Svar: Vil ikke være i barnvogn!
12. juni 2014
Alder:
4 mdr.
Kære Frederiks mor
Tak for dit brev :)
Der kan være flere grunde til at Frederik er begyndt at protestere over sin barnevogn og jeg vil gerne dele lidt tanker med dig :)
For det første har han en alder nu, hvor han er langt mere bevidst. Han skelner tydeligt mellem om han er hjemme eller ude, om han er i favn hos dig eller hos en fremmede og han kan godt reagere på barnevognen og det at være i byen, fordi det er mange oplevelser, mange stimuli på en gang - og det er svært for ham at koble fra over for det.
Han har naturligt brug for dig, for at finde ro. Han har brug for at mærke din favn, din ro, din duft, din stemme, din vejrtrækning osv. Han har brug for at have dig helt tæt på, at du omslutter ham, gør ham tryg - for ham er du og han stadig "et hele" og derfor vil han naturligt falde til ro, når du tager ham op i din favn. Og når han ligger i barnevognen, så er han på afstand af dig og kan derfor ikke koble fra og finde roen på samme måde, han er stadig meget lille på netop dette punkt.
Derfor hjælper det at du tager ham op, bærer ham rundt i bæreselen - fordi han så der mærker at du er der, omslutter ham, passer på ham. Oxytocin udskilles, når han er i din favn og det får ham til at slappe af og finde roen og det hjælper ham med at koble fra overfor den store verden, som han nu er mere og mere bevidst om:)
En anden årsag kan være det varmere vejr. Det kan meget hurtigt blive varmt i barnevognen nu og det er ubehageligt for ham at ligge i vognen på grund af varmen og fugtigheden i vognen. Du skal her være opmærksom på at han ikke vågner, græder, søger at komme op, fordi det er for varmt og for ubehageligt for ham at ligge i vognen. Måske skal han have mindre tøj på, måske skal han have et tæppe på sig i stedet for en dyne…
En tredje årsag kan være behov for væske. Han kan godt vågne, fordi han har brug for noget ekstra at drikke og det kan nogle gange være godt at give ham en ekstra flaske i barnevognen, hvorefter han så måske vil kunne sove lidt videre. Da han får flaske og du har helt styr på hvor meget mælk han drikker må du godt give ham lidt vand, hvis han vågner og virker tørstig. Det kan være praktisk, netop når I er på tur, storebror skal hentes osv. at du kan have lidt vand med til lillebror - vandet må bare ikke tage pladsen op for den egentlige mad.
Det kan også have noget at sige, hvordan han falder i søvn. Hvis han falder i søvn i din favn og derefter puttes over i barnevognen og I så triller af sted - og han så vågner og mærker at han ligger et andet sted, end han faldt i søvn, så er det utrygt for ham og så vil han ikke kunne komme videre i søvnen, før han igen er oppe i din favn. Det er derfor vigtigt at han lige nu når at registrere, at du rent faktisk putter ham i vognen, så han forbinder sin barnevogn med stedet, hvor han sover.
Det kan derfor også nogle gange hjælpe at du giver ham flasken i netop barnevognen og lader ham falde i søvn med den der - i stedet for at han får den i din favn, falder i søvn og derefter puttes.
Jeg håber du kan bruge lidt af disse tanker videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske