Brev:
Grædende og sur baby
14. august 2014
Alder:
5 mdr.
Grædende og sur baby
Kære Helen.
Vores datter er nu 5 mdr. og har siden sin fødsel grædt meget og sovet for lidt. Vi er ved at være godt slidte og udbrændte herhjemme. Jeg er på barsel med hende, men min mand hjælper så godt han kan. Vi har også en datter på 3 år, der i øvrigt mindede meget om sin lillesøster.
En typisk dag med lillesøster starter kl. 6.00, hvor jeg oftest får hende til at sove lidt mere i vores seng ved at amme hende. Så står vi op omkring kl. 8.00-9.00 stykker. Så er hun oppe omkring en times tid til halvanden, hvor jeg så nogen dage er heldig, at få hende til at sove i vores seng ved at amme hende. Her sover hun alt mellem en fem minutter til halvanden time, men oftest kun ca 40 min. Resten af dagen powernapper hun kun, og det foregår oftest ved, at jeg må sidde og hoppe på en pilatesbold, for at få hende til at falde i søvn.
Hvis hun så bare var glad i løbet af dagen, men det er hun ikke. Hun kan højst være glad (eller indifferent) 40 minutter af gangen, så bliver hun sur og græder eller udstøder utilfredse lyde og er meget svær at aflede igen. Det betyder også, at jeg har fast arbejde med at underholde hende og få hende til ikke at græde hele dagen igennem, da hun jo ikke tager andre lure end den om formiddagen. Om aftenen når hun skal sove, sidder jeg med hende (hun falder kun til ro ved mig nu - det er dog noget nyt) på pilatesbolden og hopper op og ned, mens hun skriger og udstøder høje, gutturale lyde. Ind imellem sover hun. Det står på fra kl. 20.00 til ca. 22.30-23.00, hvor hun så endelig går til ro for natten.
Hun har aldrig været en baby, som jeg bare kunne lægge til at sove, hverken i vugge eller barnevognen. Alle gængse metoder med svøb, vuggen, nusseklud, hulestemning mv. er afprøvet uden effekt. Barnevognen nægter hun at sove i, og skriger indtil hun bliver taget op. Hun skriger også uafbrudt, når vi kører i bil. Storesøster kunne om aftenen sove i slyngevuggen, men det virker ikke med lillesøster, så det er ekstra hårdt om aftenen med hende.
Belært af barslen med storesøster, så har jeg denne gang ikke meldt mig til hverken babysvømning eller andre aktiviteter, da det kun skabte skrig og skrål. Så jeg sidder for det meste hjemme med hende hver dag. En gang imellem tager jeg hende i en vikle, og går ned og kigger lidt på gaden, men turene skal ikke være længere end max en halv time, for ellers begynder skrigeriet. Når vi er ude, så kan jeg få hende til at sove i viklen en kort stund, hvis jeg hopper op og ned med hende.
Hun bliver fuldammet og tager fint på. Hun sover også fint om natten uden for mange opvågninger. Hun blev født ved akut kejsersnit 3 uger før termin efter igangsættelse pga svangerskabsforgiftning. Jeg tror ikke, hun har ondt, men man ved jo aldrig.
Har du nogle idéer til hvad der kan være galt og hvad vi kan gøre ved det?
Mange hilsner
Den stressede mor