Svar: Spørgsmål vedr. adfærd

26. marts 2014

Kategori:
Alder:
17 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Casus mor

Tak for dit brev :)

Det er sandsynligvis flere grunde til at jeres dreng reagerer som han gør - og jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig :)

For det første er han stadig en meget lille dreng og det betyder, at han naturligt mangler ord og derfor vil reagere fysisk. Han bruger derfor sin krop, når han vil fortælle dig noget - både, når han bliver frustreret og når han bliver glad og også hvis han gerne vil have din opmærksomhed, gerne vil at I skal lege osv.

Så når han f.eks. får et nej og derefter banker hovedet ind i dig, så kan det alt efter situationen både være frustrationen over at du siger nej og hans måde at forklare dig, at det er han vred over, utilfreds med. Det kan også være i situationer, hvor han som du så fint skriver, bliver overgearet - f.eks. når han skal sove og du siger "vi skal sove nu" og han så stanger ud efter dig med hovedet og griner, så er det et udtryk for "skal vi ikke lege i stedet? Det er sjovere at lege".

Han har naturligt en stor bevidsthed nu, så han mærker også, at det han gør, kan skabe en særlig reaktion fra dig. Så når han banker sit hoved ind i dig eller slår sig selv, så ved han godt nu, at det er noget der får dig til at reagere. Og det er helt naturligt, at han på den måde undersøger verden - det er sådan han lærer :)

Derfor er det også rigtig godt, hvis du de fleste gange kan aflede ham, så han ikke oplever at det giver særlig reaktion fra din side, men at noget andet er ligeså spændende, og så du ...

Annonce

... på den måde får ham drejet væk fra at banke hovedet ind i noget eller slå sig selv - så det ikke bliver "forstærket" :)

Han kan også nogle gange reagerer fysisk, fordi han stadig har svært ved at finde ud af at kærtegne. Nogle gange kan man derfor godt opleve, at noget som egentligt var ment som et kærtegn bliver til et slag (eller et kys bliver til et bid) og man kan sige at det er kærtegn som kammer over. Her er det en god idé at vise ham, hvad han kan gøre i stedet, hvad du synes er mere behageligt.

Og nogle gange kan børn også reagere meget fysisk, fordi de har svært ved at mærke sig selv og mærke kroppen og kroppens grænser. Du skriver dog at der er masser af knus og kram og fysisk leg hos jer og det er rigtig godt - en god måde at aflede ham på, kan netop være at tumle godt med ham, kilde ham eller lignende, så han rigtig mærker sig selv og mærker dig :)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Når han griner, når du skælder ud, så er det fordi han ikke forstår, hvad det er. Han kan ikke tyde om du synes det er sjovt eller om du bliver sur - og det er vigtigt at du derfor prøver at holde minen og signalere "nej" med dit kropssprog, så han fornemmer at du ikke synes det er sjovt. Nogle gange ser du naturligt sjov ud når du skælder ud og så griner han af det - og det er blot en tillidserklæring fra hans side:)

Det er ikke farligt, det lyder som en helt naturligt og alderssvarende opførsel :)

Fortsat held og lykke med ham - og dejligt at høre, at det går så godt og at han trives rigtig godt i hverdagen :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Sove inde

Når barnet sover inde, så er det sikreste at sove i egen seng, men i samme rum som forældrene - i hvert fald, når der er tale om et spædbarn. Det nedsætter risikoen for vuggedød.

Vælger du at sove sammen med dit barn, skal dit barn have ligeså meget plads, som hvis det sov i egen seng. Det skal have sin egen dyne og skal sove på en fast madras uden løse lagner, tæpper eller lignende.

Temperaturen skal være mellem 18-20 grader og barnet skal iklædes tøj, der passer...

Læs mere i Babylex

Cykelstol

De fleste børn vil fra ca. 9 måneders alderen sidde så stabilt, at de begynder at kunne sidde i en cykelstol monteret på en voksencykel.

Vælg en stol som har justerbare fodstøtter og remme til at spænde fødderne fast, så barnets fødder ikke kan komme i klemme i hjulet. En frakkeskåner på hjulene, kan være en god idé at sikkerhedshensyn.

Cykelstolen skal være spændt fast til cyklens stel. Det er ikke sikkert nok, hvis den kun er spændt fast til bagagebæren.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tusind tak for dit tip om "drilleblæren" og "drillenumsen". Det var lige i øjet!

Pludselig blev af-med-ble et projekt, som vores datter kunne forholde sig til og føle sig som en del af. Lige fra den håbefulde: "Vi skal nok få krammet på den drilleblære, ikk?" til den lettere truende: "Jeg har sagt til drillenumsen, at hvis den ikke opfører sig ordenligt, så ringer jeg til politiet, også kommer den i fængsel".

Så nu er hun uden ble (om dagen) og siger fint til selv og overholder de faste toilettider - om morgenen og aftenen og efter måltider - uden (ret meget) brok.

Tak for hjælpen. Det er stor lettelse for os ikke at skulle skændes med hende om den åndssvage ble.

Venlig hilsen

Helt Utrolig Lettet