på samme måde som vi andre. Når man har astma, så snører luftvejene sig sammen, passagen for luft ind og ud af lungerne bliver mindre og barnet har derfor svært ved at trække vejret.

Astma er det man kan kalde for en lungesygdom og børn med astma vil ofte have anfald, hvor de tydeligt har problemer med vejrtrækningen. Under et astmaanfald vil barnet få en hvæsende, pibende vejrtrækning, kvælningsfornemmelse, vedvarende hoste og nogle gange også...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg ved, at du ikke kan træffe beslutninger på vores vegne, men alligevel vil jeg meget gerne høre dine tanker ud fra din erfaring og viden om børn ...

Dine tanker har tidligere hjulpet os med en afklaring og en beslutning, som set i bakspejlet var den helt rigtige - for os alle tre.

Håber, du igen kan hjælpe os videre mod en beslutning.

Mange varme hilsner,
Hønemor