Svar: Vil ikke være i barnvogn!

12. juni 2014

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Frederiks mor

Tak for dit brev :)

Der kan være flere grunde til at Frederik er begyndt at protestere over sin barnevogn og jeg vil gerne dele lidt tanker med dig :)

For det første har han en alder nu, hvor han er langt mere bevidst. Han skelner tydeligt mellem om han er hjemme eller ude, om han er i favn hos dig eller hos en fremmede og han kan godt reagere på barnevognen og det at være i byen, fordi det er mange oplevelser, mange stimuli på en gang - og det er svært for ham at koble fra over for det.

Han har naturligt brug for dig, for at finde ro. Han har brug for at mærke din favn, din ro, din duft, din stemme, din vejrtrækning osv. Han har brug for at have dig helt tæt på, at du omslutter ham, gør ham tryg - for ham er du og han stadig "et hele" og derfor vil han naturligt falde til ro, når du tager ham op i din favn. Og når han ligger i barnevognen, så er han på afstand af dig og kan derfor ikke koble fra og finde roen på samme måde, han er stadig meget lille på netop dette punkt.

Derfor hjælper det at du tager ham op, bærer ham rundt i bæreselen - fordi han så der mærker at du er der, omslutter ham, passer på ham. Oxytocin udskilles, når han er i din favn og det får ham til at slappe af og finde roen og det hjælper ham med at koble fra overfor den store verden, som han nu er mere og mere bevidst om:)

En anden årsag kan være det varmere vejr. Det kan meget hurtigt blive varmt i barnevognen nu og det er ubehageligt for ham at ligge i vognen på grund af varmen og fugtigheden i vognen. Du skal her ...

Annonce

... være opmærksom på at han ikke vågner, græder, søger at komme op, fordi det er for varmt og for ubehageligt for ham at ligge i vognen. Måske skal han have mindre tøj på, måske skal han have et tæppe på sig i stedet for en dyne…

En tredje årsag kan være behov for væske. Han kan godt vågne, fordi han har brug for noget ekstra at drikke og det kan nogle gange være godt at give ham en ekstra flaske i barnevognen, hvorefter han så måske vil kunne sove lidt videre. Da han får flaske og du har helt styr på hvor meget mælk han drikker må du godt give ham lidt vand, hvis han vågner og virker tørstig. Det kan være praktisk, netop når I er på tur, storebror skal hentes osv. at du kan have lidt vand med til lillebror - vandet må bare ikke tage pladsen op for den egentlige mad.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det kan også have noget at sige, hvordan han falder i søvn. Hvis han falder i søvn i din favn og derefter puttes over i barnevognen og I så triller af sted - og han så vågner og mærker at han ligger et andet sted, end han faldt i søvn, så er det utrygt for ham og så vil han ikke kunne komme videre i søvnen, før han igen er oppe i din favn. Det er derfor vigtigt at han lige nu når at registrere, at du rent faktisk putter ham i vognen, så han forbinder sin barnevogn med stedet, hvor han sover.

Det kan derfor også nogle gange hjælpe at du giver ham flasken i netop barnevognen og lader ham falde i søvn med den der - i stedet for at han får den i din favn, falder i søvn og derefter puttes.

Jeg håber du kan bruge lidt af disse tanker videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Sove ude

Helt små børn skal man være forsige med at lade sove ude i barnevogn. En tommelfingerregel er, at spædbørn ikke bør sove ude, før de har genvundet deres fødselsvægt og vægten skal være mere end 3000g.

At sove ude om sommeren er enkelt. Stil barnevognen i skyggen og hold øje med dit barns temperatur ved at mærke det i nakken. Dit barn vil nyde at stå under et træ og se vinden i bladende. Et insektnet kan yde god beskyttelse mod insekter, men brug det kun, hvis der er insekter.

Læs mere i Babylex

Stamceller

Vores krop er bygget op af celler og Stamceller er oprindelige celler, hvorfra kroppens andre celler udvikler sig. Stamceller findes i det tidlige fosteranlæg, i navlestrengsblod hos nyfødte og i knoglemarven. Man kan sige at stamceller er en umoden celle, der i princippet kan udvikle sig til en hvilken som helst celle i kroppen.

Der forskes i at kunne udnytte stamceller fra fostre, da fosterstamceller kan være et vigtigt led i at helbrede mange forskellige sygdomme.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil gerne, som så mange andre, takke dig for en helt usædvanlig god brevkasse. Som bosiddende i England har det betydet rigtig meget for mig at finde svar på dette og hint derhjemmefra. Jeg kan rigtig, rigtig godt lide din kærlige holdning til tingende, og det har virkelig hjulpet mig meget at læse dine omhyggelige svar.

Mange kærlige hilsner
Sanne, mor til dreng 5 måneder